geen enkele afweerreactie bij een bijensteek

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Minne Bonnema.
Berichten: 252
Lid geworden op: za 06 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: geen enkele afweerreactie bij een bijensteek

Bericht door Minne Bonnema. » zo 29 jun 2003, 13:57

Nou binnen een jaar inmum zou heel mooi zijn.
Naar mijn weten staat voor inmumiteit tegen bijensteken zeven jaar.
Lijkt me wel aardig juist naar eigen ervaring.
Sterkte Hennie.

groeten Minne.

Kuiper
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 05 feb 2003, 13:26
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: geen enkele afweerreactie bij een bijensteek

Bericht door Kuiper » ma 30 jun 2003, 09:40

Het goede afweersysteem begint mogelijk in elkaar te storten.
Woensdagavond mijn vierde steek opgelopen en donderdagmiddag begon de plek rond de steek op te zwellen. Vrijdag nam de zwelling weer af en begon het vreselijk te jeuken. Nu zaterdag is alles weer "normaal".
Ik hoop maar dat de reactie bij volgende steken niet erger wordt.

groet,
Hennie
Hoi Hennie, weet niet of jij er wat aan hebt, maar calendulan zalf van vsm laten (bij mij in ieder geval) de jeuk en zwelling iets sneller afnemen, groet Ilse

Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: geen enkele afweerreactie bij een bijensteek

Bericht door Hennie Peters » ma 30 jun 2003, 12:47

Bedankt voor de tip, Ilse.
maaruh, hoe reageren de bijen op de lucht van deze zalf :-)

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: geen enkele afweerreactie bij een bijensteek

Bericht door Ria van den Berg » di 01 jul 2003, 04:02

Onze Canadese huisarts (die heeft een speciale cursus bijenstekenallergie gedaan, nadat een van zijn patienten, ook een beroepsimker aan een steek was overleden) zegt " Als je je kinderen liefhebt, laat je ze een paar keer per jaar steken". Veel van onze collega's hebben huisgenoten met een bijengifallergie. Hier wordt het verklaard met het regelmatig in aanraking komen van lage doses bijengif, b.v. door overalls die in huis hangen. Onze ervaring is ,dat de meeste mensen na 50 steken niet meer opzwellen. Een van onze medewerksters heeft het bijgehouden bij haarzelf en dat klopte precies. Zelf heb ik, voordat we beroeps werden, mezelf laten testen, omdat ik ooit een allergische reaktie had gehad toen ik zwanger was. Ik had een verhoogd IGe, maar de Nederlandse huisarts vond het niet verontrustend. Met een pakje anti allergie pillen in de koffer zijn we toch geemigreerd. Eerst ben ik met handschoenen gaan werken, toen met blote handen tot ik een steek had en elke dag verder tot 10. Nooit meer last, al doet de ene steek meer pijn dan de andere. Opzwellen doen we nauwelijks meer. Wel hebben we pillen en een epipen in de aanslag als we nieuwe mensen hebben.
Zachtaardige bijen zijn plezierig om te werken, maar we merken dat de beren daar ook een voorkeur voor hebben. Niets is perfect !

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg

Bijgewerkt door - ria van den berg op 01/07/2003 04:04:47

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: geen enkele afweerreactie bij een bijensteek

Bericht door Frans vanTongeren » do 10 jul 2003, 23:01

MAX JONKER schreef op 10/07/2003 : 22:17:09
het volgende bericht:
-
Ik houd bijen sinds 1986. Meestal zo'n 5 volken. Word regelmatig gestoken, maar heb daar weinig hinder van. Tijdens mijn vakantie 3 weken geleden in Frankrijk werd ik gestoken door een snel insekt, waarschijnlijk een wesp, in mijn hand en in mijn nek.Ik voelde een schepe pijn en dacht dat het zo wel over zou gaan. Na korte tijd voelde ik mij niet goedin mijn hoofd, kon ook niet goed meer horen en de ademhaling ging niet meer goed. Ik heb me gedwongen flink te lopen en later ben ik in het gras gaan liggen. Na een uur was het zo goed als over. Achteraf ben ik er wel van geschrokken. Mijn vraag zijn er soortgelijke ervaringen en kun je van bijensteken eeen alergie ontwikkelen? Of moet ik de dokter raadplegen?
Max Jonker

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten