aanvliegplank verlengen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
beehameuph
Berichten: 63
Lid geworden op: za 10 mei 2003, 18:35
Locatie: Sweden
Contacteer:

aanvliegplank verlengen?

Bericht door beehameuph » di 20 mei 2003, 20:16

Als ik mag, hier een vraag over m'n kast:
De (wat ik noem) aanvliegplank van mijn kast komt op mij wat iel over met z'n 10cm diep en 35cm breed. Uit eraring kan ik hierover nog niets zeggen omdat m'n bijen nog niet zijn gekomen, maar het leek mij niet raar om het de bijen straks iets makkeljker te maken om 'thuis' te komen door de vliegplank te verlengen. Een losneembaar stuk met een lengte van 20cm leek mij een mogelijkheid, wat totaal dan 30 cm diep geeft. Het nauwaansluitende nieuwe stuk zou ik in kontrast met het huidige bijna exakt horizontaal geplaatste plankje onder een lichte hoek willen plaatsen en op de en of andere manier vrij laten hangen in de lucht, zodat er geen andere insekten enz. op kunnen kruipen vanaf de grond. Sla ik hiermee helemaal de plank mis of zit ik goed met deze gedachten?

Ron van Mierlo

RGvM

heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: aanvliegplank verlengen?

Bericht door heidecap » di 20 mei 2003, 20:53

Ron,

ook ik zie vaak verlengde vliegplankjes bij andere imkers. Vaak worden dan extra (losse) voorzetlatjes gebruikt, maar pas zag ik nog dakpannen die gebruikt werden als landingsplaats voor de bijen.
Als genoemde erdenen worden bij mijn weten genoemd dat de bijen gemakkelijker kunnen terugkeren in de kast of dat geknipte koninginnen de kast weer kunnen bereiken.
Bij jouw opzet kan een geknipte koningin die een uitvliegpoging doet niet meer terugkeren ...
De reden van terugvlieggemak lijkt mij echter zeer overdreven. De vliegbijen vinden heus de kastopening wel terug, ook zonder verlengde plank. Kijk nou eens naar vroeger, naar de vrije natuur. Zaten er toen in die holle boomstronken ook "aanvliegplankjes" ??

Thomas

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: aanvliegplank verlengen?

Bericht door Hans van der Post. » di 20 mei 2003, 21:31

maar het leek mij niet raar om het de bijen straks iets makkeljker te maken om 'thuis' te komen door de vliegplank te verlengen. Een losneembaar stuk met een lengte van 20cm leek mij een mogelijkheid, wat totaal dan 30 cm diep geeft. Het nauwaansluitende nieuwe stuk zou ik in kontrast met het huidige bijna exakt horizontaal geplaatste plankje onder een lichte hoek willen plaatsen Sla ik hiermee helemaal de plank mis of zit ik goed met deze gedachten?
Ron van Mierlo
Dit is een goed idee. Vaak in het voor en najaar helpt het om bijen gemakkelijker binnen te laten komen. Het kost vaak veel bijen in die tijden. De boomstammen waar bijen in huisden hadden ook een groot oppervlak om te landen.
Hans

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: aanvliegplank verlengen?

Bericht door Frans vanTongeren » di 20 mei 2003, 23:09

Dag Ron,
Bijen dragen geen wandelschoenen (drie paar noodzakelijk); zij hebben vleugels (niet een, maar twee; nou ja eigenlijk vier).
Uit onderzoek is gebleken dat 'stappen maken' de bijen veeel energie kost.
Bovendien zijn die vliegplanken vaak smerig geworden en nat. Daar sloffen ze dan telkens doorheen.
Twee jaar geleden gebruikte ik een een houten 'klotzbeute' als bijenkast. Die bijen wisten feilloos, in een lijn, binnen te vliegen in de toegang (5cm doorsnee) die een specht ooit had gehakt.
Zelf gebruik ik kasten zonder vliegplank.
(Voor 'puur natuur' kiezen, is een noodzakelijk streven met dit komende kabinet)

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: aanvliegplank verlengen?

Bericht door wilde » wo 21 mei 2003, 21:20

Frans, ik gebruik juist extra hulpmiddelen voor het landen, maar beweer niet dat het persé nodig is.
Meestal gebruik ik dakpannen, want die hebben net de goede maat, maar dat is toeval. Een plankje kan ook dienst doen. Ik heb er goede ervaringen mee, vooral als wat kouder is. De bijen landen dikwijls eerst in de buurt van de opening maar gaan dan niet direct naar binnen en gaan eerst nog wat poetsen. Dat kan bij koude veel bijen kosten. Nu hebben ze eerder de neiging om naar binnen te lopen. Het is natuurlijk ook afhankelijk van de wijze van plaatsing van je kasten (hoogte). Een korf kent dat probleem minder met een ruwe, schuine wand. Dat geeft meer grip aan de poten.

Zo zie Ron, dat meningen kunnen verschillen.
Onderstaand een plaatje van een deel van mijn bijenstal in het voorjaar.
Albert de Wilde

Afbeelding





Bijgewerkt door - wilde op 22/05/2003 11:23:14


Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten