Verenigen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Bidding
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 29 jun 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Verenigen?

Bericht door Bidding » wo 16 apr 2003, 09:58

Hier schrijft een bedroefd imker .... snik ....snik ...

In maart heb ik mijn 2 volkjes (1x op 2 BK en 1x op 1 BK) voorzichtig gecontroleerd door bij het vlieggat het gedrag te bekijken en het deksel te lichten om na te gaan of er activiteit was en nog genoeg voedsel. Verder niet want zoals mijn mentor-imker zegt: "Hoe minder je in je volk doet, des t beter het is."

Het leek er goed uit te zien: De bijen haalden volop stuifmeel en nectar, de bovenkant van de raten waren gevuld met de eerste nieuwe honing, et cetera ...

Ik blij, bij mijn bijtjes gaat het gelukkig goed!!

14 april was het 20 graden dus ik op naar de bijen om nu de hele kast eens te controleren en de vliegopeningen te vergroten.

Ach wee ....
Bij het volk op 2 BK was de onderste BK leeg en de raten in diverse staat van beschimmeling. In de bovenste BK waren de bijen druk bezig met het opslaan van honing maar ....... geen broed!!!!!
Nou ja, ik had nog een volk en dat zou het wel goed doen, toch?
Mooi niet; 3 raampjes met broed: 1x ongeveer een kwart raam met mooi rond broed, 2x een raampje met wat verspreid broed. Verder enkele larven en na goed zoeken een enkel eitje...

Dat ziet er dus ook nog niet echt geweldig uit.Wat nu?

Kan ik die twee kasten het beste verenigen door de bak zonder broed op de andere te zetten of ........?

Wie heeft raad of raat:) voor mij?

Ps. Mijn idee om komende winter met 4 volken de winter in te gaan is nu wel ver weg gekomen.



Groeten,

Lex ('diklip')


Bijgewerkt door - bidding op 16/04/2003 09:59:28

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Verenigen?

Bericht door wilde » wo 16 apr 2003, 22:03

Lex, ik zou maar zuinig zijn op het volkje met broed. Het is inderdaad wel erg klein voor de tijd van het jaar en de goede temperaturen, maar het hoeft niet slecht te zijn. Mijn korven zijn momenteel ook niet veel groter, denk ik.
Het volk zonder broed deugt niet. Ieder normaal volk moet nu broed hebben. Mijn advies: opruimen door mee te nemen naar een rustige plek elders op minstens 5 km afstand en daar af te slaan. Deze oude bijen hebben geen waarde voor het andere volkje en geven bij afslaan voor de stand alleen maar gevaar voor de moer van de andere kast. Als je dat afslaan elders zielig vindt kun je ze natuurlijk ook afzwavelen. Dat geeft een snellere dood.
Wat vindt je mentor er eigenlijk van?

Om 4 volken in te winteren is er nog tijd genoeg. Een paar zwermen zijn al voldoende. Meld je bij de meldkamer van de politie voor het ophalen van zwermen.
Succes, Albert de Wilde

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Verenigen?

Bericht door Hans van der Post. » vr 18 apr 2003, 22:27

Vind dat Albert wel erg kort door de bocht gaat "moerloos"? volk afzwavelen! Zeker als maar twee volken hebt is dit geen goed plan!
Ik heb als eerder een methode aan de hand gedaan om een "moerloos" volk te verenigen hieronder nog een keer!
Verder was het zondag een week geleden de eerste goede vliegdag na weken koud weer ook bij mij waren de moeren gestaakt met het leggen van eieren. Het openbroed was niet aanwezig.

Je vindt geen moer is. Nog één keer het volk nakijken. Begin niet aan de kant maar in het midden. Haal het midden raam er uit en kijk deze na. Vervolgens begin je links of rechts van het midden en werk naar de kant zo ook de ander helft, hoop dat haar vind.
Je vindt de moer wat doe je dan? Wil je het experiment aangaan om te kijken hoe lang het duurt voor ze aan de leg gaat? Dan sluit je de kast en weet je tenminste dat er een moer in de kast zit!
Wil je dit niet dan de moer verwijderen en het volk met een buurvolk verenigen (krant laten lezen)
Je vindt de moer niet dan heb ik nog een oplossing. Je verenigd het volk op de volgende manier; Je legt op de kast met de onwillige moer een moerrooster zorg dat het goed aansluit d.w.z.er mag geen moer door. Daarop een enkel uitgevouwen krant daar komt een goed volk.
De bijen van de niet-aan-de-leg-komende moer trekken naar boven bij de moeder die het wel doet! Laat deze toestand wel een dag of 14 staan! De bijen ruimen de niet goede moer op. Als je de zaak weer in zijn normale toestand brengt kijk dan voorzichtig onder het rooster het kan zijn dat madam daar nog aanwezig is!
Hans

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Verenigen?

Bericht door wilde » vr 18 apr 2003, 22:53

Hans,
Lex schrijft dat hij geen broed aantrof, dus ook geen verzegeld broed. Dat is waarop mijn reactie gebaseerd is. Een volk, ook als het relatief klein is, behoort begin april broed te hebben. Zo niet, dan luidt mijn advies: opruimen.
Waarschijnlijk is er geen moer. Dan zijn de werksters oud en toe aan het stadium van zelf gaan leggen. Die zijn levensgevaarlijk voor andere volken en vormen ook anderszins geen versterking.

In het geval er wél een moer aanwezig is, kan vereniging geprobeerd worden. Dan nog zou ik kiezen voor afslaan voor de stand en niet voor de raten bij elkaar hangen.

Groetend, Albert

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Verenigen?

Bericht door Hans van der Post. » zo 20 apr 2003, 22:27

Hans,
Lex schrijft dat hij geen broed aantrof, dus ook geen verzegeld broed. Dat is waarop mijn reactie gebaseerd is. Een volk, ook als het relatief klein is, behoort begin april broed te hebben. Zo niet, dan luidt mijn advies: opruimen.
Waarschijnlijk is er geen moer. Dan zijn de werksters oud en toe aan het stadium van zelf gaan leggen. Die zijn levensgevaarlijk voor andere volken en vormen ook anderszins geen versterking. Groetend, Albert
Albert; er is geen broed, waarschijnlijk geen moer Ik denk dat er wel een moer in zit anders waren de bijen al lang aan de leg gegaan ik vind het jammer dat je bijen ook al zijn ze oud in dagen, zo maar afschrijft, in de tijd zijn ze nog niet zo oud. Bijen worden oud van het voeren van larven.
Afslaan voor je stand? Moet je minstens 25 meter daarvandaan doen anders krijg je echt moeilijkheden.:)
Hans

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten: 430
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Verenigen?

Bericht door Erik Speksnijder » ma 21 apr 2003, 10:54

Hans/Albert,

Ik zou als ik Lex was het volkje afkloppen voor een buurkast. Voor de zekerheid zou ik voor de vlieggat van de buurkast een stripje koninginnerooster bevestigen; een eventueel nog aanwezige moer kan dan niet mee naar binnen.
Jullie beweringen over het grote gevaar in geval van eierleggende werksters onderschrijf ik niet. Ik heb er tenminste nog nooit problemen mee gehad. Gelet op jullie ervarenheid als imkers ging ik echter toch twijfelen ;-) en sloeg er nog en boekje op na. Wat mij opviel was de tegenstrijdigheid in berichten, die ik tegenkwam. Echter zowel de "weekend-imker" als "thieme's bijenboek" bevestigden mijn ervaring. Bij een te klein volk wordt verenigen echter als nutteloos beschouwd, omdat het aantal bijen maar weinig toevoegd aan een buurvolk en deze reeds oud zijn.
Volgens mij worden eierleggende werksters van hun "koninginnengevoel" afgebracht door ze eens flink "wakker" te schudden. Van Gool bracht ze in het verleden op andere gedachten door middel van salpeterdamp. Ik heb zelf wel eens een (groot) volk met eierleggende werksters afgeklopt voor een kast met nieuwe raat en één raampje broed en dit werd vervolgens geaccepteerd en voorzien van redcellen. Wel was het volk tegen de tijd dat de nieuwe koningin echt goed op gang was al aanzienlijk verkleind (te klein).

Albert spreekt over het afslaan op 5 km. afstand (waarschijnlijk uit angst voor eventueel terugvliegen). Hans, jij spreekt daarentegen over het afslaan op 25 meter. Je bijen, inclusief eierleggende werksters (deze kunnen net zo goed vliegen!), vliegen dan toch gewoon weer terug en duiken bij afwezigheid van hun vertrouwde kast dan toch alsnog bij de buurtjes naar binnen? Dan kun je ze toch net zo goed gelijk voor een buurkast afslaan?
Ik ben benieuwd naar jullie reactie.


Erik

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Verenigen?

Bericht door Hans van der Post. » di 22 apr 2003, 11:58

Erik waar ik tegen in ga is dat Albert zonder omhaal bijen als vuil weggooit! Er zijn betere manieren om volken te verenigen ook als zijn ze klein. Verder wil ik ogenschouw nemen dat Lex net begint met bijenhouden en twee volken heeft. Er zijn verschillende manieren om volken samen te voegen. Als ik advies moet geven bij mensen die net bijen houden zal ik de minst risicovolle methode aan de hand doen. Alle manipulaties (het houden van bijen) heb ik inmiddels uitgeprobeerd of uit laten proberen. Zal dan ook kijken aan wie ik een antwoordt geef. Als je net met bijen begint zie je veel maar weet het nog niet te plaatsen.

Als je bijen voor een kast afslaat en tegelijkertijd de kast weghaalt waar ze in zaten moeten ze wel in het buurvolk terechtkomen met mogelijke gevolgen. Zijn ze gelijk ik omstandigheid; moergoed (broed in alle stadia) of moerloos of doppen enz.enz. is er weinig risico dat de nieuw binnen komende bijen problemen geven. Ga je een volk verenigen of afkloppen waar je niet weet of er een moer is of het moerloos is zoals bij Lex; Het leek er goed uit te zien: De bijen haalden volop stuifmeel en nectar, de bovenkant van de raten waren gevuld met de eerste nieuwe honing, et cetera .'¦'¦..Bij het volk op 2 BK was de onderste BK leeg en de raten in diverse staat van beschimmeling. In de bovenste BK waren de bijen druk bezig met het opslaan van honing maar ....... geen broed!!!!!
Zegt niets over dat er eierleggende bijen in het volk zitten maar zegt ook niets of er wel of geen moer in het volk zit. Dan geef ik de minst risicovolle methode zoals ik die eerder beschreef. Daarom lijkt het voor mensen die al wat langer bijen houden een omslachtige methode.
Hans.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Verenigen?

Bericht door wilde » di 22 apr 2003, 12:22

Dan geef ik de minst risicovolle methode
Ik ook Hans, maar die is wel wat radicaler juist vanwege de grote risico´s. Als oud vuil weggooien doe ik geen enkele goede bij. Deze zijn echter geheel waardeloos voor het ontvangende volk en mogelijk bedreigend. Ik ga niet verder in herhaling treden.

Erik, ik heb regelmatig met eierleggende werksters problemen gehad, die niet oplosbaar waren, ondanks mijn verwoede pogingen. Het heeft mij veel goede koninginnen gekost en als je er maar één hebt, zoals deze imker, moet je er wel zuinig op zijn!

Groetend, Albert

frits dalm
Berichten: 280
Lid geworden op: di 12 dec 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Verenigen?

Bericht door frits dalm » zo 27 apr 2003, 00:15

Misschien was het beter geweest om een raam broed
uit het goede volk over te hangen?
Had in een volk vijf weken geleden zeven ramen broed,
maar twee weken geleden niets meer en geen moer gezien.
Na overhangen van jong broed is er nu weer broed in alle
stadia in het volk, ook de andere volken hadden opeens
minder open broed, wel een dop in de melk, daar een broed-
aflegger van gemaakt met een raam met darren broed erbij.
Frits

Frits

Bidding
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 29 jun 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Verenigen?

Bericht door Bidding » ma 28 apr 2003, 11:48

Hallo,

Bedankt voor alle goede raad. En zoals wel vaker zijn er net zoveel meningen als dat er imkers zijn .... ;-)
Maar wel leerzaam om de diverse meningen en argumentaties te lezen.

Afijn ... hoe is het nu afgelopen met mijn volkjes ???

Na overleg met mijn mentorimker hebben we het moer- en broedloze volk verenigd met het volk waar zo weinig broed in zat. Gewoon direct op elkaar gezet.
Volgens de imker haalden de bijen uit het broedloze volk nog volop en hadden daarmee hun nut voor het andere volkje. Ook leek hem de kans op leggende werkbijen incl. bijbehorende ellende behoorlijk klein.

Een week na de vereniging staat het verenigde volk er een stuk beter voor: Er zijn nu 3 ramen vol met broed en een vierde raampje is belegd.

Eergisteren is het volk naar het fruit gegaan en ik hoop dat ze goed kunnen halen.
Ze stonden er nog niet of het begon te regenen ......



Groeten,

Lex ('diklip')

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten