Verschillende bijenrassen in 1 stal ?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Verschillende bijenrassen in 1 stal ?

Bericht door heidecap » zo 13 apr 2003, 20:27

Wie kan mij vertellen of het mogelijk is om verschillende bijenrassen in 1 stal dicht bij mekaar te zetten.
Ik bedoel dan bijvoorbeeld een stal met Buckfast, Carnica en eventueel bastaardbijen. Een imker die ik afgelopen donderdag sprak vertelde mij dat dit grote problemen kon opleveren.
Aangezien ik als beginner nog een beetje mijn weg moet vinden ben
ik zeer benieuwd of iemand ervaring op dit gebied heeft.

Alvast bedankt !

Thomas ter Heide

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Verschillende bijenrassen in 1 stal ?

Bericht door wilde » zo 13 apr 2003, 21:02

verschillende bijenrassen in 1 stal dicht bij mekaar ........ bijvoorbeeld een stal met Buckfast, Carnica en eventueel bastaardbijen....... dat dit grote problemen kon opleveren.
Thomas,
Dat is opgeklopte onzin. Buckfast en bastaard naast elkaar geeft geen enkel probleem. Ook met Carnica zal dat reuze meevallen.
Er is echter één belangrijk nadeel, namelijk, dat je niet klakkeloos kunt verenigen. Misschien heeft jouw bron dat bedoeld. Er zullen altijd wel wat bijen vervliegen, maar daar heb ik het niet over. Dat zijn meestal geringe aantallen, die geen problemen geven.
Groeten, Albert

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Verschillende bijenrassen in 1 stal ?

Bericht door Frans vanTongeren » zo 13 apr 2003, 22:52

Dag Thomas,
Mijn ervaring (en ook die van Cees van Holland) is dat er oorlog kan uitbreken tussen een honinggraag buckfastvolk en een zielig opzettertje van een minder fanatiek bijenvolk.
Die buckfastnonnen roven alles leeg als de natuur hen niets meer te bieden heeft.
Het is net als met kastmateriaal...
Je moet alles van een soort gebruiken!

Erik
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 02 sep 2002, 11:31
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Verschillende bijenrassen in 1 stal ?

Bericht door Erik » ma 14 apr 2003, 10:58

Dag Frans,

maar is het in een bijenstal, lees verenigingsstal, niet zo dat er altijd verschillende rassen zijn ? Moet ik mij nu ook zorgen gaan maken ? Ik heb Buckfast.

Erik

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Verschillende bijenrassen in 1 stal ?

Bericht door Frans vanTongeren » ma 14 apr 2003, 12:55

Dag scherpe blik,
Ik vermoed dat de leden trachten met een soort en met een aanpak, elkaars mede-imkers te willen zijn.
Af en toe hoor ik imkers mopperen dat hun wijze van aanpak niet door de rest van de stal wordt geaccepteerd!

heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Verschillende bijenrassen in 1 stal ?

Bericht door heidecap » ma 14 apr 2003, 19:33

Collega's, bedankt voor de reakties !

Als er een conflict komt tussen de volken, dan zie ik het wel.
Wat mij betreft is dat alleen maar goed voor het leereffect.
Vandaag was het prachtig weer : Ik kan het bijna niet afwachten om met het imkeren te beginnen.
Albert, ik heb jouw imkermethode (geplukt van het net) doorgelezen.
Hier in Rotterdam (ooit de grootste vereniging van Nederland) is dit
jaar de beginnerscursus geschrapt. Ik heb er een hoop van opgestoken en vond 't gemakkelijk te lezen. Bedankt !

Thomas

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Verschillende bijenrassen in 1 stal ?

Bericht door wilde » ma 14 apr 2003, 21:06

....... dat er oorlog kan uitbreken tussen een honinggraag buckfastvolk en een zielig opzettertje van een minder fanatiek bijenvolk.
Die buckfastnonnen roven alles leeg als de natuur hen niets meer te bieden heeft.
Frans, bij mij valt dat gemiddeld erg mee. Ik ging overigens bij de beantwoording uit van volken van gelijke sterkte. Dergelijke verschillende volken heb ik altijd op mijn erf staan en dat geeft nauwelijks problemen. Mijn korven hebben wel wat buckfastbloed, maar dat heb ik niet in de hand. Die zijn nog nooit beroofd. Ik geef toe, dat dit ook wat moeilijker is, want die hebben een relatief kleine vliegopening. Daarnaast zijn korfvolken wel veel kleiner dan kastvolken.

Als ik Buckfast-doppen over heb, maak ik meestal een paar afleggertjess in 3-ramers, met zeer jonge bijen (2 x afslaan).
Vroeger zette ik die verspreid in mijn tuin, onder struiken of anders verstopt, maar die wisten de grote volken inderdaad goed te vinden, vooral als er open voer aanwezig was en dan werden ze soms geheel leeggeroofd. Tegenwoordig doe ik het anders en dat gaat wonder-boven-wonder nog steeds goed. De 3-ramers worden gewoon tussen de hoofdvolken in gezet. Ze krijgen alleen verzegeld voer mee, en staan 2 dagen donker en koel in de schuur met de kastventilatieopeningen geopend.

Als ze tegen een groot volk aan staan vanwege de beperkte ruimte, zet ik er een plank of smalle balk op zijn kant tussenin, ook om het vervliegen van de jonge moer te voorkomen. Als ik dit jaar dergelijke afleggertjes heb zal ik er eens een plaatje van maken en toevoegen.

Groeten, Albert

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten