klevende klodders

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

klevende klodders

Bericht door Frans vanTongeren » do 26 jun 2003, 13:10

Albert schreef:
Ik gebruik alleen maagdelijke raat voor mijn HK-ramen en heb er nooit wasmot in. Ik sla ze ook nat op. Misschien helpt dat ook.
-
Die wasmotten hebben behoefte aan eiwitten en dat kunnen ze niet vinden in raten waarin niet is gebroed.
Dat nat opslaan zal ik zelf nooooooooooooooooooooooooooooit meer doen.
Ooit deed ik het.
De honingrestanten blijven vocht uit de lucht aanzuigen en dan begint het uit de raat te te druipen.
Als je daar onderdoor loopt blijf je nieuwe krantjes leggen om de boel plakvrij te kunnen houden.
De man die mij ooit 'nat ophangen' adviseerde, had ik met plezier lang in de nattigheid gehouden!

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: klevende klodders

Bericht door wilde » do 26 jun 2003, 16:56

Frans, bij mij kun je niet onder de ramen doorlopen. Het regent dus geen dunne honing. Ik geef toe dat er wel eens wat lekt. Dat zie ik dan op onderliggende ramen of de oude bodem die er onder ligt. Het is echter zeer weining en niet genoeg om over naar huis of het forum te schrijven. Ik deed het ooit anders, maar dat was te veel werk vond ik. Het leeg laten roven geeft veel onrust en je moet erbij blijven (het is net Croma!) want soms wordt ook de raat gedeeltelijk vernield. Ik ben er zuinig op en om die reden doe ik dat dus niet. De honingkamers staan in stapels van maximaal 15 stuks en dat bevalt mij prima. Zo zie je dat er verschillende wegen naar Rome leiden.
Groetend, Albert



Bijgewerkt door - wilde op 26/06/2003 16:57:50

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: klevende klodders

Bericht door Frans vanTongeren » vr 27 jun 2003, 21:23

Twee bijen ontmoeten elkaar..
'Gatverdamme wat een gore troep hangt die imker boven het moerrooster', moppert de een.
'Wat.., gore troep', vraagt de ander,'wat bedoel je daarmee?'
'Nou', bromt de een, 'die man is te lui om de honingraten door ons schoon te laten likken; hij beseft niet hoe goor die honing gaat worden; het suikergehalte gaat dalen en de schimmels worden wakker en gaan aan de maaltijd.'
De ander zoemt: 'Onze imker beseft dat hijzelf het ook niet leuk zou vinden om een maaltijd geserveerd te krijgen op een bord dat al vijf maanden niet is afgewassen! Onze man zorgt ervoor dat ons raam spic en span is ..!'
'Zo zie je maar weer', bromt de een, 'ik ga nu direct naar het reisbureau om me van Koudekerke naar Joppe te laten verplaatsen!'
'See you', neuriet de ander.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten