Zeer onrustig gedrag 's avonds

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
vguus
Berichten: 9
Lid geworden op: za 24 mar 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Zeer onrustig gedrag 's avonds

Bericht door vguus » vr 20 jun 2003, 22:50

Geachte leden,

Onze bijen vertonen plotseling een zeer onrustig gedrag. Twee weken geleden doppen gebroken, koninginnen laten in lopen, verder normaal rustig vlieggedrag. Het zijn bijen van één kast plotseling die 's avonds om 21.30 plotseling vreslijk onrustig zijn. Ze lopen massaal tegen de kast op en krioelen over de vliegplank. Na het lichten van de kap was dit onrustige gedrag ook te zien in de honing kamer. Na consultatie van enkele vereniginscollega's weten we niet wat hier mogelijk aan de hand is.

Heeft iemand een idee????????????

hartelijk dank vast voor suggesties

Vguus

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Zeer onrustig gedrag 's avonds

Bericht door wilde » za 21 jun 2003, 10:27

..... plotseling vreslijk onrustig zijn. Ze lopen massaal tegen de kast op en krioelen over de vliegplank.
Het volk is waarschijnlijk die dag of al eerder moerloos geworden. Dat is zeer duidelijk te zien met de verschijnselen die je beschrijft. Na verloop van tijd niet meer. Dan hebben ze alleen een humeurig gedrag.

Het vreemde in dit geval is de tijd tussen het inlopen van de moer en het tijdstip van moerloos worden. Je zou verwachten dat het moerloos worden veroorzaakt wordt door de bruidsvlucht, omdat ze daarvan niet terugkeert. Die heeft echter al plaats gehad ongeveer een week daarvoor, want het was geschikt weer daarvoor. Ik neem aan dat de kast na het inlopen van de moer niet meer open is gemaakt. Mogelijk duurt het al wat langer en heb je het niet eerder gezien.

Als het volk niet moerloos blijkt te zijn, zou het aardig zijn dat tzt. nog even te melden.

Groetend, Albert

vguus
Berichten: 9
Lid geworden op: za 24 mar 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Zeer onrustig gedrag 's avonds

Bericht door vguus » za 21 jun 2003, 14:02

..... plotseling vreslijk onrustig zijn. Ze lopen massaal tegen de kast op en krioelen over de vliegplank.
Het volk is waarschijnlijk die dag of al eerder moerloos geworden. Dat is zeer duidelijk te zien met de verschijnselen die je beschrijft. Na verloop van tijd niet meer. Dan hebben ze alleen een humeurig gedrag.

Het vreemde in dit geval is de tijd tussen het inlopen van de moer en het tijdstip van moerloos worden. Je zou verwachten dat het moerloos worden veroorzaakt wordt door de bruidsvlucht, omdat ze daarvan niet terugkeert. Die heeft echter al plaats gehad ongeveer een week daarvoor, want het was geschikt weer daarvoor. Ik neem aan dat de kast na het inlopen van de moer niet meer open is gemaakt. Mogelijk duurt het al wat langer en heb je het niet eerder gezien.

Als het volk niet moerloos blijkt te zijn, zou het aardig zijn dat tzt. nog even te melden.

Groetend, Albert


Beste Albert,

Bedankt voor je reactie. Vanmorgen de kast geopend. Ik denk inderdaad dat ze moerloos zijn. Er zijn geen eitjes larfjes Er is geen geen broed aanwezig.
We hebben de kast na inlopen niet meer geopend. Waarschijnlijk is de koningin gesneuveld bij de bruisvlucht, daar heb je gelijk in.
Wij hebben een raampje eitjes en larfjes ingehangen. Binnen drie uur was het volk weer rustig. Over drie dagen zal ik kijken of er doppen zijn aangeblazen.
Ik had dit fenomeen echter nog nooit gezien.

Groeten

Vguus

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten