Invoeren in korf

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
kiefteck
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 20 mar 2002, 20:45
Locatie: Nederland
Contacteer:

Invoeren in korf

Bericht door kiefteck » zo 01 jun 2003, 17:37




Zaterdag een zwermpje geschept in en ''kieps'' vervolgens thuis in de badkamer iets nat gesproeid en opgedoekt weggezet ( redelijk donker en koel) vanochtend hoorde ik een tijdje hevig gezoem en dat hield even later ook spontaan weer op. Later toen ik het licht in de badkamer even aandeed wederom gezoem. Even nieuwschierig van onder uit in de kieps gekeken en zag de tros rustig boven in zitten.
Vanavond wil ik de zwerm definitief plaatsen in een korf waat boven in nog wat voer zit van het vorige jaar, zo ongeveer tot aan de spijlstokjes.
Vraag want het is voor mij de eerste keer??? kan ik de zwerm gewoon ''overstoten op de korf als het donker wordt vanavond en wat doe ik met de eventueel rondvliegende bijen al ik ze over stoot. moet ik de kieps erbij in de buurt laten staan? of vinden ze zelf hun weg. Ter informatie de zwerm is geschept op ongeveer 15 kilometer van de stal.
Of moet ik nog eendag wachten misschien? i.v.m. aanwzig voer?
Gezien de tijd graag speodig reactie? eventueel tel. 0341-452453 of mail me kiefteck@wxs.nl

Bij voorbaat dank.

Ook zou ik graag willen weten hoe ik moet handelen met een ''Uddelerkorf'' in mogelijk een soortgelijke situatie, moet ik dan gelijk ook de honingkamerplaatsen met raampjes met een strookje voorbouw? Wie kan mij inlichten en zijn ervaringen delen.
Jos

J.C.M. van ECK

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Invoeren in korf

Bericht door wilde » zo 01 jun 2003, 21:34

Dag J.C.M. van Eck,
Zet je korf op de definitieve plaats en zet er aan de voorkant 2 stokjes van circa 1 cm dikte onder (2 om het wiebelen te voorkomen).
De extra opening is bedoeld om opstopping (filevorming) te voorkomen.
Zet er een plankje tegenaan met een doek erover gedrapeerd, zonder vouwen.
Stort de kieps op de doek voor de korf tegen de avond. Dat kan de avond zijn van de dag dat je de zwerm hebt geschept.
Niet langer wachten dan 1 dag. Opschieten dus ....

De zwerm zal spontaan naar binnen lopen. Eventueel even helpen met een lepel bijen voor de korf leggen. Die gaan meestal direct stertselen.
De volgende morgen de stokjes weghalen.
Met Uddeler korven heb ik geen ervaring, maar ik zou ze in deze tijd van het jaar direct alles geven. Dan bouwen ze de raat mooi uit.
Succes, Albert

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Invoeren in korf

Bericht door Piet Jager » zo 01 jun 2003, 22:08

Ook zou ik graag willen weten hoe ik moet handelen met een ''Uddelerkorf'' in mogelijk een soortgelijke situatie, moet ik dan gelijk ook de honingkamerplaatsen met raampjes met een strookje voorbouw? Wie kan mij inlichten en zijn ervaringen delen
.

Dag Jos,

Gisteren juist 2 Uddeler vierkante korfjes opgezet met een nazwernm.
'k Heb er nu totaal 4 van die Uddeler korfjes. Ik zou zeggen kom eens een keertje aan. Hierden - Putten is niet zo ver en het praat wat makkelijker als je alles er bij ziet.

!Piet

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten