van apidea naar drieramer

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

van apidea naar drieramer

Bericht door Hennie Peters » zo 08 jun 2003, 22:40

Wie kan me vertellen wat het beste moment is om een volkje te verhuizen van een apidea kastje naar een drieramer ?
Op dit moment zit er broed in de stadia van eitje tot gesloten cellen. Er zijn geen lege cellen meer over en er wordt al een begin gemaakt met bouwen van raat in het voerbakje en tegen het ventilatierooster. (komt dit door ruimtegebrek ?)

Ik heb een broedraam aangepast zodat ik er de drie raampjes van het apideakastje naast elkaar in kan monteren. Ik durfde nog niet te gaan verhuizen omdat ik niet weet of dit aantal bijen een drieramer op temperatuur kan houden.
Wie kan hier meer over vertellen ?

Hennie

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: van apidea naar drieramer

Bericht door wilde » zo 08 jun 2003, 22:46

Hennie, wacht maximaal tot ongeveer de 24e dag na het begin van de ei-leg. Dan zijn de eerste bijen allemaal geboren. Het heeft dan geen zin om langer te wachten, want meer worden het er voorlopig niet, integendeel, alleen maar minder, want de oude bijen gaan dan inmiddels dood.

Je zou kunnen proberen ze wat te versterken met dezelfde soort (jonge) bijen, maar die moet je dan wel hebben of van een ander bietsen.
Groeten, Albert

Bijgewerkt door - wilde op 08/06/2003 22:48:18

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: van apidea naar drieramer

Bericht door Frans vanTongeren » zo 08 jun 2003, 23:08

Je kunt de voerbak uit de apideakast verwijderen en dan twee apidearaampjes extra plaatsen.

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: van apidea naar drieramer

Bericht door dickvanleeuwen » zo 08 jun 2003, 23:34

grappig, met dat probleem worstel ik nu ook, nu ik "het niet meer in drieramers doe". Als je die 24 dagen regel aanhoud zit je dan ook niet met het probleem dat de koningin allang geen ruimte meer heeft om verder te leggen? Ik zat er aan te denken om wat bijen af te slaan in een drieramer en dan te gaan verenigen???? Ik vind het risico te graat om te gaan verenigen met de vegers, wat ik aanvankelijk van plan was. Ik heb overigens wel eens verenigd met een hoofdvolk en e heel klein krantje. Dat is goed gegaan.

Ook hier maar even een foto van mijn kastjes.

Afbeelding

Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: van apidea naar drieramer

Bericht door Hennie Peters » ma 09 jun 2003, 00:28

Bedankt voor julie reacties.
Als ik tot 24 dagen kan wachten dan heb ik nog iets speling. De twee extra raampjes ga ik niet plaatsen omdat ik die later niet kwijt kan in de drieramer. Ik zat aan hetzelfde probleem te denken als Dick, waar legt de moer straks haar eitjes.
Jonge bijtjes om het volk mee te versterken heb ik niet, dus ik zal maar eens gaan bietsen bij m'n docent :-)

groet,
Hennie

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: van apidea naar drieramer

Bericht door Frans vanTongeren » ma 09 jun 2003, 08:18

Je kunt dat volkje toch ook op de dekplank (met voergat)van een bestaand volk zetten waarvan je de koningin hebt verwijderd. De bodem van die apidea is er uit te schuiven!

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: van apidea naar drieramer

Bericht door Kroese » di 10 jun 2003, 00:18

Op dit moment zit er broed in de stadia van eitje tot gesloten cellen. Er zijn geen lege cellen meer over en er wordt al een begin gemaakt met bouwen van raat in het voerbakje en tegen het ventilatierooster. (komt dit door ruimtegebrek ?)
Hennie,
Het is voor de moer beter om in te voeren cq verenigen met een grotere eenheid. Je zegt zelf al dat alle cellen vol zijn. Ze gaat dan eitjes leggen in cellen die al belegd zijn. In het slechtste geval gaat ze van de leg af. Het is ook zeer goed mogelijk dat ze met een aantal bijen het kastje verlaat.
Zonde van de moer. Ik doe meestal een stukje moerrooster voor het vlieggat, om te voorkomen dat voortijdig verdwijnt.

Je kunt het beste 1 van die aardige collega's in de Liemers vragen om een paar ramen met bijen uit een honingkamer. Die tik je in de 3 ramer, samen met dat raam met broed wat je geprepareerd hebt. De moer kun je voordien merken, evt knippen en invoeren in een kluisje met wat suikerdeeg. De bijen van de Apidea kun je ook in de 3 ramer afslaan, tegelijk met de bijen uit de honingkamer. Raam voer, en een raam kunstraat erbij en de moer kan voorlopig weer even vooruit.
Succes gewenst.

Hennie Kroese..........

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten