vocht voor de ingang

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
beehameuph
Berichten: 63
Lid geworden op: za 10 mei 2003, 18:35
Locatie: Sweden
Contacteer:

vocht voor de ingang

Bericht door beehameuph » do 29 mei 2003, 10:26

Op de vliegplank in een boog voor de ingang van de kast zag ik vandaag voor de eerste keer een kleddernatte plek die ik nog niet eerder 's morgens heb waargenomen. Het was net alsof er heel veel vocht uit de kast was gekomen gedurende de nacht en er lagen op die plek ook 7 bijen ondersteboven met hun vleugels vastgeplakt op de plank sommigen dood, anderen uitgeput (van het proberen om te draaien?). De rest van de plank was droog, dus het had niets te maken met b.v. regen, die sowieso niet makkeljk bij de ingang komt vanwege de afscherming door het gemaakte dakje. Is die natte plek een verschijnsel dat ik vaker zal waarnemen?
Afbeelding
Ron van Mierlo

RGvM

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: vocht voor de ingang

Bericht door wilde » do 29 mei 2003, 18:42

Ron, als er veel verschil is tussen buitentemperatuur en die van het broednest ontstaat er condensvocht in de kast door de constante temperatuur van 34° C in het broednest. Dat water loopt er langs de wanden uit. Ook tegen de bovenkant van het dak kan het zeer nat zijn. Dat kan ik soms gewoon afgieten in het voorjaar. Geen zorgen over maken dus, want condens is volkomen normaal.
Groetend, Albert

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: vocht voor de ingang

Bericht door maartenkleijne » vr 30 mei 2003, 10:37

En ook: door de ventilatie die de bijen ook 's nachts in stand houden, stroomt er op 1 plek warme, zeer vochtige lucht over de koude dekplank en kan daar condeseren.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 57 gasten