Glazen drieramer - Deel II

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Glazen drieramer - Deel II

Bericht door Hennie Peters » do 12 jun 2003, 22:50

De vorige reeks over een glazen drieramer zit vastgeroest in het archief onder de vraagbaak rubriek.
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... =5&t=14927
Kruipolie, Cola en zelfs het wondermiddel Romee kan het niet losweken, vandaar dit tweede deel.

Mijn eerste volkje zit op dit moment nog in een apidea hutje en wacht totdat hun luie imkerbaas ze een grotere woning aanbiedt.
Afgelopen week heb ik de glazen ruiten die door een schildersbedrijf op maat zijn gesneden in elkaar gelijmd. Zie hier het resultaat:
Afbeelding
klik op de foto voor een grotere afbeelding (346kb)

Afbeelding
klik op de foto voor een grotere afbeelding (393kb)

En om te voorkomen dat het een broeikas wordt als de zon schijnt heb ik een polystyreen kast gemaakt die eromheen past.
Afbeelding
klik op de foto voor een grotere afbeelding (297kb)

Ondanks een aantal opmerkingen over de slechte isolatiewaarde van glas ben ik toch van start gegaan met bouwen. Ik heb geen plannen om bijen te laten overwinteren in deze kast en glas was een stuk voordeliger. Bij elkaar nog geen 10 euro.
Als er anderen zijn die een dergelijk project willen beginnen dan wil ik de maten van de glasplaten hier wel vermelden, laat het even weten a.u.b.

groet,
Hennie

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Glazen drieramer - Deel II

Bericht door maartenkleijne » vr 13 jun 2003, 08:59

Ik zit ook al lang op zo'n projectje te spinsen dus als je de maten hieronder zet: graag!

Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Glazen drieramer - Deel II

Bericht door Hennie Peters » za 14 jun 2003, 14:32

Maarten (en anderen),

Hierbij de "bouwtekening" met daarop de maten. Alle glas is 4 mm dik.

Nadat ik het geheel in elkaar had gelijmd (met transparante silikonenkit) bleek dat de bredere bovenkant uitnodigt om als handvat te gebruiken. Hiervoor is de konstruktie niet stevig genoeg, zonder inhoud (raampjes,bijen) zag ik de kitnaad van de stukjes glas (rood en donkerblauw) al iets oprekken. Daarom heb ik er nog een tweede laag glas omheen gelijmd. Dit is te zien op de middelste foto hierboven.

Ik ben begonnen met het lijmen van de bovenkant (ondersteboven dus). Door blokjes hout en plaatjes metaal te stapelen tot 23 mm kun je daarop de rood en lichtblauw gemarkeerde glasplaatjes laten rusten.
Afbeelding
klik op het plaatje voor een grotere afbeelding (40kb)

De scherpe randjes aan de glasplaten kun je "bot" maken met schuurpapier.

Probeer er bij de schilder op aan te dringen dat alle delen met een breedte/lengte van 106 mm uit dezelfde strook worden gesneden. Het lukt niet om een onderdeel ergens tussen te schuiven als het een fractie groter is dan de voorgaande.

succes,
Hennie

Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Glazen drieramer - Deel II

Bericht door Hennie Peters » za 21 jun 2003, 22:30

Vandaag heb ik de drieramer van de foto's hierboven in gebruik genomen.
De drie plastic raampjes uit een apideakastje zitten naast elkaar in een broedraam.
De bijen hebben een duidelijk voorkeur voor twee van de drie raampjes. Alle drie de raampjes bevatten voornamelijk gesloten broed. Toch zitten er op EEN van de drie raampjes vrijwel geen bijen. Wat zou hiervoor de reden kunnen zijn ?

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Glazen drieramer - Deel II

Bericht door wilde » za 21 jun 2003, 22:59

Toch zitten er op EEN van de drie raampjes vrijwel geen bijen.
Hennie, zou dat het middelste raampje uit de apidea kunnen zijn? Dat is waarschijnlijk het eerst belegd en bevat het oudste broed. Dat zou misschien toe kunnen met een wat lagere temperatuur.

Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Glazen drieramer - Deel II

Bericht door Hennie Peters » za 21 jun 2003, 23:06

dag Albert,

Dat klinkt logisch, ik heb er niet op gelet welk raampje de middelste was. Er lopen al een hoeveelheid jonge bijtjes rond. Zou er in het middelste raampje dan al niet weer open broed zitten, en dus extra aandacht vragen ?

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Glazen drieramer - Deel II

Bericht door wilde » za 21 jun 2003, 23:27

Hennie, dat zou kunnen als de moer meer dan 21 dagen geleden begon te leggen. Jij kunt misschien terugrekenen of dat mogelijk is. Als het open broed is, moeten er bijen op zitten om te voeden. Dan is het raampje wellicht alleen uitgelopen en nog niet opnieuw belegd. De bijen in de 3-ramer zullen daarvoor overigens eerder kiezen voor een 2e raam ernaast. Dan krijgen ze immers een betere (bollere) vorm van het broednest.

Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Glazen drieramer - Deel II

Bericht door Hennie Peters » za 21 jun 2003, 23:42

Albert, Ik heb 3 juni voor het eerst gesloten broed gezien.
Ik heb bij het verhuizen naar de drieramer niet goed opgelet in welke raampjes open broed zat. Ik wilde zo snel mogelijk de kast weer dicht hebben.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Glazen drieramer - Deel II

Bericht door wilde » za 21 jun 2003, 23:49

Hennie, het broed is ongeveer 12 dagen gesloten. Dat van 3 juni is dus omstreeks 15 juni uitgelopen. Als dat stuk raat nog ruim 5 dagen in de apidea hing is het zeker opnieuw belegd. Dan is dat denk ik niet het raam waarop weinig bijen zitten. Een ander raampje bevat dus het oudste broed.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten