zwermen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
willy
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 19 jul 2002, 08:19
Locatie: Belgium
Contacteer:

zwermen

Bericht door willy » ma 12 mei 2003, 12:13

beste,
gisteren(zondag)controleerde ik mijn kas om te zien of er geen doppen gebouwd werden en ja hoor verchilende speel doppen nu is mijn vraag wat doe ik hier aan ik weet mijn koniging nog niet te vinden en heb ze al wat ramen extra gegeven om te bouwen.
groeten willy

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: zwermen

Bericht door wilde » ma 12 mei 2003, 17:27

Willy, je geeft wat weinig informatie. Als je een kunstzwerm wilt maken om het natuurlijke zwermen te voorkomen, kijk dan elders op dit forum ( http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1918 ) hoe je de koningin kunt zoeken (en vinden).

Als je dat te veel werk vindt kun je ook nu een moerrooster tussen de broedkamers leggen, aannemend dat je 2 broedkamers gebruikt, en na 4 dagen kijken waar er eitjes zijn. In die bak zit dus de moer. Die kun je apart zetten als kunstzwerm en af laten vliegen op het resterende volk. De opening van de kunstzwerm moet je dan wel klein houden om roverij tegen te gaan. Het moerloze deel zal doppen optrekken. Op de 13e dag kun je die breken, nadat je er zeker van was dat bij het opdelen van het volk, er geen doppen aanwezig waren.

Tekstaanvulling 13 mei 2003: De (latere) suggestie van Els is een goede aanvulling: hoewel 1-daagse larven geschikt zijn om te worden gepromoveerd tot koninginnelarve, is het beter het volk een ruimere keus te geven door het raam eitjes dat je aantreft in de bak met de moer, na afslaan te wisselen met een raam uit de andere bak. Dan hebben ze zeker voldoende jonge larven.

Het deel met de oude moer zal eventuele doppen afbijten door het verzwakken. Die hoef je dus niet persé na te zien. In het najaar kun je ze weer verenigen.

Dit is mijns inziens beter dan het moerloze deel apart zetten, een zogenaamde aflegger maken. Die vliegt dan af op het oorspronkelijk volk en wordt daarmee erg verzwakt, terwijl je juist daarin een jonge moer wilt kweken. Dat is geen goed begin.

Succes, Albert

Bijgewerkt door - wilde op 13/05/2003 20:27:00

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: zwermen

Bericht door dickvanleeuwen » ma 12 mei 2003, 17:28

Hoi Willy,

Je schrijft, speeldoppen. Eerst maar eens goed kijken of er een eitje in zit. Is dit niet het geval dan is is niets aan de hand. Als er wel eitjes te zien zijn dan moet je gaan opletten, dan gaat het gebeuren in jouw kas.

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: zwermen

Bericht door Els Kleijnendorst » ma 12 mei 2003, 22:32

Willy, of je nu een vlieger of een veger maakt (zoals Albert schrijft), zorg er in ieder geval voor dat je het moerloze gedeelte 1 raam met eieren geeft. Doe je dat niet dan zullen de bijen inderdaad doppen aanzetten, maar wel op larven die al 2 dagen oud zijn. En de moeren die daaruit komen zijn doordat ze als 1 of 2 daags larfje niet het juiste voedsel (koninginnegelei) ontvingen inferieur.
Els

Hugo
Berichten: 366
Lid geworden op: zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: zwermen

Bericht door Hugo » wo 14 mei 2003, 12:33

... zorg er in ieder geval voor dat je het moerloze gedeelte 1 raam met eieren geeft. Doe je dat niet dan zullen de bijen inderdaad doppen aanzetten, maar wel op larven die al 2 dagen oud zijn. En de moeren die daaruit komen zijn doordat ze als 1 of 2 daags larfje niet het juiste voedsel (koninginnegelei) ontvingen inferieur.
Els,

Moerteelt gebeurt toch steeds met larfjes van 2 dagen oud. Zijn al die moeren uit kunstmatige moerteelt dan inferieur ?

mvg,

Hugo (halve bij)

Nobodies prefetc

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: zwermen

Bericht door Els Kleijnendorst » do 15 mei 2003, 23:35

Moerteelt gebeurt toch steeds met larfjes van 2 dagen oud. Zijn al die moeren uit kunstmatige moerteelt dan inferieur ?
Volgens mij wel Hugo. Weet dat er qua gewicht en formaat van de moeren geen enkel verschil zit tussen redcelmoeren en moeren die uit zwermcellen zijn gekomen. Toch moet er wel verschil zitten, de natuur gaat nl heel economisch om met krachtinspanningen. En het maken van koninginnegelei voor het voeden van koninginnenlarven is een krachtinspanning voor een volk. Als het helemaal niets uitmaakte zouden de bijen deze larven de eerste 1½ dag geen koninginnebrij geven maar 'gewoon'

willy
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 19 jul 2002, 08:19
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: zwermen

Bericht door willy » vr 16 mei 2003, 15:18

ik imker met kempische kasten
een grote broedkamer en honingzolder dus veel werk om de moer te vinden in mijn twee jaar heb ik nog geen koniging gezien.
spijtig en geeft toch wat praktise problemen.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: zwermen

Bericht door wilde » vr 16 mei 2003, 17:53

dus veel werk om de moer te vinden
Willy, enkele vragen:
Wat zijn de afmetingen van een Kempische kast?
Wat is de afmeting van een broedkamerraam?
Hoeveel ramen gaan er in een broedkamer?
Waarom is het vinden van de moer meer werk dan in onze Nedelandse spaarkasten met 2 x 10 ramen?

Albert

willy
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 19 jul 2002, 08:19
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: zwermen

Bericht door willy » za 17 mei 2003, 11:07

dus veel werk om de moer te vinden
Willy, enkele vragen:
Wat zijn de afmetingen van een Kempische kast?
Wat is de afmeting van een broedkamerraam?
Hoeveel ramen gaan er in een broedkamer?
Waarom is het vinden van de moer meer werk dan in onze Nedelandse spaarkasten met 2 x 10 ramen?

Albert
DE RAMEN ZIJN 29HOOG EN 33BREED EN ER ZITTEN ER 12 IN
IS ER EEN METHODE OM DE MOER TE VINDEN
GROETEN WILLY

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: zwermen

Bericht door wilde » za 17 mei 2003, 17:35

Willy, dat is een mooi formaat ramen, iets minder breed dan Dadant, maar wel geschikt om het gehele broednest in 1 etage te hebben. Dat is mooier dan wat wij hier in Nederland meestal gebruiken, want dat raam (Simplex = spaarkast) is eigenlijk te klein, vooral te laag.
Om de moer te vinden zou je het volgende kunnen doen.

Ik neem aan dat tussen de broedkamer en de honingzolder een moerrooster ligt. Controleer voor de zekerheid of er boven het rooster geen broed aanwezig is. Zo ja, dan is de moer naar boven ontsnapt door een te ruime kier.

Zet een reservekast naast de bevolkte kast. Liever geen rook gebruiken, maar waternevel. Van rook worden de bijen onrustig op de raat.
Zet de honingzolder apart weg.

Haal 6 broedkamerramen weg en hang die twee aan twee in de reservekast. Laat tusen die drie tweetallen voldoende ruimte, zodanig dat niet naar de wand of het andere tweetal kan worden overgelopen.
Kijk bij het uit de kast nemen van deze ramen zorgvuldig naar het gedrag. Moeren lopen meestal harder dan de rest van de bijen. De werksters gaan er ook netjes voor opzij. Begin op de buitenkanten van de raat te zoeken en kijk zo in cirkels steeds verder naar het midden van de raat. Iedere raatzijde zo bekijken.

In de kast van het volk zijn nu nog 6 ramen over. Haal de ramen stuk voor stuk uit de kast, bekijk ze zorgvuldig op dezelfde wijze en hang die ook in tweetallen met ruimte ertussen in de eigen kast als je de moer nog niet vond.

Aannemend dat de moer nog steeds niet is gevonden, de twee helften van het broednest 5 minuten zo laten staan, dus onafgedekt. De moer heeft de neiging om het donker op te zoeken tussen de ramen.
Kijk nu de tweetallen stuk voor stuk na en bekijk eerst de eerdere donkere binnenkanten.

Als je ze dan nog niet hebt gevonden moet je misschien eens een afspraak maken met de oogarts of opticien.
Succes. Groetend Albert

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 69 gasten