doppen breken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Paul Oostrom
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 10 jul 2002, 21:43
Locatie: Netherlands
Contacteer:

doppen breken

Bericht door Paul Oostrom » vr 23 mei 2003, 13:49

Ik loop al een aantal seizoenen tegen het probleem mbt tot het doppenbreken. Wat is een handig gereedschap/instrument om uitlopende doppen na het maken van een vegertje, (niet letterlijk!!) te breken.

gr.
Paul.

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: doppen breken

Bericht door Frans vanTongeren » vr 23 mei 2003, 16:21

Dag Paul,
Met de beitel(waar je de kast mee opent) een draaiende snijbeweging maken rond de aanhechting van de dop.
Die neem je vervolgens weg.

Paul Oostrom
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 10 jul 2002, 21:43
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: doppen breken

Bericht door Paul Oostrom » vr 23 mei 2003, 21:20

Dag Paul,
Met de beitel(waar je de kast mee opent) een draaiende snijbeweging maken rond de aanhechting van de dop.
Die neem je vervolgens weg.

Frans,
gebruik je de beitel daarna ook om het deksel van de op uitlopenstaande dop te openen?
Paul.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: doppen breken

Bericht door wilde » vr 23 mei 2003, 21:46

Paul, iedere imker heeft zo zijn voorkeuren voor bepaald gereedschap.
De beitel van Frans heb ik wel, maar alleen voor het geval ik een kastonderdeel niet met mijn stopmes kan loskrijgen. Die verenstalen beitel kan dat wel. Het bezwaar is de gemakkelijke beschadiging van het (zachte red cedar) kastmateriaal. Normaal doe ik alles met een stopmes en een schroevendraaier. Die laatste om raampjes mee op te lichten. Voor schraapwerk heb ik altijd ook nog een smal plamuurmes bij de hand. Met het (schilders)stopmes of de schroevendraaier kun je ook wel een moerdekseltje verwijderen. Het moet niet te scherp zijn, want een beschadigde poot of antenne maakt je nieuwe moer waardeloos. De beitel die ik heb is daarvoor eigenlijk te scherp. Als het dekseltje nog niet gedeeltelijk los zit, is de moer meestal ook nog niet rijp. Zo'n dekseltje is dus meestal gemakkelijk te verwijderen.
Imkergroeten, Albert

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: doppen breken

Bericht door Frans vanTongeren » vr 23 mei 2003, 22:26

Dag Paul,
Doppen breken is, m. i., een term/omschrijving die verkeerd gekozen is voor deze imkerhandeling. Het zet je, als beginner(niet negatief bedoeld hoor), op het verkeerde been!
Met doppenbreken wordt bedoeld dat een imker (om het zwermen van de bijen te verhinderen), de zwerm- of redcellen wegbreekt.
De dop zelf hoeft dus niet te worden 'opengebroken'.
-
Wil je toch nog een tweede koningin laten inlopen, naast de reeds uitgelopen tuter, dan kun je aan de kleur van het dekseltje al zien of de verborgen koningin rijp is voor een uitstapje. Het dekseltje is dan donker van kleur.
Als je dan, heel lichtjes, de punt van je beiteltje schrap zet tegen het dekseltje van de dop, gaat ze direct open. Dan..moet je even geduld hebben. Je ziet de sprietjes/antennes bewegen en geprobeerd wordt om het pand te verlaten. Daar waar het wringt, kun je ietsjes meehelpen met je beiteltje en vervolgens loopt de majesteit snel naar buiten.
-
Er zijn schrijvers die beweren dat je een heel regiment koninginnen kunt laten inlopen.
Dat zou ik niet doen!
Immers.., het aanzetten tot het maken van redcellen is een onnatuurlijk gebeuren; dit wordt gearrangeerd door de imker. Hij/zij heeft een heel ander draaiboek dan het bijenvolk.
Als die zwermplannen hebben, zijn de diverse koninginnen nooit rijp op hetzelfde moment.

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: doppen breken

Bericht door dickvanleeuwen » vr 23 mei 2003, 22:41

Van mijn mentor, Frans Rutten, heb ik geleerd dat je de dekseltjes het beste kan openmaken met een veiligheidsspeld. Die veiligheidsspeld hebben wij meestal al aan het pak zitten. Om hem niet te verliezen zit er ook nog een rood draadje aan. Je moet natuurlijk niet recht in de cel prikken! Maar dat lijkt me lochies.

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: doppen breken

Bericht door Frans vanTongeren » za 24 mei 2003, 21:10

Vanavond begon voor mij het songfestival al om 19.30 uur!
Er zong er maar eentje. Beetje saai van tekst, maar wel heel boeiend om te horen.
Dus deed ik wat Hans doet..
Honingkamer afnemen en wegzetten; daarop de bovenste BK zetten (met een ouwe, uitgeknepen, natte handdoek erover) en allereerst gaan zoeken in de onderste BK naar doppen! (zes dagen na de voorzwerm).
Twee raampjes zet ik, (gelijk Albert doet), naast de kast en de volgende raampjes sla ik af in een omgekeerde korf. Daardoor heb je met minder bijen in de kast te maken.
Dan zet ik de bovenste BK op de onderste en zoek die Kamer door.
De doppen zitten veelal onderaan de raampjes van de bovenste BK.
Slechts een rijpe moer gevonden; haar heb ik in laten lopen.
Toen heb ik de overvolle korf leeggeschud en de honingkamer(lekker zwaar) zonder rooster er boven op geplaatst.
Eeeen bij heeft mij gestoken in dit sombere najaarsweer.
Op nu naar ..Riga!

Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: doppen breken

Bericht door Huib Koel » ma 26 mei 2003, 08:13

Wat is een handig gereedschap/instrument.
Ik gebruik hiervoor een een tweedehands precisie-instrument.
Een haak, een voelertje, gekregen van mijn vroegere buurjongen:
hij verzorgt nu mijn gebit.

Huib Koel :cool:

Bijgewerkt door - Huib Koel op 26/05/2003 08:14:43

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 27 gasten