Wat is hier aan de hand?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Wat is hier aan de hand?

Bericht door wilde » ma 09 jun 2003, 19:18

Op onderstaand plaatje van 9 juni 2003 (15.30 uur) is te zien hoe bijen van twee naast elkaar staande volken met elkaar uitvoerig contact hebben, volkomen zonder ruzie. Op de ruimte tussen de volken wordt zelfs gestertseld. Het zijn grote Buckfast F1-zustervolken, die beide tot mijn beste van dit jaar behoren en niet veel voor elkaar onderdoen. Het blauwe volk is nu wat onrustiger dan het andere.

Ze zouden op het moment van de foto beide een jonge moer moeten hebben van circa 7 dagen oud, nadat eerder bij beide een kleine veger is afgenomen met de oude moer, eigen doppen zijn verwijderd en daarna een rijpe dop van een teeltvolk is aangeboden.
Bruidsvluchttijd dus met dit mooie weer na een dag slecht weer. De doppen waaruit de jonge moeren zijn geboren, zijn door mij eerder gecontroleerd op normale uitloop. Dat leek bij beide het geval te zijn. Het wat nerveus door elkaar lopen op de tussenruimte en de aangrenzende kastwanden duurde de gehele namiddag tot even na 18.00 uur.

Heeft iemand een idee wat dit fenomeen betekent? Andere volken lieten dergelijk gedrag niet zien. Ik heb zelf het idee, dat één van de twee mogelijk moerloos is (geworden) en reageert op de bruidvlucht in de kast ernaast of op het niet terugkeren van de eigen moer. Waarom dan het buurvolk erbij betrokken wordt is wat raadselachtig. Of er één moerloos is zal ik pas over een dag of twaalf weten, als ik kan vaststellen of er jong werksterbroed aanwezig is.

Albert de Wilde

Afbeelding

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wat is hier aan de hand?

Bericht door Hans van der Post. » di 10 jun 2003, 20:31

Heeft iemand een idee wat dit fenomeen betekent? Andere volken lieten dergelijk gedrag niet zien. Ik heb zelf het idee, dat één van de twee mogelijk moerloos is (geworden) en reageert op de bruidvlucht in de kast ernaast of op het niet terugkeren van de eigen moer. Waarom dan het buurvolk erbij betrokken wordt is wat raadselachtig. Of er één moerloos is zal ik pas over een dag of twaalf weten, als ik kan vaststellen of er jong werksterbroed aanwezig is.
Albert de Wilde
Afbeelding
Dit laatste is zo. Ik heb een dubbel kast om mijn garagedak staan en heb dit gebeuren ook wel eens waargenomen.
Later bleek dat er een van de twee volken moerloos was.
Het kan nog gekker. Dit tweeling volk kan een kamer volslepen. Als ik namelijk opde helft van beide broedbakken een moerrooster leg en daarop een 'honingbak'

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Wat is hier aan de hand?

Bericht door wilde » zo 15 jun 2003, 23:21

Het gedrag tussen beide volken was ook op de dagen erna niet anders.
Vandaag wilde ik in het groene volk in de onderbak 7 ramen wisselen. Dat was hard nodig. Het was na de 21e dag nadat de moer verwijderd was, dus alleen nog een restje darrenbroed aanwezig. Dan is het een geschikt tijdstip om oude ramen om te ruilen voor betere. Bij de voorjaarsinspectie leken ze nog mee te kunnen. Sommige hadden toen al broed. Enkele waren later gedeeltelijk afgeknaagd.

De kast was overvol. Bij het eerste raam dat ik uitnam, zag ik in de massa bijen de jonge moer lopen. Dat geluk heb je soms. Dat raam heb ik gelijk in een 3-ramer ernaast gezet, zodat ik gemakkelijk even de rest voor de kast kon afslaan. De moer is ongeveer 12 dagen oud. Ik wilde vermijden dat er al broed in de oude ramen zou zitten. Ze gaan nu de wassmelter in.

Het blauwe volk ernaast heb ik toch ook maar even bekeken. Het lijkt me moerloos, er zijn veel bijen weg en er zijn geen gepoetste cellen. Die heeft het buurvolk wel. Ik heb ze op een dun latje omlarfdopjes gegeven, boven de ramen, dus in de lengterichting, zo, dat de dopjes tussen de ramen hangen. Als ze die gebruiken, zijn ze moerloos denk ik.

Dit is een volk dat eerder mijn omlarfdoppen al had afgebeten en daarbij ook een goede uitgelopen dop had. Er moet dus een nieuwe moer geweest zijn. Vervliegen van de moer lijkt niet zo waarschijnlijk met de blauwe kastkleur. Daar heb ik er slechts twee van en die staan ver uit elkaar. Er zal dus iets anders fout zijn gegaan. Bij aanzet van de nieuwe doppen ga ik waarschijnlijk de oude moer alsnog invoeren, want anders duurt het me te lang, ook voor de bijen, want die kunnen niet te lang moerloos meer zijn. Als het mooie doppen zijn ga ik daarvoor weer een bestemming zoeken.

Voordat iedereen over me heen valt: ja ik weet het, het is te vroeg om in een volk te kijken voordat de jonge moer 17 dagen oud is. Tenminste dat houd ik altijd aan. Hier was er voor het ene volk een dringende noodzaak en voor het andere was mijn nieuwsgierigheid te groot.
Albert

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten