reactie op steken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
ris
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 17 mar 2002, 13:43
Locatie: Nederland
Contacteer:

reactie op steken

Bericht door ris » ma 02 jun 2003, 12:15

In mijn 2 jarige cariere als imker ben ik slechts 2 maal gestoken. De eerste steek in mijn enkel leverde de volgende dag een enorme zwelling op waarna ik 3 dagen moeilijk liep.
Vorige week stak een dame mij in de bovenarm, waarna ik drie dagen een behoorlijke 'spierbal' had, die rood was en warm aanvoelde. Ik werd tureluurs van de opmerkingen van collega's die bij hoog en bij laag beweerden dat dit niet normaal was, en dat ik vast allergisch was voor bijengif.

Ik heb op internet het een en ander gelezen over eventuele allegie voor bijensteken, maar de verhalen spreken elkaar tegen. Als ik het goed begrijp kan dit twee kanten uitgaan.
Mogelijkheid 1: na een aantal keer gestoken te zijn, wordt de reactie minder.
Mogelijkheid 2: bij elke volgende steek wordt de reactie heviger en bouw je een allergie op.
Wat is waar en wat doe ik er aan?
Graag reacties.
ps:Nu heb ik meteen druppels (apis) geslikt, maar dat hielp niet.

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: reactie op steken

Bericht door dickvanleeuwen » ma 02 jun 2003, 12:35

Hoi Iris,

Daar hoor je inderdaad heel uiteenlopende verhalen over.
Ik ken een imker die jaren geen last had van de reactie van een steek en nu ineens heel erg ziek van wordt.

Mijn eertste steek was in mijn gezicht, boven mijn oog, en daar was ik flink ziek van. Ik hen twee dagen niet goed kunnen zien! De twee, want dat vergeet je niet zo snel, was in mijn kruis. Er was een bij in mijn broekspijp omhoog gekropen. Dat leverde een vreselijke dikke zwelling op. Nu trek ik altijd laarzen aan!

Momenteel probeer ik zo lang als dat mogelijk zonder handschoenen en zelfs wel eens zonder pak te werken in de bijen. Zeker bij de eerste controles lukt dat redelijk. Alleen als ik een aantal keren gestoken ben ga ik wat aantrekken. Ik wordt nogal eens gestoken, alleen de pijn daar zal ik denk ik nooit aan wennen. Verder heb ik er geen last meer van.

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: reactie op steken

Bericht door Frans vanTongeren » ma 02 jun 2003, 12:44

Dag 'Ris',
Zorgen zou ik me niet maken.
In twee jaar tijd heb je twee steken opgelopen; weerstand heb je dus nauwelijks kunnen opbouwen.
'In den beginne' blijft de zwelling inderdaad drie dagen zichtbaar, gloeiend en irritant.
Bij volgende steken neemt het aantal dagen af.
Als je niet misselijk werd bij de steken, draaierig werd of licht in je hoofd, zou ik zeggen:
'Ga door en laat af en toe 'een steekje vallen'

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: reactie op steken

Bericht door gerard.b.w.vos » ma 02 jun 2003, 13:18

Iedereen zal anders reageren op de steken van bijen of wespen.
Mijn eigen ervaring in afgelopen jaren is het volgende;
Mijn eerste steken liep ik op bij de cursus.
De steken voelde ik nauwelijks maar werden in korte tijd vuurrood en heel erg dik.
Dikke hand, arm of daar waar gestoken werd.
Toen ik mijn eerste volk had en de allereerste controle bij mijn volkje uitvoerde werd ik 3 x achterelkaar gestoken.
Dat was een belevenis om niet snel te vergeten.
De deksel erop 'gegooid' en naar binnen.
Van teennagel tot hoofdhaar vreselijke jeuk, vol met rode vlekken en zeer benauwd.
En dat een uurtje lang…
Sindsdien werk ik uitsluitend met handschoenen aan en natuurlijk de kap op.
Onze leraar had de cursisten vertelt om een te zijn met de bijen, handschoenen hoorde daar niet bij.
Inmiddels ben ik over de dikke bulten en de benauwdheid heen.
Sindsdien heb ik er wel een allergie aan overgehouden, rook, stof, grassen e.d. spelen mij regelmatig parten. Maar daar zijn weer pilletjes voor.
Vreemd is dat de prikken die ik natuurlijk nog wel eens ontvang gevoeliger zijn dan in het begin, maar het dik worden van de gestoken plekken komt niet meer voor.
In het voorjaar probeer ik me wel –voorzichtig- bewust te laten steken om weer wat weerstand op te doen.
Er is dus hoop, maar de opbouw van tegengif in het lichaam kan ook anders uitpakken.
Vandaar uiteraard de tegengestelde berichten.


gerard.b.w.vos

Rejati
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 03 apr 2002, 18:58
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: reactie op steken

Bericht door Rejati » ma 02 jun 2003, 13:56

Hallo Iris,
toen ik in 1973 weer begon met bijen heb ik er zes jaar over moeten doen om immuun voor steken te worden, ik kon me soms niet vertonen op m'n werk, dikke handen en soms beide ogen dicht. Maar op een gegeven moment was het plotseling over, ik was heel verbaasd dat het niet meer dik werd. Nu ik vorig jaar na ongeveer vijftien jaar geen bijen, door toeval weer ben begonnen met bijen ben ik weer net zo allergisch. Op dit moment zit ik weer met een dikke hand en een dikke arm, gisteren rood en enorme jeuk, maar na drie dagen is het weer over. Ik ben dan ook van plan in uiterste noodzaak handschoenen te dragen en ik sta er dan meestal ook met korte mouwen voor, ik hoop dan ook zo snel mogelijk weer van die allergie af te zijn. Ik heb ook pilletjes (Apis Mellif C30) geprobeerd, maar deze werken bij mij niet, maar misschien heb jij daar wel iets aan. Ik vind dus ook als ik altijd met handschoenen aan, in m'n bijen zou moeten werken, ik er niets meer aan zou vinden. Neem in ieder geval zachtaardige volken. Bovendien vind ik, als je met blote handen werkt, je veel rustiger en behoedzamer te werk gaat en dit komt ook ten goede aan de bijen, deze moeten met respect behandeld worden.

Rej

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten