Witte verzegeling

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Witte verzegeling

Bericht door LWPisa » do 10 apr 2003, 12:22

Geachte forummers,

wie van de (kleinschalige) koninginnetelers onder U heeft bijen die echt mooi wit verzegelen en heeft daar later in het jaar misschien doppen van?

vr gr,
Lennard

Gebruikersavatar
J A Verwijmeren
Berichten: 112
Lid geworden op: zo 04 mar 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Witte verzegeling

Bericht door J A Verwijmeren » do 10 apr 2003, 16:11

Lennard
Mooi wit verzegelen heeft te maken met de nectar of honing soort die de bijen verzameld hebben.
Koolzaad geeft mooi witte zegels, hei een donkere zegel.

Grtn Jack

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Witte verzegeling

Bericht door Frans vanTongeren » do 10 apr 2003, 16:34

Dag Jack,
Verzegelde heideraathoning is 'wit als sneeuw'
Een mooier bijenbouwstukje is niet denkbaar!
Na verloop van tijd worden de zegels door 'werksterloopjes' ingedrukt en wordt de kleur bruin zoals de kleur van heidehoning.

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Witte verzegeling

Bericht door LWPisa » do 10 apr 2003, 17:07

Heren,

ik meen mij te herinneren dat de aard van verzegeling (met of zonder lucht>>wit en met of zonder duidelijke celafbakening) genetisch vastgelegd is en voor de verschillende rassen/stammen verschilt.

of toch niet?

vr gr,
Lennard

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Witte verzegeling

Bericht door wilde » do 10 apr 2003, 21:49

Mooi wit verzegelen heeft te maken met de nectar of honing soort die de bijen verzameld hebben.
Jack, hoe kom je aan die wijsheid? Mijn ervaring is geheel anders. Het heeft m.i. niet te maken met de soort honing, maar met de leeftijd van de raat. Daarnaast is van belang wat Frans opmerkt over het later contact maken van het zegel met de honing.

Ik gebruik voor mijn honingkamers raten die uitsluitend voor de honingopslag zijn bedoeld, met een tijdelijke uitzondering voor zwermraten (1 x bebroed), die later weer als broedraam worden aangewend. Ook raten die nooit zijn bebroed worden dikker van structuur en iets donkerder. Hoe nieuwer de raat, hoe lichter het waszegel.

Groeten, Albert de Wilde

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Witte verzegeling

Bericht door Piet Jager » do 10 apr 2003, 22:19

Hoi Lennard,

De 'zwarte' heidebij verzegelt met een laagje lucht onder het dekseltje (gemakkelijk te ontzegelen). Hij maakt de cellen dus niet helemaal vol. Doordat de honing niet in aanraking komt met het dekseltje heeft het minder kans om te gaan gisten / zweten en blijven de zegels mooi wit. De Italiaanse bij (en dus ook de Buckfast) stoppen de cellen boordevol, zodat de honing tegen het dekseltje aanligt en gemakkelijk gaat 'zweten' of wenen, zoals de Belgen zo mooi zeggen. De kleur van de zegels verandert daardoor uiteraard ook.

Het laten bouwen van maagdelijke raat, geeft uiteraard ook een betere kwaliteit, kleur en aanzicht. Op 1 of 2x bebroede raat (voor heideslingerhoning een must) krijg je vaak ook een minder witte verzegeling.

!Piet

Gebruikersavatar
J A Verwijmeren
Berichten: 112
Lid geworden op: zo 04 mar 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Witte verzegeling

Bericht door J A Verwijmeren » vr 11 apr 2003, 16:20

Frans, Albert
Als eerste wil ik jullie vertellen dat ik nog maar pas 5 jaar bijen heb. Voor de hei gebruik ik raat die minimaal 1 seizoen in de kast heeft gezeten (broed).
Op de drachten waar ik honing van slinger, wilg, koolzaad en basamien gebruik ik nieuwe onbebroede raat. Tussen de bk en hk ligt een draad rooster om er de moer uit te houden.
Tijdens het ontzegelen blijven koolzaad en balsamien sneeuwwit maar de andere zegels zijn toch over het algemeen wat donkerder van kleur.
Vandaar mijn veronderstelling dat dit aan de soort honing ligt.
Mijn "witte" zegels smelt ik apart deze blijven echt heel mooi.

Groeten Jack.

ps ik heb een inschrijfformulier van VBBN ontvangen.

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Witte verzegeling

Bericht door Frans vanTongeren » vr 11 apr 2003, 20:36

Dag Jack,
De 'kleur' van de zegeltjes en de gemaakte was ligt eigenlijk aan het stuifmeel, bij mijn weten.
Maar veel weten ...doe ik niet!

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: Witte verzegeling

Bericht door Ria van den Berg » za 12 apr 2003, 06:05

Hoewel wij soms ook volken zien die heel mooi bouwen (dat hoort bij bepaalde koninginnen) denk ik dat de kleur van de zegeltjes aan de dracht is gekoppeld. Paardebloemwas is beduidend geler dan koolzaad- of klaver-, evenals de honing. Of het stuifmeel is, betwijfel ik. Want de gefiltreerde honing blijft donker en daar zit geen stuifmeel meer in (in Noord Amerika willen ze eeuwig vloeibare honing in plastic knijpflesjes, er is nog heel wat ontwikkelingswerk te doen :D).

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten