raad over raat

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Tom Braams
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 26 sep 2001, 14:52
Locatie: Nederland
Contacteer:

raad over raat

Bericht door Tom Braams » zo 04 mei 2003, 14:57

Beste forummers,

Graag zou ik wat raad willen over raten. Onze aantal volken is fors gedecimeerd ten gevolge van varroa en daarna nosema. Wat te doen met de raten? De beschimmelde hebben we weggegooid, de behoorlijk bruine worden uitgesmolten. Moeten we nog radicaler opruimen om ziektekiemen kwijt te raken? Of een goede ijsazijn of andere behandeling geven?
De meeste raten zijn in goede staat, buiten bewaard in bijenkasten met een dichte bodem en in de herfst met ijsazijn behandeld.

Tom

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: raad over raat

Bericht door Frans vanTongeren » ma 05 mei 2003, 16:44

Dag Tom,
Zevenentwintig mensen, zag ik, hadden je bericht gelezen, maar geen mens wist raad over raat te schrijven!
Het is (het lijkt me) goed om de beschimmelde en de donkere raten op te ruimen.
De lichtere uitvoeringen zou ik eerst een nachtje in de diepvries leggen om wasmot in alle stadia, het licht niet langer te gunnen.
Daarna behandelen met ijsazijn; dat spul is goed tegen wasmot maar ook tegen nosemasporen.
Die behandeling moet je dus niet overslaan.
Zelf zou ik de ijsazijnprocedure niet in de broedkamerbakken behandelen, want dat azijnzuur vreet alles aan wat van metaal is vervaardigd. De afstandsrepen worden aangetast en ook de spijkers gaan roesten. De hele houtconstructie verliest haar vitaliteit. Alles wordt 'bros' op den duur.
Zelf stop ik vijf BK-ramen in een komozak, met stokjes tussen de raampjes. Daarbovenop een schoteltje met watten dat je besprenkeld met ijsazijn. Na tien dagen is alles opgedroogd, je opent de zak en je kunt de raampjes ophangen (of in de kasten hangen).
Toch zou ik om de drie maanden even controleren of de pleuris alsnog niet is uitgebroken.
Cellen met stuifmeel moet je bepoederen met poedersuiker. Anders slaan ze wit uit van de schimmel.
(De groeten aan je maatje Kees)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 48 gasten