sluiten kast om doppen niet te hoeven breken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
reijmerink
Berichten: 16
Lid geworden op: di 09 apr 2002, 17:17
Locatie: Nederland
Contacteer:

sluiten kast om doppen niet te hoeven breken

Bericht door reijmerink » di 20 mei 2003, 08:27

gisteren was het de 9e dag na het maken van een kunstzwerm. De kunstzwerm heeft de koningin mee en is aan familie weggegeven.
We wilden dus gaan doppen breken en een aantal koninginnen 's avonds laten inlopen maar het stormde. Aangezien er een kans is dat ze vandaag/morgen allemaal uitlopen en gaan zwermen heb ik de kast dichtgedaan. Over twee dagen dacht ik dan te gaan controleren. Ik hoop dat er dan een natuurlijke selektie heeft plaatsgevonden, waarbij de sterkste koningin overleeft.
Kan dit of zit er een addertje onder het gras.


?

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: sluiten kast om doppen niet te hoeven breken

Bericht door wilde » di 20 mei 2003, 19:31

David, uit de profielgegevens die je verstrekt hebt, zag ik dat je lid was van een vereniging. Organiseren die of andere in de buurt geen basiscursus imkeren?
Gezien je relaas en de vraag lijkt het nuttig om dat zo spoedig mogelijk te gaan doen.

Als je bij het maken van de kunstzwerm niet hebt nagezien op doppen zou er inderdaad een zwerm kunnen komen, maar op een onbekend tijdstip. Daarom is het nuttig om bij het maken van de veger tegelijkertijd alle bestaande doppen weg te breken. Dan heb je in elk geval 13 dagen de tijd voordat ze zullen zwermen. Met het huidige weer en de verwachting lijkt dat overigens niet erg voor de hand te liggen.

Dichtzetten (tijdelijk, max. een paar uur) met open gaasbodem is alleen nuttig als je buurman gif spuit of om met de volken te reizen, niet om zwermen tegen te houden, want dat zal geen effect hebben! Wel als je het langer doet: dan loopt het volk warm, het gaat dood en er is inderdaad geen zwerm meer ........

Groetend, Albert

reijmerink
Berichten: 16
Lid geworden op: di 09 apr 2002, 17:17
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: sluiten kast om doppen niet te hoeven breken

Bericht door reijmerink » do 22 mei 2003, 08:28

Vorig jaar was het minder slecht weer. Toen een konininginnerooster geplaatst.
Ik ben vooral opzoek naar een manier om geen doppen te hoeven breken maar een "survival of the fittest" houden, waarbij de beste koningin de nacht overleeft. Door het luikje dicht te doen hoopte ik de "nacht"wat te verlengen zo tegen het uitlooptijdstip aan.

Ik heb na je advies het experiment gestaakt en ja er kwamen vrij veel chagerijnige bijen met afval uit de kast.
Nu is er niks aan de hand. Ze vliegen rustig. Vanavond maar eens kijken hoe het er voor staat.

bedankt,

David

PS Ik heb al een cursus gedaan.

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten: 430
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: sluiten kast om doppen niet te hoeven breken

Bericht door Erik Speksnijder » do 22 mei 2003, 11:26

Hoi David,

Als je op de 13e dag doppen breekt en hierbij 1 of in jouw geval desnoods alle moertjes uit laat lopen, dan heb je toch een "survival of the fittests"; 's ochtends resteert er nog maar 1 moer.
Uit jouw verhaal klinkt een beetje de angst door, dat je een dop over het hoofd ziet en te maken krijgt met een zwerm. Met vallen en opstaan zul je het echter toch moeten leren. Komt er, na het over het hoofd zien van een dop, een zwerm af, dan kun je deze gewoon scheppen en aan het eind van de dag weer terug kiepen in je volk.


Erik

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: sluiten kast om doppen niet te hoeven breken

Bericht door wilde » do 22 mei 2003, 11:43

..... hoopte ik de "nacht" wat te verlengen zo tegen het uitlooptijdstip aan.
Dag David, dat verlengen van de ´nacht´ is niet zo zinvol. Een korf op mijn erf gaf op 7 mei de voorzwerm. Ik ben na een week iedere dag attent geweest op nazwermen. Er is er niet één gekomen. Het weer was steeds niet geschikt of het was te kort even goed weer. Het is nu 22 mei en dus al 14 dagen geleden. Ik heb tussendoor een keer geluisterd om een tuter te horen. Dat was niet het geval. Ik vermoed dat de doppen inmiddels zijn afgebeten. De zwermlust is namelijk niet zo groot door Buckfastinvloed. Die ´nacht´ duurt dus wel erg lang. Dan kun je wachten tot St-Juttemus. Binnenkort zal ik de korf eens omdraaien om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen.
Albert

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 44 gasten