suikerwater bewaren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

suikerwater bewaren

Bericht door dickvanleeuwen » zo 08 jun 2003, 21:08

Onlangs moest ik de vegers wat bijvoeren. De oplossing suiker - water 1 op 1 heb ik in 1,5 liter Cola flessen gedaan. Nu blijk ik te veel voer te hebben klaargemaakt. 1 voerbak of alle volkjes was meer dan genoeg. Ik heb nu nog 6 flessen staan. Hoe lang kan ik dat bewaren???

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: suikerwater bewaren

Bericht door Hans van der Post. » zo 08 jun 2003, 23:51

Dik heb je een grote koelkast?
of een tablet superol oplossen, in tien liter suikerwater (de verhouding) dit doe ik altijd in het najaar.
Hans.

beehameuph
Berichten: 63
Lid geworden op: za 10 mei 2003, 18:35
Locatie: Sweden
Contacteer:

Re: suikerwater bewaren

Bericht door beehameuph » di 10 jun 2003, 20:56

Dick en alle anderen,

Ik heb niet lang geleden bij een van de Engelse imkergroepen een soortgelijk onderwerp gezien. Daar experimenteerde men (en met goed gevolg) met en koperdraadje toegevoegd aan het suikerwater. Een paar weken lang kwam er dagelijks een rapport van de desbetreffende imker die vermeldde dat er nog steeds geen schimmel was aangetroffen, maar daar ging het volgens mij niet om afgesloten containers of flessen maar een open voerbak (of hoe dat moge heten). Als het weken goed ging met een open systeem dan zou het in een afgesloten fles (en een koperen voorwerpje toegevoegd) nog veel langer goed meten blijven.
Koper als kopersulfaat wordt b.v. in een bepaalde verdunning gebruikt in vijvers of aquariums tegen het vorming van algen....

Ron van Mierlo

beehameuph
Berichten: 63
Lid geworden op: za 10 mei 2003, 18:35
Locatie: Sweden
Contacteer:

Re: suikerwater bewaren

Bericht door beehameuph » di 10 jun 2003, 20:59

..excuus voor de twee schrijffouten....
Ron

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: suikerwater bewaren

Bericht door maartenkleijne » wo 11 jun 2003, 09:20

Een suikeroplossing met minimaaal 60% suiker kan niet bederven volgens het boekje, zeker niet als het in een dichte verpakking zit. Dus nog wat extra suiker toevoegen kan ook genoeg zijn. Ik bewaar mijn oplossingen van 2 op 1 jaarrond.

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: suikerwater bewaren

Bericht door dickvanleeuwen » wo 11 jun 2003, 23:21

Speelziek schrijft in zijn werkboek Bijen Houden, Houd er in de zomer rekening mee dat een suikeroplossing binnen een week kan bederven.

Na twee weken zaten er bij mij al rare vlokken in.

beehameuph
Berichten: 63
Lid geworden op: za 10 mei 2003, 18:35
Locatie: Sweden
Contacteer:

Re: suikerwater bewaren

Bericht door beehameuph » vr 13 jun 2003, 09:27

Hallo allen,

Dat bederven in zo'n korte tijd hoeft dus niet als er een klein koperen voorwerp zoals een stukje draad wordt toegevoegd. Ik zou zeggen: neem wat van het water apart in gelijke flessen, één met en één zonder draadje en zie wat er gebeurd.

Verder, voor het opslaan van containers water, denk aan schuilkelders enz. is het bekent dat een klein beetje chloor toegevoegd het water consumeerbaar houdt gedurende jaren. Natuurlijk wel in de korrekte lage concentratie gebruiken. (heb ik thuis info over bij interesse). Het lijkt mij dat dit ook voor het grootste deel opgaat voor suikeroplossingen

Ron van Mierlo

beehameuph
Berichten: 63
Lid geworden op: za 10 mei 2003, 18:35
Locatie: Sweden
Contacteer:

Re: suikerwater bewaren

Bericht door beehameuph » zo 15 jun 2003, 10:27

Nog een keer...

Zojuist las ik dat de persoon die experimenteerde met de koperen draad nu na 44 dagen het begin van schimmel zag.
Afhangend van jouw geplande bewaartijd kan je dus een van de vorige adviezen toepassen (hoger sukerpercentage, invriezen), een koperdraadje toepassen of de chloor toevoeging. Trouwens, de chloor en koperen draad methode samen toepassen mag beslist niet, want dat schijnt een giftige reaktie te veroorzaken.

Ron van Mierlo

Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: suikerwater bewaren

Bericht door Hennie Peters » zo 15 jun 2003, 11:11

Waarom al die min of meer vreselijk chemische middeltjes ?
Mijn moeder maakte vroeger zelf jam, die wist ze goed te houden door het kokend in een pot te gieten tot ca. 1 mm onder de rand en daarna onmiddelijk de dop erop te draaien.
Is dit voor deze suikeroplossing ook niet een optie ?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten