gevolgen bijvoeren in voorjaar?.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Sipma
Berichten:5
Lid geworden op:wo 14 mar 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
gevolgen bijvoeren in voorjaar?.

Bericht door Sipma » zo 30 mar 2003, 20:21

Mijn enige bijenvolk leek bij het inwinteren ' overleden 'te zijn (kast erg licht, veel dode bijen in hoopje voor de kast, namen geen voer op), dus ik ben daarom gestopt met voeren......

Op het moment dat ik de kast enige weken geleden wilde ophalen om schoon te maken, bleek er toch een volkje in te zitten! Bij de voorjaarsinspectie afgelopen maandag: 4 ramen broed, 10 ramen bijen, flink stuifmeel binnenhalend.:D

Op advies van diverse personen ben ik toen alsnog gaan bijvoeren.
Nu is mijn vraag: in hoeverre kan ik nu toch nog gaan imkeren op voorjaarshoning?

Graag jullie advies,

Mieke

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: gevolgen bijvoeren in voorjaar?.

Bericht door wilde » zo 30 mar 2003, 23:40

Mieke, ik neem aan dat er voor je begon met voeren in dit voorjaar heel weinig voer aanwezig was. De bijen zullen de suiker gewoon opslaan. Beter was echter geweest om honing te voeren. Dan had je geen probleem gehad met het slingeren. Heeft niemand je dat geadviseerd?

Ik zou nu wat langer wachten met het opzetten van een honingkamer. Laat het bijenvolk eerst maar flink groeien. Ze verbruiken in april heel veel voer, omdat het broednest explosief wordt uitgebreid en er dan nog behoorlijk koude nachten kunnen zijn. Ik zou in jouw geval wachten met het geven van honingkamers tot na een langere koudeperiode. Die komt echt nog wel.
Met imkergroet, Albert de Wilde

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: gevolgen bijvoeren in voorjaar?.

Bericht door Els Kleijnendorst » ma 31 mar 2003, 13:17

Alleen honing van eigen volken voeren Mieke, honing afkomstig van een imker uit jouw buurt kan eventueel, maar nooit honing uit de supermarkt i.v.m. vuilbroedsporen.
Beter is het om je volk te verplaatsen naar een plek waar momenteel wel nectaraanbod is. Of wellicht heeft een collega-imker wel 1 of 2 suikerramen voor je, dat is de eenvoudigste manier.

Maar waarom heb je in het najaar dit volk niet nagezien toen ze stopten met voer opnemen en je al die dode bijen zag? Zelf controleer ik altijd als ik bijna klaar ben met inwinteren, soms hebben ze dan nog iets meer suiker nodig omdat ze het hebben omgezet in broed, en een andere maal kan ik direct stoppen met voeren omdat de voorraad ruim voldoende is.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten