Wie weet raad??????

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Wie weet raad??????

Bericht door Piet Jager » vr 02 mei 2003, 16:48

Gisteren kreeg ik onderstaand emailtje uit Spanje met prachtige foto van een kolossale bijennest, open en bloot in de buitenlucht. Eigenlijk zou je een prijsvraag moeten verbinden aan de beste oplossing om bijen, broed en honing vakkundig en feilloos te bergen. Zelf heb ik er vannacht eentje bedacht. Maar ik laat eerst jullie grijze cellen het werk doen, alvorens jullie in kennis te stellen van mijn oplossing. Wie durft een poging te wagen?

De foto was 1,06 MB en het duurde ruim 8 min. om hem binnen te halen en weer op te sturen naar Hans. Zonder de deskundige techniek van Hans zou het niet mogelijk zijn geweest om hem zo snel op 't forum te plaatsen.
!Piet
___________________________________________________________________
[img]../beeld/p/pietjager/piet_leon015.jpg[/img]
Geachte Heer,
Ik woon aan de Costa del Sol in Spanje.
Sinds 10 weken heb ik een bijennest onder het overstek van mijn dak op 4,50 meter hoogte.
Het word steeds groter en de 6 raten zijn goed te zien. Ook liggen er steeds dode bijen op de grond,hoe komt dat?. Wat is de leeftijd van een bij?. Wat kunt U mij adviseren?.Ik heb geen last van de diertjes. Zit er honing in de raten,en wanneer kan ik oogsten?
Dit zijn veel vragen,waarop U als deskundige vast een antwoord hebt. Ik ben bang als het nest te groot en dus zwaarder wordt, dat het naar beneden valt;moet ik het ondersteunen met een plankje op een paal? De foto heb ik hedenmorgen gemaakt.
Ik had Uw e-mailadres van de bijensite op internet.

Uw advies tegemoet ziende verblijf ik met vriendelijke groet,
C.Rijnders Marbella Spanje.

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: Wie weet raad??????

Bericht door dickvanleeuwen » vr 02 mei 2003, 21:17

Beste Piet,

Zo kolossaal is dit nest nu ook weer niet lijkt me. Het is wel een hele mooie foto!!! Het is simpel weg te halen door de raten met broed over te hangen in een leeg broedkamerraampje. Om het op zijn plek te laten hangen doe ik er altijd elastiekjes om. Als je na een week kijkt zijn die elastiekjes helemaal verteerd. Je moet het kastje (drie of zesramer) waar het in gaat natuurlijk nog wel laten staan (ik zou het bijvoorbeeld op een grote ladder zetten, zo dicht mogelijk bij dat nest) tot de avond als alles is ingevlogen. Dan natuurlijk een aantal kilometers weg van die plek anders vliegen de bijen terug. De volgende dag moet je er nog wel een raam voer bij hangen want de raten met honing moet je niet mee weg snijden. Dat wordt een geknoei.
Hopelijk haal ik nu de eerst prijs. Een reisje naar Spanje?

ImkerVS
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 25 feb 2002, 08:06
Locatie: USA
Contacteer:

Re: Wie weet raad??????

Bericht door ImkerVS » zo 04 mei 2003, 06:24

Het is simpel weg to halen als u een imker bent. Het is gemakkelijk als u beschermende kleren dragen.

Belt u een imker even op.

Mooi foto. Heel leuk. Ongewoonlijk is het een gezond nest te vinden buiten.


(Ik woon in Nashville. Taalfouten zign mijn specialteit.)





Stephen Meigs

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Wie weet raad??????

Bericht door Frans vanTongeren » ma 05 mei 2003, 19:35

Stephen schreef:
Het is simpel weg to halen als u een imker bent.
Nou Stephen.., het is meer een simpele gedachte van je dan simpel werk voor je!
Ooit werd ik gebeld door Van Notten, burgemeester van Gorssel.
In zijn van hoog naar laag aflopende, fraaie tuin hing een zwerm aan de onderste tak van een appelboom.
Voorzien van kap, jack, vegertje, plantenspuit, snoeimes en natuurlijk steen, schepkorf en juten lap ging ik een kijkje nemen.
Het was anders dan ik gedacht had. De bijen hadden vijf raten uitgebouwd en die zou ik niet zomaar kunnen meenemen in de 'kieps'. Zo simpel gaat dat niet!
Ik kwam wat later terug met een zesramertje en vijf lege, houten raampjes.
Speelziek had ooit geschreven dat je met wollen draadjes de raten binnen de raampjes zou kunnen houden en dus nam een een knotje wol mee.
Voordat ik begon met deze, niet simpele operatie, besprenkelde ik de bijen met suikerwater. De agressie nam onmiddellijk af.
Het was een slechte drachttijd. Het motto luidt: 'Is de appel een knikker groot.., dan is de bij in nood'.
Voorzichtig gegoochel met twee plamuurmessen voorkwam dat de raten zouden breken. De wijze tip van Dick van Leeuwen was mij nog niet bekend. Het raatgedeelte met honing had ik gewoon moeten laten hangen.
Ik hing de raten stuk voor stuk in de zesramer en liet de kast onder de boom staan.
De volgende dag haalde ik hem op en reed zo voorzichtig mogelijk naar huis.
In de bijenstal hing ik de bijen over in een broedkamer en zette daar een tweede broedkamer bovenop met uitgebouwde raampjes. De bijen zouden moeten gaan overstappen van bak 'onder' naar bak 'boven'.
Na een dag op vier, ging ik eens kijken. Wat een warboel waren de draadjes geworden.
Het was een pluizige breedband geworden.
Ik had elastieken moeten gebruiken of iets van kunststof of wellicht metalen draadjes om de raten verticaal binnen het houtwerk te kunnen houden.
Uiteindelijk is alles goed gaan functioneren en kreeg de burgemeester een potje honing aangeboden.
Daarmee hield hij zijn raadsleden zoetttt..!

ImkerVS
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 25 feb 2002, 08:06
Locatie: USA
Contacteer:

Re: Wie weet raad??????

Bericht door ImkerVS » do 08 mei 2003, 08:38

Je heb het gelijk, natuurlijk. Het is gemakkelijk de imker laten komen. De beller moet enig uw nummer en zign nodig hebben.

Soms is het moelijk een oproep van imker dienst. Een zwerm bijen is niet allus goedkoop. Suiker is duur. Tijd is duur. Voor en lastig karwei moet de beller betaal contant.

Is de kerel met de probleem een imker of een fotograaf? Roep de imker, fotograaf. Het is gemakkelijker.





Stephen Meigs

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Wie weet raad??????

Bericht door Frans vanTongeren » do 08 mei 2003, 16:48

Hello Stephen,
I think that you don't understand me..!
For a beekeeper it is not difficult to get a swarm.
For a beekeeper it is not easy to catch a swarm with a comb!!!
(this is charcoal-English)

ImkerVS
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 25 feb 2002, 08:06
Locatie: USA
Contacteer:

Re: Wie weet raad??????

Bericht door ImkerVS » vr 09 mei 2003, 07:07

Neem je mij niet kwalijk, Frans. Ik lees te snel. Ik ben traag van begrip zign.

Dit is het Nederlands met crayon tekenen, dubbelzinnig. Ik ben buitengewoon onhandig.

Ik ben blij dat het Nederlands niet breekbaar als de honeygraat is.

(Steve Meigs is a beekeeper and is struggling to learn Dutch. He is also an actor, and has portrayed Jaggers in Charles Dickens' Great Expectations on the professional stage)



Stephen Meigs

Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wie weet raad??????

Bericht door Hennie Peters » zo 11 mei 2003, 00:25

Dag Piet,

In ben benieuwd naar jouw oplossing.

Zelf zou ik niet gaan prutsen met touwtjes of elastiekjes.
Aan de bakstenen op de foto te zien is het stuk raat ongeveer 30 cm hoog en dus veel te groot voor een raampje.
Het lijkt me veel handiger om een raam met open broed uit een kast te pakken en het broed van dit volk in de vuilnisbak te deponeren.
De heer Rijders houdt er dan een paar flinke stukken raathoning aan over en de imker een volk.

groet,
Hennie

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Wie weet raad??????

Bericht door wilde » zo 11 mei 2003, 12:29

........... en het broed van dit volk in de vuilnisbak te deponeren.
Hennie, dat is niet echt nodig.
Je kunt de raten heel gemakkelijk gebruiken als lokmiddel. Snijd de stukken raat uit op een iets grotere afmeting dan de hoogte van een raampje. Druk deze raatstukken in een leeg bedraad raampje, zodat de draad ongeveer in het midden zit. Het broed waar de draad door gaat is natuurlijk verloren, maar dat is relatief weinig. Kleinere stukken wegdoen. Als je twijfelt aan de stevigheid van de raat, doe er dan 2 postelastieken om en verwijder die na 2 of 3 dagen. Dan kun je ook met zo'n kastje reizen, zonder de raat te beschadigen, want dan zit alles al vastgebouwd. Als de raatstukken niet lang genoeg zijn, lege honingkamerraampjes gebruiken.

Vorig jaar had ik zo enkele compostbak zwermen. De raat is in een zesramer geplaatst, die enkele dagen moet blijven staan, zodat de raat kan worden vastgebouwd. De raat in de compostbak moet wel geheel worden verwijderd en liefst het deksel van de compostbak ook. Dan is de eerdere bijenruimte niet meer aanwezig.
Alle raatstukken wel afslaan in het kastje, zodat de meeste bijen en de moer er in zitten. Als ze eruit lopen zit de moer er buiten! Dat had ik vorig jaar ook een keer. Ze maakten toen een zwermtros naast mijn zesramer. Die heb ik toen later er alsnog in gedeponeerd.

Albert

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wie weet raad??????

Bericht door Piet Jager » zo 11 mei 2003, 16:32

Mijn oplossing!

1. Sla onder aan weeerskanten van het nest een horizontale houten klamp tegen de muur. Neem een brede plank en zaag de beide uiteinden onder een hoek van 45 graden af en bevestig deze op de beide klampen

2. Blaas de bijen aan de onderkant van de raat met rook op, zodat het broed min of meer vrij komt. Snijd de stukken broed weg en spijl ze op in een BK-raam zonder ijzerdraadjes. Ietsjes ruimer uitsnijden dan de binnenmaat, zodat het geheel er strak ingaat. Als al het broed in een zesramer is geborgen, zet je deze met open bovenkant op de plank vlak onder of liefst tegen de resterende honingraten aan, zodat de bijen gemakkelijk kunnen overlopen naar het broednest. Laat het geheel 1 a 2 dagen staan en leg vervolgens de dekplank op de zesramer. Vlieggat uiteraard open laten.

3. Neem op de 3e dag tegen de avond de zesramer weg en zet op de plank een ruime kieps, mand of korf, waarin tevoren en stuk plastic is gelegd, en steek met een brede plamuurmes de honingraten weg en zet deze rechtop in de kieps, mand of korf en breng het geheel omlaag, zodat de bijen kunnen afvliegen.

4. Zet de zesramer weer op de plank en alle bijen zitten de volgende avond in het kastje.

5. Neem die avond de zesramer 's avonds laat weg en zet deze ca 3 km verder op een nieuwe lokatie.

P.S. Een imkerloopbaan is soms een imkerklimbaan.

!Piet

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 61 gasten