korfvolk

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
fh
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 17 jul 2002, 11:39
Locatie: Netherlands
Contacteer:

korfvolk

Bericht door fh » do 17 apr 2003, 14:10

Ik heb twee kastvolken en een korfvolk ingewinterd. Van de kastvolken heb ik eind september twee bijna volle emmers honing geslingerd, 10 kg suiker teruggeven en twee maal met thymolpoeder behandeld (wanneer het weer dit toeliet). Veel dode mijten! In de korf zit een zwerm die ik de afgelopen zomer elders in Lelystad geschept heb. Met het korfvolk heb ik verder niets ondernomen.
Alle drie zijn prima de winter doorgekomen en vliegen nu dat het een lust is.
Ik wil de korf weer leeg hebben voor het geval ik ook dit jaar als “stads-bijenvanger” moet optreden. De bijen wil ik op de een of andere manier verenigen met een kastvolk. Of desnoods in een lege kast doen verkassen.
Kan iemand mij uitleggen hoe ik dat aanpak of weet iemand een goed boek, tijdschrift of een internetsite (Ned, Fr, Du of Eng.) waarin e.e.a. goed beschreven staat. De korf met volk op halen tegen een nieuwe korf behoort wellicht ook tot de mogelijkheden.
Vriendelijke groet,
FranÇois Hogenboom

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: korfvolk

Bericht door maartenkleijne » do 17 apr 2003, 15:46

Zo heb ik het geleerd:
Korf op z'n kop zetten en klem vast rechtop. Daarbovenop een dekplank met een gat erin bijna zo groot als de binnen kant van de korf. Daarop een broedkamer met uitgebouwde raat of kunstraaat. En daarboven natuurlijk een dekplank en deksel.
Het vlieggat van de korf dichtmaken met een prop papier of zo.
Uiterlijk na drie weken is de korf leeg van bijen en kan vervangen worden door een kastbodem .

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Hans van der Post. en 69 gasten