Een zwerm, gemakzucht......vervolg

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Een zwerm, gemakzucht......vervolg

Bericht door Huib Koel » di 20 mei 2003, 21:36

Vorig jaar is er op dit geachte forum een discussie geweest naar aanleiding van een bericht van Els. Het ging om het eigendomsrecht van een zwerm.

Vandaag scande ik voor het Groentje-project een lezing van de heer Hillebrandt over dit onderwerp. Deze lezing werd gehouden op de jaarvergadering van de VBBN in 1915....(zonder powerpoint).

De heer Hillebrandt is goed ingevoerd in dit onderwerp en haalt een wet aan uit 1614.

Uitgangspunt van het eigendom van een zwerm is dat de imker overgaat tot een 'dadelijke vervolging van de zwerm'. Dat hij daarbij iemand anders grondgebied moet betreden, is een ander discussiepunt.

Wetten uit het Romeins, Oud-Germaans en Oud-Frans worden afgezet t.o.v. landrechten van Overijssel, Drente en Westerwolde.
Leest u het maar na: rechten en plichten van een imker.... archief mei 1915.

In datzelfde jaar was het eerder schutten van boten met bijenkorven in de Dedemsvaart ook een heikel onderwerp.


Huib Koel :cool:

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Een zwerm, gemakzucht......vervolg

Bericht door wilde » di 20 mei 2003, 23:00

Huib, ik denk dat je de naam van deze meneer niet juist citeert. Het gaat vermoedelijk om Mr. A.J. Hildebrandt. Hij is op dit onderwerp gepromoveerd tot doctor in de rechtsgeleerdheid:

A.J. Hildebrandt, Eigendomsrecht op bijenzwermen beschouwd in verband met het eigendomsrecht op dieren in het algemeen (diss. Leiden), Utrecht: J. de Kruijff 1908

Het promoveren op dit onderwerp zou in deze tijd echt niet meer kunnen, ook al niet omdat het onderwerp niet meer actueel is. Ik heb de dissertatie gelezen, maar het is behoorlijk zware kost. Zowat de helft beslaat overigens Latijnse citaten, naast allerlei ander oud recht (Germaans e.d.)
Groetend, Albert

Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Een zwerm, gemakzucht......vervolg

Bericht door Huib Koel » wo 21 mei 2003, 20:45

Huib, ik denk dat je de naam van deze meneer niet juist citeert. Het gaat vermoedelijk om Mr. A.J. Hildebrandt. Hij is op dit onderwerp gepromoveerd tot doctor in de rechtsgeleerdheid:
Dag Albert,
Ik heb het even nagekeken: in het mei nummer staat een artikel met de titel:
'Verslag der lezing van Mr. A.J. Hillebrandt (Red.)'

Ik vermoed dat de redactie een nare tikfout heeft gemaakt, daar in het jaarverslag van de VBBN in 1915 gesproken wordt over jouw Hildebrandt.

Zo zie je maar: een scanner maakt geen fouten.

Op zich is het artikel best lezenswaardig.... waarschijnlijk beter dan de dissertatie....
Hoezo niet meer kunnen promoveren op dit onderwerp....
'Zorgplicht voor dieren' lijkt mij nog een onderwerp (wat deed Boer Koekoek met zijn pony's?), wat is de zorgplicht van imkers?

Huib Koel :cool:

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Een zwerm, gemakzucht......vervolg

Bericht door wilde » wo 21 mei 2003, 20:58

Huib, de dissertatie is gericht op het eigendomsrecht op bijenzwermen. De maatschappelijke en juridische relevantie is van belang om te kunnen promoveren op een onderwerp. Die is met honingbijen in deze tijd toch wel erg beperkt aanwezig, al vinden wij als imkers dat misschien nog wél. Het wetenschappelijk belang (juridisch en sociaal) is gewoon niet meer aanwezig.
Ook de relatief geringe omvang van het proefschrift zou nu niet meer acceptebel zijn denk ik. Het is namelijk een redelijk dun boekje, wat overigens in die tijd in het geheel niet ongebruikelijk was.
Groetend, Albert

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten