Tuten & Kwaken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:
Tuten & Kwaken

Bericht door dickvanleeuwen » wo 21 mei 2003, 08:34

Beste Collega imkers,

Op 15 mei jl. had ik Tuters & Kwakers. Dus, doppen gebroken, wat koniginnen laten inlopen en de rest van de doppen weggehaald.

16 mei was er nog/weer een Tuter & Kwaker(s). Dop over het hoofd gezien in de bovenste BK! Gebroken dus, konigin laten inlopen. Onderste BK niet bekeken i.v.m. onrust na tweede ingreep.


17 mei nog steeds Tuters & Kwaker(s). Mijn werk toch nog niet goed gedaan. Ws. nog een dop of doppen in de onderste BK. Maar nu had ik geen zin in deze ingreep. Ze waren al te veel verstoord vond ik. Dus maar wat korven opgehangen rond de stal waar de meeste zwermen zijn neergestreken de laatste jaren. Het was bovendien geen weer!

21 mei en is nog steeds een Tuter en een Kwaker(s).

Hoe lang houden die Kwakers het vol in die doppen?

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Tuten & Kwaken

Bericht door Frans vanTongeren » wo 21 mei 2003, 12:28

Dag Dick,
Ik zal nog ff kwaken, zodat het jou in de oren tuut..!
Kijk..,
Als je een veger maakt in een periode dat de bijen nog niet toe zijn aan doppenzetten, worden alle jonge koninginnen even oud; de bijen immers, beginnen direct met doppen aanzetten nadat hun koningin verbannen is door de imker (een stoorzendermenneke).
Als de bijen zelf toe zijn aan het optrekken van doppen, zijn die koninginnen niet even oud; daar kan wel een week leeftijdsverschil in zitten.
Vandaar dat er iedere dag wel eentje haar trompet de lucht in steekt..tuuuuut.tuut tuut!
(Bij jou dus, denk ik)

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: Tuten & Kwaken

Bericht door dickvanleeuwen » wo 21 mei 2003, 13:21

Hoi Frans,

Het gaat hier om het volk waar een veger gemaakt is!
Waar ik zo benieuwd naar ben is de vraag of wij weten hoe lang een koningin kan blijven leven in een dop!

En toen kreeg ik een telefoontje, twee zwermen bij mijn bijenstal. Ik ga snel even iemand bellen die ze voor me kan scheppen.

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: Tuten & Kwaken

Bericht door dickvanleeuwen » wo 21 mei 2003, 23:19

Gert Jan Schreuder,

bedankt voor het scheppen van (jouw eerste zwerm) mijn bijen. Zo'n loodzware, bijna volle korf heb ik nog nooit geschept!!! Als je stalletje klaar is dan krijg jij van mij, voor jouw start als Imker, een mooi Carnica volkje cadeau. Dan klinken wij op deze vangst.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten