geen broed/geen honing

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Kuiper
Berichten:12
Lid geworden op:wo 05 feb 2003, 13:26
Locatie:Netherlands
Contacteer:
geen broed/geen honing

Bericht door Kuiper » ma 04 aug 2003, 08:05

Hoi, net terug gekomen van een 3weekse vakantie ontdek ik toch mijn grote schrik geen broed en geen honing in een van mijn kasten. Kortom: de uitgebouwde ramen van de bk zijn compleet leeg, uitgezonderd een raam met nog wat honing, terwijl de ramen van de hk die ik 5 weken geleden plaatsten niet zijn uitgebouwd. Vlak voor de vakantie heb ik nog doppen gebroken ook toen zag ik al dat de hk ramen nog niet waren uitgebouwd, maar er zat nog voldoende broed in de bk. Het volk dat resteert ziet er wat uitgedund maar gezond uit. Veel stertselende bijen. Kan het zijn dat er toch gezwermd is? Waarom zijn er toen geen redcellen aangezet op het broed? En belangrijker, wat kan ik hier tegen doen? Loont het nog de moeite om enkele raten met broed in te hangen, of kan dit volk het beste verenigd worden om zo goed mogelijk de winterperiode door te komen?

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: geen broed/geen honing

Bericht door Frans vanTongeren » ma 04 aug 2003, 18:14

Dag Ilse,
Je schreef:
Vlak voor de vakantie heb ik nog doppen gebroken ook toen zag ik al dat de hk ramen nog niet waren uitgebouwd, maar er zat nog voldoende broed in de bk.
Misschien..was je oude koningin ervan doorgegaan!
Het broed immers, is teruggelopen en de conclusie kan zijn dat een volgende koningin pas aan de leg gaat als al het broed van haar voorgangster is uitgelopen.
Je schreef ook dat je doppen hebt gebroken; dat is een beetje link!
Dat kan je alleen maar doen als de oude K. nog aanwezig is.
Je hebt wellicht alle opvolgsters weggevaagd/gebroken.
Het stertselen geeft een pietsie hoop; als de oude koningin vertrokken is uit angst voor al die doppen, gaan de bijen veelal een tweede serie doppen aanzetten rond eitjes die het laatst zijn gelegd. Dat.. zou je nieuwe koningin kunnen worden.
Als proef kun je een raam met eitjes inhangen; als je bijen daar niets mee doen, zit er een koningin in de kast.

Robbert
Berichten:326
Lid geworden op:di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: geen broed/geen honing

Bericht door Robbert » di 05 aug 2003, 09:05

Als proef kun je een raam met eitjes inhangen
Frans,

Ik zie meerdere keren op het Forum dat men verteld om een raam met eitjes in te hangen. Hoe kom je aan zo'n raam? Ik neem aan vanuit een ander volk?

Gebeurd er dan niks met de geur van dat raam, wordt het niet afgestoten?

Groeten,

Robbert

Met vriendelijke groet,

Robbert Mackiewicz

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: geen broed/geen honing

Bericht door Frans vanTongeren » di 05 aug 2003, 12:46

Hallo Robbert,
Je schreef:
Ik zie meerdere keren op het Forum dat men verteld om een raam met eitjes in te hangen. Hoe kom je aan zo'n raam? Ik neem aan vanuit een ander volk?
Je aanname is goed!
-
Een 'vreemd' raam zonder bijen wordt door een volk geaccepteerd.
Maar. hang je een raam met eitjes over in een volk dat ook eitjes heeft, dan..komen er problemen.
Het thuisvolk gaat dan doppen aanzetten, omdat het die vreemde bijen die nog moeten uitkomen, niet wil accepteren. Bijen zijn echte Hollanders; ze zijn niet dol op allochtonen!
-
Als ik dat fotootje van je zie, krijg ik een droge keel!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten