Roverij

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Harmen vd Ende
Berichten:258
Lid geworden op:za 04 jan 2003, 23:48
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Roverij

Bericht door Harmen vd Ende » di 24 jun 2003, 12:32

Beste Lezers,

Gisteravond was ik even bij de bijen, en het viel mij opeens op dat bij een van mijn vegers de bijen hevig in gevecht waren met binnendringers. Het veger(tje) heb ik twee weken geleden gemaakt en er zijn al vliegbijen. Ik had ze een vol raam voer mee gegeven, en na een week heb ik ze uitsluitend s'avonds gevoerd. 1/2 liter suikerwater. zeer netjes geen restjes etc. Nu heb ik de instructies over roverij in diverse boeken gelezen, maar mjn vraag blijft moet ik nu direkt actie onernemen, of kunnen de nieuwe vliegbijen in de veger de aanvallen weerstaan. Wat ik wel gedaan heb is het vlieggat verkleinen tot er dus maar 1 bij door kan.

Overigens heb ik zondag voor het eerst het tuten van de nieuwe moer gehoord.(geen gekwaak)
Voor mij klonk het beter dan het beste orkest.

Groeten Harmen

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Roverij

Bericht door Hans van der Post. » di 24 jun 2003, 22:34

Wat ik wel gedaan heb is het vlieggat verkleinen tot er dus maar 1 bij door kan.
Groeten Harmen
Je had het niet beter kunnen doen. Denk dat het eerdaags bij jou het roven over is. De lamsoor gaat over een paar weken bloeien.
Hans.

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Roverij

Bericht door Erik Speksnijder » wo 25 jun 2003, 20:16

Hoi Harmen,

Ik leg zelf als ik ga voeren altijd preventief enkele takjes op de vliegplank, zodat de bijen i.p.v. direct naar binnen te kunnen vliegen -iets wat rovers graag doen- , verplicht zijn om te landen en door de takjes heen te kruipen. In m'n eerste imkerjaren heb ik wel eens last van roof gehad en sinds deze voorzorgmaatregelen niet meer. Ook helpt het bovenstaande goed als je al last van roof hebt.
Jouw methode is, zoals Hans ook al aangaf, in deze situatie zeker ook een goede oplossing. Bij een groot volk zou je echter wel last van opstoppingen kunnen krijgen en dan werkt zo'n simpel takje misschien beter.



Erik

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten