Honing en diabetici

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Jaap van Vliet
Berichten:51
Lid geworden op:ma 27 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Honing en diabetici

Bericht door Jaap van Vliet » vr 18 apr 2003, 23:05

Ik krijg vaak de vraag of honing gevolgen is voor diabetici. Het hardnekkige verhaal gaat namelijk dat weliswaar suikers schadelijk kunnen zijn voor deze patienten maar dat honing (of wellicht bepaalde soorten?) gewoon kunnen worden genuttigd zonder schadelijk effect.Kan iemand mij vertellen wat hiervan correct is?
Jaap van Vliet

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Honing en diabetici

Bericht door maartenkleijne » ma 21 apr 2003, 20:54

Verstand heb ik er ook niet van maar ik heb er wel veel over gelezen en wat onderzoek gedaan over diabetes.
Het probleeem waarop deels honing een antwoord is dit: er zijn een paar miljoen soorten suikers. In suiker-suiker zit er maar eentje. Insuline (gebrek daaraan is suikerziekte) kan niet alle suikers even makkelijk in de cellen doen opnemen. Het onderzoek hierover staat nog in de kinderschoenen. Wel is dit de reden dat gezegd wordt: als ook de suikerpatient wel eens behoefte heeft aan iets zoets kan ie beter honing nemen, in suiker zitten namelijk vele soorten suikers, net als in fruit trouwens . Het is echter niet zo dat honing 'vrij' is voor diabetici.
Bovendien bestaat honing uitsluitend uit korte enkelvoudige, 'snelle' suikers. De suikerpatient die in geval van een 'hypo' gauw een klontje druivensuiker neemt om weer bij te kunnen komen, zou nog beter een schepje honing kunnen nemen, maar ja dat hebben ze meestal niet op zak. Thuis of op het werk is dat echter het betere alternatief.

Er zijn imkers die hun klanten wijs maken dat honing niet onder suiker valt en dus bij diabetes vrijelijk kan worden genuttigd. Dat is een gevaarlijk, advies want een suikerpatient die daardoor onbeperkt honing gaat gebruiken, kan op een morgen wakker worden met negen tenen of nog veel erger.

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: Honing en diabetici

Bericht door dickvanleeuwen » wo 23 apr 2003, 10:09

Beste Jaap,

Heb zelf 10 jaar diabetes en gebruik graag honing, lekker snoepen tijdens het slingeren, honing proeven of gewoon op de boterham. Het maakt wel uit of je insuline spuit of tableten gebruikt. Natuurlijk gebruik je alleen véél honing als je in een hypo zit. Als je veel bloedglucose waarden meet weet je dat ontregelingen vaker het gevolg zijn van het eten van vet en het verkeren in stressituaties. Moraal van het verhaal; "lekker ontspannen imkeren en met mate honing gebruiken."

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 73 gasten