schoorsteen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:
schoorsteen?

Bericht door maartenkleijne » ma 28 apr 2003, 17:26

Al een paar keer heb ik het meegemaakt: een heel groot volk, ingewinterd op drie bakken, komt heel goed de winter uit. Het zit echter zes ramen breed aan 1 kant, drie bakken hoog; een heel vertikaal broednest dus. Soms moet het wel zo omdat boven nog teveel ramen vol suiker zitten. Nu heb ik het weer en bovenin zijn zog zat lege ramen waar ze qua broednest dus niet inkomen, terwijl naar beneden toe alles vol broed zit, tot en met ramen in de onderbak die door muizen waren aangeknaagd maar die ze met spoed gerepareerd hebben en vervolgens vol met broed gemaakt. Wat doe je met zo'n geval, behalve ramen met suiker eruit halen?
Ik zou het kunnen omhangen, maar dan verstoor ik het patroon dat ze zelf hebben 'verzonnen'.

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: schoorsteen?

Bericht door Frans vanTongeren » ma 28 apr 2003, 17:37

Hallo Maarten,
Ik zou het door de bijen zelf ontworpen broednest handhaven, maar..het broednest opschuiven zodat het
centraal
komt te hangen.
Links en rechts ervan zou ik uitgebouwde ramen hangen, zodat deze direct kunnen worden belegd.
Ik vermoed dat de koningin de warmte bovenin gaat opzoeken. Het broed op de bodemplank loopt vanzelf wel uit.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten