Boerenwormkruid in beroker.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
henkv
Berichten: 105
Lid geworden op: vr 03 jan 2003, 15:57
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica KI, f1
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Boerenwormkruid in beroker.

Bericht door henkv » zo 10 aug 2003, 14:29

In een ver verleden heb ik eens ooit ergens gelezen dat Boerenwormkruid een heel goed alternatief is voor rooktabak. Helaas kan ik het nergens meer vinden waar ik het heb gelezen. De bijen schijnen het ook prettiger te vinden als tabak. Wordt het boerenwormkruid geoogst als het bloeit, of moet het eerst uitgebloeid zijn voordat het kan worden gedroogd. Misschien moet het wel gemengd worden met een andere soort plant, voordat het geschikt is voor de beroker?????

Wie het weet roept maar!!!!!!

Groetjes

Henk Vermeulen.

Minne Bonnema.
Berichten: 252
Lid geworden op: za 06 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Boerenwormkruid in beroker.

Bericht door Minne Bonnema. » zo 10 aug 2003, 23:05

Tanacetum (Chrysanthemum) vulgare/ Boerenwormkruid,gedroogd gebruik ik indien ik het heb als toevoeging aan het kruidenmengsel wat ik in mijn beroker gebruik.Om het puur te gebruiken vind ik eerlijkheidshalve een beetje link,blad en bloemen bevatten tanacetine een bitter element en tancetoon.Deze stoffen zijn giftig. Verder vermeld een boekwerk dat de werkzame bestanddelen : thujon,kamfer,bitterstof,magnesium,hars en gom zijn.
Minne.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Boerenwormkruid in beroker.

Bericht door wilde » zo 10 aug 2003, 23:37

Om het puur te gebruiken vind ik eerlijkheidshalve een beetje link ...............Deze stoffen zijn giftig.
Minne, dacht je dan dat tabak (nicotine) niet giftig is?
Albert

Gebruikersavatar
croy
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 25 mar 2002, 18:46
Imker sinds: 1995
Aantal volken: 35
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: noord Brabant NL
Contacteer:

Re: Boerenwormkruid in beroker.

Bericht door croy » ma 11 aug 2003, 12:00

Ik gebruik boerenwormkruid i.p.v. Tabak. Het wordt door mij gesneden als het in bloei staat en op zijn kop opgehangen om te drogen, daarna in stukjes knippen en klaar voor gebruik in de beroker. Nadeel het gaat niet zo lang mee als tabak is mijn ervaring. Het groeid hier massaal langs wegen en sloten. De bijen worden er niet lastig van.

Croy
In een ver verleden heb ik eens ooit ergens gelezen dat Boerenwormkruid een heel goed alternatief is voor rooktabak. Helaas kan ik het nergens meer vinden waar ik het heb gelezen. De bijen schijnen het ook prettiger te vinden als tabak. Wordt het boerenwormkruid geoogst als het bloeit, of moet het eerst uitgebloeid zijn voordat het kan worden gedroogd. Misschien moet het wel gemengd worden met een andere soort plant, voordat het geschikt is voor de beroker?????

Wie het weet roept maar!!!!!!

Groetjes

Henk Vermeulen.


Martien Verhoeven
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 26 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Boerenwormkruid in beroker.

Bericht door Martien Verhoeven » ma 11 aug 2003, 13:51

Hallo, Henk ik wil wel evn regeren op je verhaal over Boerenwormkruid, ik gebruik het wel voor de mieren te verjagen in de bijen-kasten met succes mag ik wel zeggen. Ik meen zelfs dat de plant zelfs beschermd is,maar in de beroker heb nooit gehoort. Ik gebruik wel de bloesem van de Amerikaanse eik, dat werkt ook goed. Ik moet namelijk van tabak veel hoesten.(overgevoeligheid van tabak)

Martien Verhoeven

Minne Bonnema.
Berichten: 252
Lid geworden op: za 06 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Boerenwormkruid in beroker.

Bericht door Minne Bonnema. » ma 11 aug 2003, 16:41

Albert,
Waar slaat dat nu weer op Albert om te denken dat ik niet weet dat nicotine giftig is !
Zelf gebruik ik al een twintig jaar als basis klaverhooi met een toevoeging van diverse kruiden welke voorhanden zijn.
Met '˜puur'

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Boerenwormkruid in beroker.

Bericht door Kroese » di 12 aug 2003, 01:06

Wordt het boerenwormkruid geoogst als het bloeit, of moet het eerst uitgebloeid zijn voordat het kan worden gedroogd.
Henk Vermeulen.
Ik gebruik ook al jaren boerenwormkruid in de dathe pijp.
Echter alleen de bloemknopjes, niet het blad.
Als de planten uitgebloeid zijn, worden de knopjes donker bruin. Met de schaar half open, knip ik de schermbloemen vlak onder de knopjes af, en vang ze in een kartonnen doos op.
Dit gaat vrij snel, in een kwartier heb ik een doos vol, meer dan voldoende voor het volgende jaar. Voordeel t.o.v. het blad is dat je geen grote hoeveelheden hoeft te drogen te hangen voor het hele bijen seizoen. Als je zoveel hebt, dat het nog een jaar blijft liggen, dan vallen de knopjes uit elkaar. Je hebt dan het losse zaad als pijp vulling. Werkt nog beter dan de knopjes.

Als je de knopjes in de pijp redelijk aandrukt, brand de pijp minstens zo lang als met gewone tabak.
Het heeft wel een sterke geur, die flink in je kleren blijft hangen. De bijen "verdragen" het niet slechter dan gewone tabak.

Wil je het ook eens proberen, binnenkort is het uitgebloeid en worden de knopjes weer bruin. Dan is het weer oogsttijd voor volgend jaar.

Welke kruiden expert kan vertellen of de knopjes net zo giftig zijn als het blad. Ik krijg er in ieder geval geen koppijn van, ook niet als ik uren bezig ben met mijn pijp. Dat kan ik van de bijentabak niet zeggen. Ik heb heel wat jaren geleden eens een zeer slechte zak tabak gehad. Als ik dat in de pijp had, sloeg de scherpe kriebel op mijn keel neer. Dit heb ik uiteindelijk weggegooid. Sindsdien alleen maar boerenwormkruid knopjes.


Groeten,
Hennie Kroese.....

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten