Hommel

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Erik
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 02 sep 2002, 11:31
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Hommel

Bericht door Erik » ma 14 apr 2003, 10:40

Afgelopen zaterdag bij mijn kast geweest. De bijen vlogen als gekken, het was een komen en gaan. De raampjes die ik er de vorige keer had ingehangen waren inmiddels van nieuwe was voorzien, behalve de kant aan de buitenkant van de kast. Kunnen de bijen niet tussen de buitenkant van de kast en het raampje inkomen ?

Mijn 2e vraag is, de hele tijd dat ik er was, ongeveer een uur, vloog er een dikke hommel onder en voor de kast. Kan dit kwaad ? De bijen waren niet agressief tegen de hommel. Het leek wel of de hommel op zoek was naar iets lekkers.

Erik

Wim Vos
Berichten: 58
Lid geworden op: di 18 mar 2003, 15:00
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Hommel

Bericht door Wim Vos » ma 14 apr 2003, 14:45

Dag Erik,
Ik begrijp dat je onlangs een raam kunstraat hebt ingehangen, en wel als buitenste raam. In een normale spaarkast kunnen ze zeker wel de buitenste zijde bereiken en uitbouwen. Het is echter vrij normaal dat de bijen eerst de binnenzijde uitbouwen. Vooral als er voldoende ruimte in de kast is zijn er over het algemeen minder activiteiten op de kantramen, en het dan weer het minst op de buitenzijde van de kantramen. Er zijn imkers die de kunstraat midden in het broednest hangen omdat de bijen de raat dan het snelst uitbouwen. Ik hang de kunstraat meestal naast het bestaande broednest, om de opbouw zo weinig mogelijk te verstoren. Daarbij speelt misschien een rol dat de jaarlijkse honing voor mij bijzaak is en geen hoofdzaak.

Wat betreft de rondvliegende hommel. Als het voortdurend dezelfde hommel was die dat uur rondvloog, dan zou het best kunnen dat ie kort daarvoor een geschikte nestruimte had gevonden.
Ik had het afgelopen weekend een vergelijkbare ervaring. Zoals je weet heb ik wat nestkasjes staan waarin ik hommels wil houden. Na wat adviezen van Albert te hebben verwerkt (buis stroef gemaakt en een helling aangebracht) ben ik weer op jacht gegaan. Zaterdag ving ik weer een aardhommel en heb hem een half uurtje opgesloten. Nadat ik de toegang weer had vrij gemaakt bleek dat ie geïnteresseerd was in dit nest. Hij (zij) heeft de twee uur daarna voortdurend rondjes gevlogen in de directe omgeving waarbij maar heel af en toe ook werkelijk de ingang weer werd betreden.
Misschien dat die hommel bij jouw zich ook aan het oriënteren was.
Ik denk niet dat je bijen er last van zullen hebben, maar heb daar zelf geen ervaring mee.
Groet,
Wim

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 69 gasten