Mieren probleem

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
beehameuph
Berichten: 63
Lid geworden op: za 10 mei 2003, 18:35
Locatie: Sweden
Contacteer:

Mieren probleem

Bericht door beehameuph » ma 02 jun 2003, 13:36

Het lijkt erop dat ik een probleem heb met mieren. Toen ik recentelijk m'n eerste kast kreeg merkte ik de dag daarop of zo dat er kleine mietjes van 2 a 3m lengte over de kast kropen. Het deksel opgelicht vertoonde ook mieren op de afdeklankjes boven de ramen. Iedere keer drukte ik de mieren dood die ik zag en en nam ze weg. Ik nam eerst aan dat de mieren al in de kast zaten toen hij kompleet bij mij werd neergezet, maar later werd duidelijk dat wij ook dezelfde mieren hebben. Tussen de standaard en de kast heb ik toen plastic geplaatst en het leek te helpen. Helaas konstateerde ik eergisteren dat dit plastic geen obstruktie was voor ze. Een rand met vet aanbrengen op de vier poten was ook al geen oplossing, de miertjes gingen er gewoon overheen. Gisterenavond heb ik uit nood plastic kontainers onder de poten van de standaard gezet met een laagje motorolie. Dat laaste had ik liefst niet gedaan, want bijen kunnen daar eventueel ook in terecht komen. Zijn er nog andere oplossingen voor dit probleem?
Hebben de bijen trouwens verweer tegen de mieren?

Ron van Mierlo

RGvM

Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Mieren probleem

Bericht door Hennie Peters » ma 02 jun 2003, 14:00

dag Ron,

Ik vond dit stukje op het internet:
The month before last a question was asked about how to remove ants from under the lids of hives. I tend to just squash them all with the hive tool, however I noticed the article in the American Bee Journal, the history section of 50 years ago.

How To Keep Out Ants - To keep ants out from harbouring under the hive cover, shade boards and other spots, gather fresh handful of green walnut leaves, and spread them on top of the inner cover. Ants will leave at once and no more will bother if the leaves are renewed once in two or three weeks. Catnip will work too.
Vern Bond, Kansas
bron: http://www.beehive.org.nz/about-the-api ... 998-08.htm

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Mieren probleem

Bericht door maartenkleijne » ma 02 jun 2003, 16:59

Op de aanloop route van de mieren regelmatig een verse tak munt leggen helpt ook goed, thijm of een ander sterk ruikend kruid.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Mieren probleem

Bericht door wilde » ma 02 jun 2003, 19:52

Ron, in de buurt van mijn kasten zitten ook altijd mieren, maar ik doe er niets aan. Ze zitten graag boven de volken op de dekplank, want daar is het warm en vochtig en daar houden ze van. Ik heb er wel eens een begin van een nest gehad. Door regelmatig onder de daken te kijken, zijn ze verstoord en blijven ze weg.

In de volken heb ik ze nooit gezien. Mijn volken zijn groot genoeg om indringers te weren en dat doen ze ook. Dus roverij (zoetigheid) door mieren komt nauwelijks voor in sterke bijenvolken. Mijn kasten staan op balken en niet op een smalle standaard. Met die olie zal het bij jou wel lukken, maar het is dus voor mij geen optie.
Groetend, Albert

frits dalm
Berichten: 280
Lid geworden op: di 12 dec 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Mieren probleem

Bericht door frits dalm » ma 02 jun 2003, 23:28

Hennie,
Wil je voortaan een buitenlandse tekst vertalen,
niet iedereen kan engels of een andere taal lezen.


Frits

beehameuph
Berichten: 63
Lid geworden op: za 10 mei 2003, 18:35
Locatie: Sweden
Contacteer:

Re: Mieren probleem

Bericht door beehameuph » di 03 jun 2003, 00:17

Ik ga de komende tijd maar eens experimenteren met de verschillende mogelijkheden die zijn geboden. Feit is dat ook ik het straks nog wat moeilijker krijg als de grotere Sveakast in gebruik wordt genomen, want die zal ook op een of ander balkenframe moeten komen komen staan Maar als het echt moet kan ik van RVS b.v. vier permanente bakjes voor olie maken die min of meer deel uit moeten maken van de framekonstruktie.
Tja, wat betreft mieren en andere insekten zit ik hier natuurlijk ook goed fout, met onze tuin die zo'n beetje het midden houdt tussen bos en tuin!

Ron van Mierlo

RGvM

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 53 gasten