moer en stuifmeelraam.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

lamheuv
Berichten: 242
Lid geworden op: di 19 mar 2002, 21:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

moer en stuifmeelraam.

Bericht door lamheuv » ma 05 mei 2003, 21:27

Hallo Hans, onlangs schreef je het volgende in de forumkrant : wanneer je een koningin zoekt vindt je haar ook altijd.
Hoe ?
Het lukt mij niet altijd. Zeker niet als het volk goed groot is geworden en er een stille moerswisseling heeft plaatsgevonden.
Haal je dan kunstgrepen uit ? Zeef je de bijen ? Of loop je de kast 10 keer door ? Of is het de juiste intentie om haar te vinden ?
Ik ben benieuwd naar je antwoord.

Hallo Ed Pietersen, onlangs schreef je het volgende in de forumkrant : wanneer je ramen hebt met stuifmeel dan bespuit je deze met een suikeroplossing. Het stuifmeel wordt dan geconserveerd.
Ok!
Maar waar bewaar je deze ramen dan ?
Ik kan me zo voorstellen dat er vliegen, hommels, mieren op afkomen.
Ik ben ook benieuwd naar jouw antwoord.

M.vr.gr. Elze Lammerts.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: moer en stuifmeelraam.

Bericht door Hans van der Post. » ma 05 mei 2003, 22:56

Je doet net als of je de krant leest; als je je eigen naam in de krant staat, haken je ogen zonder dat je het wilt aan jou naam. Nu zoiets gebeurd er als je de moer zoekt, te minste bij mij. Als je nu eens tussen de bakken moerroosters legt en na vier dagen kijkt waar er staande eitjes te vinden zijn, dan hoef je maar een bak te doorzoeken.
zoek ze, Hans

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: moer en stuifmeelraam.

Bericht door Frans vanTongeren » di 06 mei 2003, 11:28

Dag Elze,
Hans schreef over de koningin die je in gedachte 'in beeld' moet zien te houden.
Surf naar:
http://www.geocities.com/stanisavka/ukosnicie.htm
en je ziet wat voor beeld je voor ogen zou kunnen houden.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: moer en stuifmeelraam.

Bericht door Hans van der Post. » di 06 mei 2003, 11:44

Het was gisteravond wel kort door de bocht zal het wat uitwerken.
Ik zeef niet, ik spit zeker niet een volk 10x door en ik merk mijn moeren niet.
Alleen wat je nodig hebt, het klinkt filosofische, rust! Even snel een moer vinden lukt niet.

Als het mogelijk is wacht een redelijke dag af. Je hebt een moerhuisje/kluisje bij je.
Haal de bovenbak van het volk zet deze op een omgekeerd dak, laat de dekplank voor wat hij is, op de bak. Dan de tweede bak eraf deze dek je af, geeft anders onrust. Nu hou je de onderbak over. Daar kijk je eerst want er bevinden zich minder bijen in die bak dan als je klaar bent met nakijken! Je begint in het midden. Dit raam kijk je na -lees de krant- en zet deze weg. Dan ga je links of recht vanuit het midden de ramen nakijken. Op deze wijze werken heb je een grotere kans de moer te vinden. Als je vanuit een zijkant begint dan loopt de moer voor je uit en vind deze op het laatste raam van de bak die je aan het nakijken bent.
Gelijk met het uithalen van een raam kijk je op het volgende raam vaak zie dan de moer snel van het licht weglopen.
Maak niet de fout om de tweede bak op de onderbak te zetten! Kijk de tweede bak na waar deze staat. Als je geen moerrooster gebruikt, dan zal je de derde bak moeten nakijken.
Hebt je de moer niet gevonden ga niet weer het hele volk uit elkaar halen. Door de hele operatie "nakijken" is het volk zodanig gestoord dat het dan wat moeilijker wordt om de moer te vinden. Je kan de volgende tip volgen.

Als je nu eens tussen de bakken moerroosters legt en na vier dagen kijkt waar er staande eitjes te vinden zijn, dan hoef je maar één bak te doorzoeken.
Hans

Gebruikersavatar
J A Verwijmeren
Berichten: 112
Lid geworden op: zo 04 mar 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: moer en stuifmeelraam.

Bericht door J A Verwijmeren » di 06 mei 2003, 16:16

Hans ik weet niet of het op waarheid berust maar er is mij verteld dat als je de moer niet kunt vinden er een raam met broed uit een andere kast in moet hangen. De bovenkant van de bak 10 tot 15 min. dicht houden raam met het "vreemde" broed eruit en op dit raam loopt de moer die op zoek is naar de "indringer" (koniginen stof) die dit raam bezit. Zelf begin ik altijd met eerst een buitenraam eruit te halen en zoek zo de kast door. Ze kan vanuit het midden ook naar de buitenkant lopen denk ik dan altijd maar.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: moer en stuifmeelraam.

Bericht door wilde » di 06 mei 2003, 19:14

Moer zoeken en vinden:
Wat Hans zegt over in het midden beginnen biedt maar beperkt voordeel. Ik begin altijd met het 2e raam links in de onderbak. Dat hang ik apart in een 3-ramer. Dan kijk ik voor de zekerheid op het buitenste raam, maar dat is meestal voor niets. Daarna de rest vanuit de gemaakte opening. Als de moer niet in de onderbak is gevonden, kijk ik eerst de bovenbak na op de plaats achter de kast, zoals Hans beschreef.., op dezelfde wijze als de onderbak.

Als ook dat geen resultaat heeft, en de moer moet beslist gevonden worden, begin ik opnieuw in de onderbak maar dan anders. Het 1e en 2e raam wordt eruit gehaald en apart in een 10-raams bak gehangen, tegen elkaar aan zoals in het volk. Daarna worden de ramen 3 en 4 ook in de andere bak gehangen met ruimte tussen de andere 2 van 2 ramen, zo ook raam 5 en 6. De ramen 7 en 8 verhang ik in de onderbak zelf en de ramen 9 en 10 ook, zodanig dat ze ruim vrij van de wand en vrij van elkaar hangen. Het geheel een minuut of 5 laten staan. Daarna de clusters van 2 ramen één voor één openslaan als een boek. De moer zit meestal tussen de ramen in het donker.

Dit hele circus herhalen voor de bovenbak, als de onderbak geen succes bood. Zo heb ik in noodgevallen meestal een moer gevonden. Een enkele keer, bij jonge nerveuze moeren, is het moeilijker. Die willen nog wel eens van de raat af gaan en op de kastwanden lopen. Ook daar dus op letten, maar meestal gaat het om oude moeren en die vertonen als het goed is die kuren niet.

Bij mij is het makkelijker, want ik merk alle moeren. Het is nooit een probleem. Het merken is na enige oefening gemakkelijk uit te voeren uit de hand en de moeren hebben er beslist geen last van als je het goed uitvoert. Ik heb wel eens gemerkte moeren gezien in demonstratiekasten die waarschijnlijk op de raat gemerkt waren. Er zat ook lak aan de vleugels en de poten. Zo'n dier is mismaakt. Dat zou ik zelf nooit doen en zeker niet tonen op een bijenmarkt. Een dergelijke moer loopt grote kans te worden vervangen via een stille moerwisseling omdat het volk dat ook niet waardeert.
Ik knip de moeren ook, maar dat hoef je natuurlijk niet te doen om het zoeken te vergemakkelijken.
Succes, Albert

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: moer en stuifmeelraam.

Bericht door dickvanleeuwen » di 06 mei 2003, 20:15

Beste allemaal,

Mij is geleerd dat de koningin bij het beroken (vaak) naar boven loopt. Misschien zijn jullie dat zo gewoon dat dat vergeten is in het verhaal. Kortom: eerst van onderen beroken, dan bakken van elkaar om te voorkomen dat ze weer naar beneden gaat en beginnen bij de bovenste BK. 9 van de 10 keer zit ze daar. Natuurlijk altijd kijken naar eitjes! Als die al niet te vinden zijn wordt het zoeken naar een koningin lastiger.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: moer en stuifmeelraam.

Bericht door Hans van der Post. » di 06 mei 2003, 22:28

Natuurlijk weet ik dat je met roken de moer naar boven drijft. Maar heb je weleens gedacht aan de stank/lucht en smaak die dan in de honing terecht komt???
Hans

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: moer en stuifmeelraam.

Bericht door dickvanleeuwen » di 06 mei 2003, 22:38

Hoi Hans,

Oei, nu krijg ik het ook met jou te maken. Nee, niet zo bij stil gestaan/nooit geproefd. Natuurlijk berook ik nooit van bovenaf en dus op de HK. Maar je brengt mij wel op een idee. Waarom niet eerst de HK er af, een stokdoek er op en dan beroken! Yes, zo ga ik het voortaan doen. Bedankt Hans

Hugo
Berichten: 366
Lid geworden op: zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: moer en stuifmeelraam.

Bericht door Hugo » di 06 mei 2003, 23:08

Als je de moer niet nodig heb zal je ze gegarandeerd zijn paraderen.
Maar HOOOO als je ze echt nodig hebt !!! Kijk her maar eens :

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... IC_ID=1149

mvg,

Hugo (halve bij en ex-arendsoog met brilnummer 1,5)

Nobodies prefetc

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten