moerloos of toch niet

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
H. Rempe
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 14 jul 2002, 21:50
Locatie: Netherlands
Contacteer:

moerloos of toch niet

Bericht door H. Rempe » ma 09 jun 2003, 22:56

Een (voor mij) vreemd verschijnsel.

Op 3 mei heb ik een veger gemaakt van een volk wat volop doppen had aangemaakt. Deze doppen heb ik gebroken en 10 dagen later heb ik geconstateerd dat een dop was uitgelopen. Toen heb ik nog twee grote doppen opengemaakt en de koninginen in laten lopen. Dan zou ik 11 dagen later mogen verwachten dat de dame aan de leg zou zijn. Helaas maar het was redelijk slecht weer. Maar na een mooie periode was ze op 1 juni nog niet aan de leg. Wellicht spreekt mijn onervarenheid mij hier parten maar dus heb ik nog een goede week gewacht maar helaas nog geen eitjes. Toen heb ik in overleg met mijn bijenmeester er op 9 juni een raam met (alleen) open broed ingehangen van de veger. Als dit volk moerloos is (dan kon ik de koningin inderdaad niet vinden dan moet er na een dag of drie duidelijke doppen zijn aangezet. Dit was mijn/onze conclusie. Als het volk moerloos zou zijn dan zou ik ze verenigen met de gemaakte veger van dit volk. Dus nieuwsgierig als ik nog ben, vandaag gekeken. Geen enkele dop sterker alle het open broed was weg. Nadat ik dacht dat aan mij een steekje los zat heb ik alle raten nagekeken en geen enkel eitje gevonden.

Ik heb vandaag maar weer een raam met open en gesloten broed in dit volk gehangen.

Mijn verbazing is waar is het broed gebleven.

henk

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: moerloos of toch niet

Bericht door wilde » ma 09 jun 2003, 23:48

... was ze op 1 juni nog niet aan de leg. Wellicht spreekt mijn onervarenheid mij hier parten maar dus heb ik nog een goede week gewacht maar helaas nog geen eitjes. Toen heb ik in overleg met mijn bijenmeester er op 9 juni een raam met (alleen) open broed ingehangen ...
Henk, de datum die je in het citaat noemt is de datum van vandaag. Dat zal toch wel een vergissing zijn?
Wanneer heb je het eerste eitjesraam ingehangen en wanneer heb je gekeken of daar doppen op zaten?
Groetend, Albert

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: moerloos of toch niet

Bericht door dickvanleeuwen » di 10 jun 2003, 06:31

Dhr.H.J.van Gool schrijft in zij boek Bijenhouden met succes: het is een vrij algemene opgaande regel dat de jonge koningin pas gaat leggen als het broed van haar moeder is uitgelopen. resp. 21 (werkster) tot 24 (dar) dagen. Wacht wat langer met het zoeken naar nieuw broed want de eerste eitjes zijn bijna niet te vinden. Zijn advies is: zoek na vier weken. In jouw geval is dat ongeveer op 3 juni. Misschien ben je net iets te vroeg geweest???

Ik heb aansluitend ook nog wel een vraagje over het leggen van de koningin als je het niet erg vind:
Bij vier van de vijf bevruichtingskastjes zijn de koniginnen aan de leg. op 9 Juni gesloten broed. Die vijfde koningin is nog wel aanwezig maar ik zie geen gepoetste cellen en eitjes. Dat is 16 dagen na het maken van de kernvolkjes. Wat moet ik hier van denken? Hier is geen sprake van broed dat nog uit moet lopen.

Even kijken of daar nog een foto bij kan van mijn bevruchtingskastjes op mijn privé, mini-bevruchtingsstationnetje
Afbeelding

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: moerloos of toch niet

Bericht door wilde » di 10 jun 2003, 08:57

Henk,
Het zoeken naar broed binnen de 24 dagen die Dick noemt is meestal zinloos. Het veel te vroeg zoeken naar broed kan ook gevaarlijk zijn. De jonge moer heeft dikwijls nerveus gedrag en de oude bijen kunnen haar gemakkelijk inballen bij verstoring.
Ik neem aan dat de datum van de eerste keer controle-larfjes inhangen omstreeks 7 juni (´een goede week´ na 1 juni?) was. Toen je daarna op 9 juni keek was er geen open broed meer. Dan moeten dat wel heel oude larven geweest zijn, die in 2 dagen tijd zijn verzegeld. Daar kunnen ze ook geen doppen op bouwen. De volgende poging van 9 juni is misschien beter.

Wat ook mogellijk is, en dat geldt ook voor Dick is het volgende.
Er is een moer aanwezig, doch die is door een gebrek niet in staat bevrucht te worden. Ik heb dat vorig jaar een paar keer gehad en wijt het aan ernstige varroaproblemen, waardoor ook moerdoppen aangetast zijn geweest. Een dergelijke darrenbroedige moer wacht lang met het begin van de leg. Je ziet daaarna vrij vlot dat het fout zit: bultbroed. De bijen hebben in eerste instantie geen noodzaak om doppen aan te zetten. Later dikwijls wel, om te proberen de moer te vervangen, wat natuurlijk niet kan op bultbroed.

Een teken dat een moer aanwezig is voorafgaand aan het leggen is het poetsen en vrijhouden van een cluster cellen om het broednest in te beginnen. Dat doen ze echter ook voor darrenbroedige moeren.
Dick, omdat het maar een afleggertje is zou ik gewoon wachten en mijn nieuwsgierigheid bevredigen hoe het verder gaat. De bijen zijn gering in aantal en binnenkort al te oud om verder nog ergens dienst te doen.
Als je het tijdig ziet, kost het je hooguit 1 raam dat ze zullen verpesten.
Groetend, Albert

H. Rempe
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 14 jul 2002, 21:50
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: moerloos of toch niet

Bericht door H. Rempe » do 12 jun 2003, 22:52

albert

Je hebt gelijk ik heb de verkeerde datum geschreven. Zo zie je maar dat je wel secuur moet blijven. Ik heb op 6 juni een raam met eitjes en larven ingehangen. Ik heb nog moeite om te beoordelen of een larfje 1 of 2 dagen oud is maar veel ouder waren ze niet. Het is dus niet zo dat ik "oude" larven heb ingehangen. Mijn verbazing bestaat uit het feit dat de cellen geheel schoon waren.

Op 9 juni heb ik gekeken en maar weer een nieuwe raam ingehangen met broed in alle stadia.

Henk

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: moerloos of toch niet

Bericht door wilde » do 12 jun 2003, 23:27

Mijn verbazing bestaat uit het feit dat de cellen geheel schoon waren.
Henk, uit jouw verhaal begrijp ik dat het complete broed verdwenen was. Dan weet ik het ook niet meer. Ik heb nooit meegemaakt dat bijen aangeboden vers levend broed compleet verwijderden. Ik heb ook nooit gehoord dat zoiets kan gebeuren. Kun je geen vergissing hebben gemaakt met een ander raam in te hangen dan je bedoelde?
Bijen verwijderen alleen dood broed.
Kan het broed beschadigd zijn door langdurig buiten het volk te zijn geweest of op een andere manier?
Hoe groot was de plek broed die je in dat raam aanbood?

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: moerloos of toch niet

Bericht door dickvanleeuwen » vr 13 jun 2003, 21:42

Hoi Albert,

Betekent mijn nieuwsgierigheid ook de jouwe? Vandaag toch wat eitjes gevonden. Kan nu nog niet zeggen of dit darrenbroed is. Ik houd je op de hoogte.

Een van de kernvolkjes heb ik afgelopen maandag verenigd met een zwermvolkje wat ik al een paar dagen (bewust) moerloos in een zesramer had. Daar zit nu (na vier dagen) al een heel raam met eitjes in.

H. Rempe
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 14 jul 2002, 21:50
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: moerloos of toch niet

Bericht door H. Rempe » za 14 jun 2003, 00:22

Albert,

Ik zal ongetwijveld iets fout gedaan hebben want ik zou de bij de schuld niet durven geven. Want als wij niets doen dan zou zij het heel goed zelf kunnen. Dus ik zal wellicht mij vergist hebben met het inhangen van broed. Wat ik overigens in had willen hangen was een raam welk (bijna) volledig was belegd. Mijn onervarenheid zal mij parten hebben gespeeld.
Op het raam wat ik onlangs heb ingehangen daar zijn wel een aantal doppen op aangezet. Zal het dan toch nog goed komen?
Het volk was overigens vandaag zeer vervelend (stekerig). De ander volken waren dat niet terwijl dit volk normaal rustig is.

groet henk

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: moerloos of toch niet

Bericht door dickvanleeuwen » zo 15 jun 2003, 00:33

Hoi Henk en Albert, en anderen

Er lopen inmiddels twee verhalen door elkaar maar ik maak mijn verhaal hier maar even af. Vandaag zat die moer buiten het kastje. Er vloog een zwerm. Ik vond het vreemd dat die moer niet mee weg vloog. De zwerm dook weer terug in het kastje, de moer een soort van achterlatend. Het leek net of ze de moer buiten de kast gezet hadden. Ik heb haar in een krulspeld, in een korf naast het kastje gehangen maar toen ik vanavond om 23: 45 uur thuis kwam zaten er hooguit 10 bijen om heen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten