Hoeveel wintervoer gebruiken de bijen werkelijk?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:
Re: Hoeveel wintervoer gebruiken de bijen werkelijk?

Bericht door maartenkleijne » ma 21 apr 2003, 20:33

Beste Els, Mijn zwager zit tamelijk noordelijk in Italie maar de bijne vliegen wel een maand langer dan bij ons en beginnen een maand eerder. Toch kunnen ze tot en met april wel een weekje binnen zitten nu en dan voor de kou.
Het water halen lijkt mij geen probleem omdat ik altijd gehoord en gezien heb dat in de kast veel condens zit dat vanuit de tros in het koude deel van de kast neerslaat.
Mij spreekt het idee aan omdat ik wintervoer toch beschouw als onnatuurlijk noodrantsoen. Dit laatste wordt ook bevestigd door het volgende: ik heb nu al ruim twee weken een broedkamer in de tuin staan met 8 ramen wintersuiker erin. Ik dacht: 'ze zijn wat zwak uit de winter gekomen dan kunnen ze wat extra pakken'. Maar er is dracht volop, eerst de bolgewassen en de wilgen, en nu de prunussen. Dus de eerste kwamen de bijen kijken en daarna staan de suikerramen nog steeds onaangeroerd. En dat terwijl twee lege kasten -met lege raten- in grote getale worden bezocht door verspiederbijen, w.s. van een buurmanimker twee straten verderop.

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Hoeveel wintervoer gebruiken de bijen werkelijk?

Bericht door Els Kleijnendorst » di 22 apr 2003, 00:16

Mijn zwager zit tamelijk noordelijk in Italie maar de bijne vliegen wel een maand langer dan bij ons en beginnen een maand eerder.
Maarten, vrij vertaald naar mijn plaatselijke vliegomstandigheden betekent dit ongeveer: het gehele jaar.

s.keizer
Berichten:22
Lid geworden op:di 20 okt 2015, 10:30
Imker sinds:2015
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:

Re: Hoeveel wintervoer gebruiken de bijen werkelijk?

Bericht door s.keizer » zo 18 dec 2016, 20:10

Misschien een oude topic maar ik ben toch nieuwsgierig naar de antwoorden. Zelf wil ik natuurlijk geen meng (sjoemel)honing in het voorjaar. Maar de bijen moeten ook niet omkomen. Halen jullie alle voerramen uit de kast of laten jullie enkele zitten. Het lijkt mij nuttig enkele voerramen te laten zitten voor oa de vervanging van oude raat voor kunstraat omdat dit veel voer kost. Wat is jullie mening.

In het boek van Friedrich Pohl wordt het volgende vermeld: Richtwaarde voor de nog aanwezige hoeveelheid voer bij de uitwintering: 10 kilo voor een volk op 2 broedkamers en 6 kilo voor een volk op één broedkamer

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Hoeveel wintervoer gebruiken de bijen werkelijk?

Bericht door ErikS » zo 18 dec 2016, 20:15

flink veel voer laten zitten en deze ramen markeren en gebruiken voor afleggers. Honing van komend jaar slingeren uit nieuwe honingkamerramen dus nooit vermenging met oud voer.

s.keizer
Berichten:22
Lid geworden op:di 20 okt 2015, 10:30
Imker sinds:2015
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:

Re: Hoeveel wintervoer gebruiken de bijen werkelijk?

Bericht door s.keizer » zo 18 dec 2016, 23:29

ErikS schreef:flink veel voer laten zitten en deze ramen markeren en gebruiken voor afleggers. Honing van komend jaar slingeren uit nieuwe honingkamerramen dus nooit vermenging met oud voer.

Hoi Erik.bedankt voor de tip. Het oude voer wordt dus dan niet naar boven gebracht door de bijen?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Hoeveel wintervoer gebruiken de bijen werkelijk?

Bericht door Hans van der Post. » ma 19 dec 2016, 00:12

ErikS schreef:flink veel voer laten zitten en deze ramen markeren en gebruiken voor afleggers. Honing van komend jaar slingeren uit nieuwe honingkamerramen dus nooit vermenging met oud voer.
Wacht even, ik kom nog uit de tijd dat we goedkoop suiker konden betrekken en die was blauw gemaakt (accijnsvrij) als je te veel voer in de volken liet had de voorjaarshoning een blauwige gloed. Bijen verplaatsen hun voorraad om het broednest te vergroten! Of suiker verplaatst is dit tegenwoordig niet meer te zien :!:
Zelf laat ik de twee kantramen (vol) naast het broednest bij de tweede inspectie in april hangen, als er meer voorraad in de kast is vervang ik deze met - goede - :whistle: kunstraat.

De oorspronkelijk vraag: "Hoeveel verbruikt een bijenvolk". Dit hebben imkers uit een ver verleden zich ook afgevraagd. Je kun dit terug vinden in oude in gescande "groentjes". Men had een gemiddeld bijenvolk op een weegschaal staan. Deze weegingen zijn elk jaar gedaan tussen 1910 en 1940.
Het bleek dat in nov. dec. jan. rond de 800 gram per maand is. De carnica zal het zelfde zijn maar de sterkere broedende buckfastbij zal wat meer gebruiken.
Misschien een idee om deze weeging met moderne middelen eens over te doen. :think:
!Hans.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Hoeveel wintervoer gebruiken de bijen werkelijk?

Bericht door joselito » ma 19 dec 2016, 00:17

Hans van der Post. schreef: Bijen verplaatsen hun voorraad om het broednest te vergroten! Of suiker verplaatst is dit tegenwoordig niet meer te zien :!:
Zelf laat ik de twee kantramen (vol) naast het broednest bij de tweede inspectie in april hangen
Zo is het, als de koningin plaatsgebrek krijgt wegens te veel voedsel in de broedbak, dan wordt dit naar boven verplaatst.
Twee volle kantramen dienen als een soort van buffer waarop ze kunnen terug vallen, voor de rest wordt er zo veel mogelijk voedsel uit de broedbak genomen en op het juiste tijdstip vervangen door lege raten of waswafels.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Hoeveel wintervoer gebruiken de bijen werkelijk?

Bericht door Hans van der Post. » ma 19 dec 2016, 00:46

Over het verplaatsten van voedsel een volgend verhaal al een tijdje geleden we schrijven voorjaar1993.
In het najaar daarvoor afgaand 1992 kwam een net beginnende imker AJ (tweede inwintering) naar mij toe en vroeg: Blijven jou bijen ook "zoveel honger houden" die bijen hebben elke keer de voerbak leeg! Mijn vraag hoeveel heb je gevoerd? het antwoordt was 25 Kg. :think:
Zijn twee volken stonden op twee simplex broedbakken.
Het daarop volgende voorjaar was heel slecht niemand in mijn omgeving had honing in de honingkamers. Alleen imker AJ had van zijn volken elk een honingkamer verzegelde "honing". Hij kwam bij mij "honing" slingeren - de kleur zag er erg bleek uit.
!Hans.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Hoeveel wintervoer gebruiken de bijen werkelijk?

Bericht door ErikS » ma 19 dec 2016, 08:48

s.keizer schreef:
ErikS schreef:flink veel voer laten zitten en deze ramen markeren en gebruiken voor afleggers. Honing van komend jaar slingeren uit nieuwe honingkamerramen dus nooit vermenging met oud voer.

Hoi Erik.bedankt voor de tip. Het oude voer wordt dus dan niet naar boven gebracht door de bijen?
Jawel, ik was te snel in mijn reactie en niet duidelijk zoals ook door collega's op is gewezen. Ik hou 2x een raam voer aan rond het broednest als minimale reserve en geef ruimte in en om het broednest. Als het nodig is de volgende bak onder de eerste en ramen naar beneden hangen. Bovenste bak zoveel mogelijk ruimte en nieuw spul. Het is een voordeel van een gedeeld broednest dat de bijen makkelijker bij hun voorraad kunnen. De onderbreking is tevens een doorgang.

Mijn vader was nog van de blauwe suiker (hoewel snel overgestapt op normale suiker omdat het wel erg raar rook allemaal). Ik kan me niet herinneren of er blauw bovenin verscheen maar dat was nog in mijn lagere school jaren.

Een honingkamer is leeg als die geplaatst wordt en ik heb niet de indruk dat honing verplaatst wordt maar heb geen controle hiervoor. Ik heb de indruk dat de bijen de ruimte leegeten in het voorjaar en ik geef ruimte, dat was toen niet gebruikelijk (de tijd van de versneden traplopers als "dekfolie") maar het is waarschijnlijk als ze meerdere ramen aan ruimte nodig hebben ze de honing/voer verplaatsen.

grtz

erik.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Hoeveel wintervoer gebruiken de bijen werkelijk?

Bericht door ErikS » ma 19 dec 2016, 08:53

[quote="Hans van der Post]De oorspronkelijk vraag: "Hoeveel verbruikt een bijenvolk". Dit hebben imkers uit een ver verleden zich ook afgevraagd. Je kun dit terug vinden in oude in gescande "groentjes". Men had een gemiddeld bijenvolk op een weegschaal staan. Deze weegingen zijn elk jaar gedaan tussen 1910 en 1940.
Het bleek dat in nov. dec. jan. rond de 800 gram per maand is. De carnica zal het zelfde zijn maar de sterkere broedende buckfastbij zal wat meer gebruiken.
Misschien een idee om deze weeging met moderne middelen eens over te doen. :think:[/quote]

Ik heb metingen voorbij zien komen van een buckfastvolk, zal die nakijken. Het volgende heb ik onthouden als verbruik voor een normaal volk en sluit goed aan bij hetgeen Hans stelt.
nov. dec. jan. 1 kg. feb 2 kg. maart 3 kg, april 4 kg. = samen 12 kg. altijd 4 kg = 2 ramen reserve houden. dus minimaal 16 kg voer voor de winter.
Typisch bij een buckfast kun je volgen op de lade dat de deksels worden afgebeten en de dekplank condens blijft laten zien als teken dat er warmte en leven in de brouwerij is omdat ze niet uit het broed komen.

grtz,

erik.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten