vraagje voor het slapen gaan & Candlelight

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

vraagje voor het slapen gaan & Candlelight

Bericht door dickvanleeuwen » di 03 jun 2003, 21:21

Beste Imkers,

Achter in mijn tuin staat een volk waar ik nogal zuinig op ben. Vorig jaar kreeg na een dagje werken op het Carnica-station Schiermonnikoog een koningin mee. Nummer 273, Jaap Andringa ea.. Het volk kwam goed de winter door, bezet nu 20 ramen en kan Lindehoning gaan halen. Op 25 mei waren er doppen, deze heb ik laten zitten, en een veger gemaakt. Nog nooit heb ik een veger zo voorzichtig behandeld!!!!

Tien minuten geleden hoorde ik bij het hoofdvolk, achter in de tuin, een Tuter en Kwakers. Te laat om nog in het volk aan de slag te gaan. De koningin (tuter) wil ik natuurlijk graag sparen, dat is immers een F1, ik wil ook proberen wat koniginnen uit de doppen te halen. Morgenochtend vertrek ik om 7:45 uur naar mijn werk, 18:00 uur hoop ik thuis te zijn. Wat is jullie advies is deze?





Bijgewerkt door - dickvanleeuwen op 03/06/2003 23:45:31

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: vraagje voor het slapen gaan & Candlelight

Bericht door Hans van der Post. » di 03 jun 2003, 23:00

Een uurtje eerder opstaan! Om vijf uur begint het licht te worden. Doppen breken en jonge moeren in kooitjes doen of in kastje met een raam bijen. Dit gesloten laten! Dan minstens 1 km verplaatsen.
Voor de vliegopening van het hoofdvolk een strook moerrooster goed vastzetten. Dit om mogelijke vrijlopende jonge moeren het zwermen te beletten.
Hans.

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: vraagje voor het slapen gaan & Candlelight

Bericht door dickvanleeuwen » di 03 jun 2003, 23:47

Oei, een uurtje eerder opstaan....daar vraag je me wat. En als ik nu nog een rooster plaats?

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: vraagje voor het slapen gaan & Candlelight

Bericht door dickvanleeuwen » wo 04 jun 2003, 00:18

Misschien had ik onderwerp wel: "Noodoproep voor het slapen gaan" moeten noemen!!! Nu het stil is buiten kun je goed één Tuter en één Kwaker horen. Geweldig om naar te luisteren, met als basis het geruis van het volk. (lijkt op het geruis van de zee).

Mijn vrouw, als de dood voor bijen (de bijen in de tuin worden door ons gezin gedoogd) wil wel even voor me gaan kijken. Als er een zwerm hangt probeer ik een collega imker te bereiken. Ik gok het er maar op.

Ik heb met moerrooster en plakband lopen sjouwen maar dat doe ik toch liever niet. Graag verneem ik nog wel een reactie op dit verhaal!!

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: vraagje voor het slapen gaan & Candlelight

Bericht door dickvanleeuwen » wo 04 jun 2003, 06:40

Hang voor de zekerheid ook alle drie mijn korven rond de stal

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: vraagje voor het slapen gaan & Candlelight

Bericht door Frans vanTongeren » wo 04 jun 2003, 10:31

Dag Dick,
Daar gaan we weer!
Je hebt de doppen gespaard en dus op een natuurlijke manier geimkerd.
De jonge koninginnen komen dus niet op hetzelfde moment uit hun wiegjes rollen; dus zal je toch nog wat F1 moertjes kunnen verzamelen.
Misschien is je tuter nog thuisgebleven. Zoniet .., dan kun jij naar haar fluiten!

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: vraagje voor het slapen gaan & Candlelight

Bericht door dickvanleeuwen » wo 04 jun 2003, 15:01

Hoi Frans,

Wat bedoel je met: "daar gaan we weer". Hopelijk ben je me nog niet zat? Het hele gebeuren rond de zwermbeheersing houdt me nog steeds erg bezig. Dat vind ik nog steeds het meest complexe probleem!!

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: vraagje voor het slapen gaan & Candlelight

Bericht door Frans vanTongeren » wo 04 jun 2003, 15:41

Hoi Dick,
Ik ben je zeker niet zat!
Af en toe ben ik zat van mezelf; laat die pen toch eens in de inktpot staan, denk ik dan.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: vraagje voor het slapen gaan & Candlelight

Bericht door Hans van der Post. » wo 04 jun 2003, 21:33

Af en toe ben ik zat van mezelf; laat die pen toch eens in de inktpot staan, denk ik dan.
Ahum ahum... soms denk ik............... Nu Frans zelfkennis is het begin van het goede voornemen.:wink:
Hans.

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: vraagje voor het slapen gaan & Candlelight

Bericht door dickvanleeuwen » wo 04 jun 2003, 23:01

Beste Frans,

Ben je nu helemaal van de (inkt)pot gerukt! Uit de pot met die pen! Je weet, hoewel we elkaar in het geheel niet kennen, dat jouw reacties mij altijd bijzonder aanspreken!

Uiteindelijk leefde de hele buurt mee. Iedereen heeft een oogje in het zeil gehouden vandaag i.v.m. de eventuele zwermen.

De Tuter is lekker nog een dagje blijven zitten en vanavond heb ik haar "fluitend" gezien Frans. Het is overigens niet de eerste keer dat ik een koningin zie tuten. Ik heb haar even apart genomen omdat ik ook wat kernvolkjes wilde maken voor de eventuele koninginnen.

Ook dat is goed gelukt. Ik heb 4 koniginnen uit de doppen kunnen halen. Ik heb een soort bevruchtingskastjes, vergelijkbaar met de Kirchhainer kastjes maar dan van hout. Ik sla wat bijen af in een ton, laat zo veel mogelijk haalbijen wegvliegen en spuit de resterende bijen goed nat. Met een plastic koffiebekertje schep ik dan wat bijen in de kastjes en doe de koningin erbij. De kastjes laat ik meestal twee dagen dicht (alleen ontluchting) en in het donker staan. Dat gaat bijna altijd goed.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 18 gasten