bijstelling 5: over 11-raams afstandsrepen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

bijstelling 5: over 11-raams afstandsrepen

Bericht door Frans vanTongeren » za 03 mei 2003, 21:30

BIJ-STELLING 5: OVER 11-RAAMSAFSTANDSREPEN
(tekst uit een ver verleden)

Joop Tempelmans Plat uit Zutphen imkert de laatste jaren op elf ramen in plaats van op de gebruikelijke tien. Hij vroeg mij of ik afstandsrepen voor elf ramen had, maar die had ik niet!
Op de beginnerscursus had Albert Muller mij verteld dat een bijenkoningin blij is met elf ramen; zij kan dan midden in de broedkamer beginnen met leggen. Die theorie overtuigde mij niet erg, maar bestrijden deed ik haar niet als beginnend imker.
Later ontdekte ik dat de koningin op het warmste plekje van de broedkamer begint met leggen en dat is lang niet altijd in het midden.
Joop T. kwam met andere argumenten:
* Elf ramen in de kast zorgen voor 'strak' uitgebouwde ramen. Als de bijen 'golvende' ramen zouden maken, worden de 'straten' tussen de ramen wel erg smal.
* Er wordt minder darrenraat aangezet in bakken met elf ramen. Door de toch al smalle straten, wordt het bouwen van darrenraat een probleem voor de bijen. Ze willen dat probleem vermijden en bouwen minimaal darrenraat uit. Ze bouwen hun mannenkamertjes bij voorkeur aan de basis van het raam.
* In een elfraamskast stapt de koningin met meer gemak over van het ene raam op het andere. Broed van kantraam naar kantraam is geen uitzondering (volgens Joop).
'En Joop, zijn er geen nadelen', vroeg ik.
Joop kneep zijn ogen een ietsje samen. 'Het eerste raam moet je er wat voorzichtiger uitnemen', zei hij. 'Daarna is het een fluitje van een cent!'
Hij bestelde tien strippen bij mij.
Ik denk dat ik maar eens 50 elfraamsafstandsrepen ga inslaan, dacht ik zo.
Even Annen bellen..!
*
En lezer ..
Lijkt het u een goed idee om de strip voor tien raampjes.., te vervangen door een strip voor elf raampjes?
(De lengte van de strip blijft gelijk; de kast hoeft niet verbouwd te worden.)

wendy
Berichten: 79
Lid geworden op: za 19 apr 2003, 13:04
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: bijstelling 5: over 11-raams afstandsrepen

Bericht door wendy » za 03 mei 2003, 23:37

dag Frans,

Bij de beginnerscursus van Albert Muller die ik, enkele jaren geleden, ook gevolgd heb, werd er ook bij vernoemd dat de warmtehuishouding bij 11 ramen in plaats van 10 (in een normale 10raams kast) anders is, de temperatuur kan door de bijen beter optimaal gehouden worden, bovendien werd mij verteld is bij de bouw zonder raampjes, korf of wildbouw, de afstand dezelfde als bij de 11ramen in een kast.
Het lijkt er dus op dat de bijen aan deze afstand de voorkeur geven,
of op zijn minst dat het een natuurlijke afstand is.

Met de bestrijding van de varoa komt dit weer naar boven, als zou het bijdrage aan een mindere ontwikkeling van de mijten.

Wendy

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: bijstelling 5: over 11-raams afstandsrepen

Bericht door Frans vanTongeren » zo 04 mei 2003, 20:55

Dag Wendy,
Wij delen dezelfde ervaring!
Meer weten over Albert Muller?
Surf naar..:

Albert Muller: uitvinder van de elf-raams afstandsreep
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... PIC_ID=676

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten