Spechtenschade

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:
Spechtenschade

Bericht door dickvanleeuwen » do 01 mei 2003, 13:10

Afgelopen week was de Grote Bonte Specht mijn wilde bijenkast aan het molesteren. Met grof geweld werden de gaatjes open gehakt. Fantastich om te zien hoe die specht dat doet, vervelend voor al die wilde bijen die al een gaatje hadden gevuld. Maar nu, ben ik bang voor mijn gewone bijenkasten! Zijn er gevallen bekend dat ook onze bijenkasten worden aangepakt? Er zit daar zowel een Grote Bonte, als een Kleine Bonte en Groene Specht.

Dick van Leeuwen

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Spechtenschade

Bericht door Frans vanTongeren » do 01 mei 2003, 13:25

Dag Dick,
Surf naar: Spechtenschade
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1638
en je leest wat je lezen wil!
(Op het 'Imkerforum' kun je rechtsboven de term 'zoek' aanklikken en je speurtocht beginnen.)

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Spechtenschade

Bericht door maartenkleijne » do 01 mei 2003, 15:24

De bonte spechten gaan vooral af op het gehoor: zij horen een larve bewegen. Daarom zijn zij voor de bijen minder gevaarlijk.
De groene spechten zijn voor de bijen gevaarlijker: zij gaan af op het levende gewriemel dat zij zien en pikken levende insecten op. Zij kunnen dus ook vallen voor de bijen en als dat gebeurt moet je beschermende maatregelen nemen. Maar het gebeurt meestal niet want de meeste groene spechten zijn geen houthakkers en het kunstje van op de kast trommelen zodat de bijen naar buiten komen kennen de meesten ook niet.
Ik had op een geven moment een groene specht in Lage Vuursche die elke dag -net als een koolmees- de dode en stervende bijen op kwam pikken, maar hij heeft nooit overlast gegeven op of aan de kast.

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Spechtenschade

Bericht door Frans vanTongeren » do 01 mei 2003, 21:23

Dag Maarten,
Je schreef:
De bonte spechten gaan vooral af op het gehoor: zij horen een larve bewegen. Daarom zijn zij voor de bijen minder gevaarlijk
Waar berust deze bewering op?

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: Spechtenschade

Bericht door dickvanleeuwen » do 01 mei 2003, 22:21

Beste Frans en Maarten,

Bedankt voor jullie reactie. Die link van Frans vond ik zinvol omdat er blijkbaar toch al meer over dit onderwerp geschreven was. Ik had al ooit ergens iets gelezen over m.n. de Groene Specht en schade maar het is leuk om reacties te lezen van mensen die ook die ervaring hebben. Voor mijn Wilde Bijenkast hangt nu een stuk zilverpapier als noodoplossing. Ik ga er toch maar iets van gaas voor timmeren denk ik.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Spechtenschade

Bericht door maartenkleijne » do 01 mei 2003, 22:53

Waar berust deze bewering op?, vroeg Frans.
Wel, Frans er is best wel over geschreven, maar je kunt het makkelijk zelf zien als je let op fouragerende bonte spechten. Ze kloppen wat op het hout, houden hun kop scheef om te luisteren (net als een merel die op het gehoor wormen zoekt), en beginnen er dan lustig op in te hakken, zodra ze iets horen.

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Spechtenschade

Bericht door Frans vanTongeren » do 01 mei 2003, 23:15

Dag Maarten,
't Zou ook kijken kunnen zijn!
Dat lijkt me meer waarschijnlijk.
Je kan er toch niet van uit gaan dat een merel het 'schurende' geluid hoort van een worm die door de aarde glijdt of van een specht die ondanks het bijengezoem, nog een larf in het voedersap hoort bewegen.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Spechtenschade

Bericht door maartenkleijne » vr 02 mei 2003, 10:44

Frans, ik bedoelde te zeggen dat de spechten de bijenlarven niet horen, maar wel een larve die in het hout van een boom beweegt.
Als je eens midden in de nacht op een stil plekje gaat zitten, zul je zelf ook de regenwormen die met hun borstelharen in en uit hun holletje kruipen kunnen horen.
Of als je met een greep het gazon 'opschudt' en je knielt erbij, kun je de wormen de grond uit horen kruipen. Laat staan als je een merel was met je oor er vlak bij.

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: Spechtenschade

Bericht door dickvanleeuwen » vr 02 mei 2003, 20:50

Beste Maarten en Frans,
als ik Maarten zie dan wordt ik blij en van Frans "zie ik een hoge pet op", maar volgens mij moeten jullie te raden gaan bij Nico den Haan.

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Spechtenschade

Bericht door Frans vanTongeren » do 10 jul 2003, 18:27

Dag Dick,
Ik ben te raden gegaan bij de vraagbaak van Vroege Vogels.
Surf naar Scheve Vogelkopjes
http://info.omroep.nl/vara?nav=degkHsHzGHLaDPqtB
en tot nu toe heb ik drie antwoorden gekregen!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 98 gasten