Vocht

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Vocht

Bericht door Huib Koel » di 01 apr 2003, 13:50

Vorige week vrijdag (28/3) even langs de kasten die in de bijenstal op het landgoed staan. Niet opengemaakt, maar gewoon even kijken.
Omdat ik bij het inhangen van 1 raampje met kunstraat al veel (straat)mieren onder de deksel zag lopen, heb ik even de dekstels opgetild.
Toen (twee weken geleden waren meerdere raampjes (ca 5) met broed bezet.
Wat mij nu opviel: vocht, en niet zo'n beetje ook. Met name onder de deksel maar ook langs de randen daar waar de deksel over de kast schuift. Toen maar een steen onder de deksel (ipv erop) gelegd zodat het wat kon ventileren.
Vandaag dinsdag (1/4) weer even langs. De perenbomen langs de slangenmuur (o.a. Beurré Diel) bloeien volop. De perzik is bijna uitgebloeid. De kasten zijn nu droog. Omdat het weer kouder wordt, de steen weer normaal op de deksel gelegd.

In de winter is vocht in de kasten bekend. Maar bij zo'n lekker temperatuurtje en droog weer? De schuiflade staat de hele winter al open of zou er zoveel dracht zijn?


Huib Koel :cool:

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Vocht

Bericht door wilde » di 01 apr 2003, 16:30

Huib, dat heb ik de laatste weken thuis ook. De dekplanken en de binnenkanten van de deksels zijn drijfnat. Dat is vrij normaal in deze tijd vanwege de relatief grote verschillen in temperatuur van broednest en buitenlucht. Dat geldt vooral 's nachts. Voordat overdag de zaak wat opdroogt daalt de temperatuur al weer en gaat het zo door met de condensvorming. Ik heb ruime deksels (ventilatie) en deksels met extra ventilatie sleuven. Vroeger legde ik in de winter stukken dik ribkarton (ook wel tempex geprobeerd, maar dat beviel totaal niet) tussen dekplank en deksel, maar dat wordt in het voorjaar meestal een natte kliederzooi. Ik laat het nu geheel achterwege en dat gaat goed, dwz. het blijft nat tot de nachttemperatuur wat aangenamer wordt.

Imkergroet, Albert de Wilde

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 38 gasten