vervanging voor beroker

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

piml
Berichten: 250
Lid geworden op: wo 03 apr 2002, 10:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

vervanging voor beroker

Bericht door piml » wo 13 aug 2003, 17:59

Beste collega-imkers,

Al weken lang wachten we op regen! Omdat een tiental kasten van mij in het duingebied van Bloemendaal staan, en er nu niet met vuur 'gespeeld' mag worden, kan ik de bijen niet nakijken. Een vijftal kasten hebben (nog) geen zwermneigingen. Vanmorgen probeerde ik water als alternatief. Had ik beter dus niet kunnen doen!!

Zijn er eigenlijk alternatieven voor rook, of is wachten op de bijna bevrijdende regenbuien....

Groet,



Pim Lemmers

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: vervanging voor beroker

Bericht door Frans vanTongeren » wo 13 aug 2003, 18:14

Dag Pim,
Je kunt de FABI-SPRAY hanteren.
Een spuitbus tegen teveel bijenenthousiasme.
Te koop voor 8 euro bij het Bijenhuis.

Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: vervanging voor beroker

Bericht door Huib Koel » wo 13 aug 2003, 18:59

Hoi Pim,
Heb je die opdracht (van geen vuur) van het Nationaal Park gekregen?

Mijn bijen staan in de 'Amsterdamse Duinen' maar ik hoor nooit iets over wat ik wel of niet zou mogen.
groet,


Huib Koel :cool:

piml
Berichten: 250
Lid geworden op: wo 03 apr 2002, 10:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: vervanging voor beroker

Bericht door piml » wo 13 aug 2003, 19:26

Frans,

Bedankt voor je tip. Ik zal Wageningen vragen naar de spuitbus!

En Huib wat het brandgevaar betreft, kreeg ik van de Bloemendaalse brandweer door dat je nu wel heel voorzichtig in de duinen moet zijn. Een vonkje op het droge gras is namelijk voldoende voor ernstige gevolgen. Vandaar dat ik het nakijken van onze gevleugelde vrienden nu maar uitstel tot nattere tijden.

Ik ben overigens blij dat je de glazen kast in Heemstede mooi vond. Uit heel het land komen de bezoekers de bijen in kast bekijken. Zit een buckfast F1-zwerm in. Binnenkort is de insektenmuur ook klaar!

Weet je overigens hoe ik de bijen in de glazen kast tegen varroa-mijten kan behandelen en kunnen we de bijen eigenlijk de winter in de kast laten zitten?

Groet,

Pim Lemmers

Henk Klok
Berichten: 761
Lid geworden op: wo 17 jan 2001, 00:00

Re: vervanging voor beroker

Bericht door Henk Klok » wo 13 aug 2003, 19:38

Vanmorgen probeerde ik water als alternatief. Had ik beter dus niet kunnen doen!!
Waarom had je dat beter niet kunnen doen?
Ik gebruik, zoals mijn mentor het mij leerde, altijd water, met een gewone plantenspuit.
Werkt prima, en de bijen hebben er ook nog wat aan.

Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: vervanging voor beroker

Bericht door Huib Koel » wo 13 aug 2003, 19:40

Vandaag hebben Piet Hooijman, Andre Hageman en Huib de Bijenstal op de kinderboerderij bezocht. De vitrinekast is echt perfect. (Pim: hij is achthoekig en niet zes... had te maken met de glasplaten die ik van mijn schoonzusje kreeg....)
De vochtventilatie is veel beter als op Bee-at-Home... deze ventilator werkt perfect. Het volk heeft nog niet de afmeting als die op Bee-at-Home maar hoeft o.i. geen verdere isolatie voor de winter. Voer je het volk al?
Voor wat betreft het onderhoud: ook in de Biesbosch lagen nogal wat doden bijen op de bodem.... dat blijft natuurlijk een dagelijks probleem, de werksters willen ze wel opruimen maar dat lukt slecht... wellicht aan de uitgangzijde d.m.v. gaas het verslepen iets makkelijker maken?

Voor wat de presentatie betreft: kleine kinderen kunnen er niet bij. Maak een opstap van een paar bijenkasten. Dat werkte in Bee-at-Home ook. Zet die kleuters op zo'n kist en ze kunnen perfect zien wat er in de vitrinekast gebeurt.
Voor de rest: ik weet dat een aantal imkers ook op kinderboerderijen staan. Ga een keer naar Heemstede en kijk eens hoe ze het daar gedaan hebben. (de kinderboerderij is elke dag vanaf 10.00 uur open)
't Molentje ligt in het Wandelbos Groenendaal in Heemstede.

Afbeelding

Huib Koel :cool:

lamheuv
Berichten: 242
Lid geworden op: di 19 mar 2002, 21:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: vervanging voor beroker

Bericht door lamheuv » wo 13 aug 2003, 22:30

Hallo allemaal,
Op dit moment gebruiken wij ook liever water. Het wil best.
Harry To(e)bbe (bevruchtingsstation Lemmer) gebruikt een doek gedrenkt in kruidnagelolie. Aan het begin van het seizoen wordt de kruidnagelolie aangebracht op een oude theedoek b.v. en goed luchtdicht afgesloten na gebruik opgeborgen. Hij heeft Carnica's en wist niet of andere rassen daar ook gunstig op reageren. Ik heb het nog niet geprobeerd bij onze Buckfast bijen.

M.vr.gr. elze Lammerts.

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: vervanging voor beroker

Bericht door Frans vanTongeren » wo 13 aug 2003, 23:27

Dag Elze,
Het Bijenhuis verkocht jouw doek met kruidnagelolie onder de naam Bijenverdrijver.64121
Maar..., het is al maaaaaanden niet meer verkrijgbaar!
-
Beste Huib,
Ik bewonder je enthousiasme..
Maar.., je moet de vraag van Pim nog eens doorlezen!
Hij heeft het over varroa bestrijding in een glazen kast; met mierenzuur is dat niet aan te raden, omdat dit zuur het glas gaat etsen.
(ik hoop dat ik jou niet ge-etst heb, met mijn zure opmerking!)

Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: vervanging voor beroker

Bericht door Huib Koel » do 14 aug 2003, 11:10

De vragen van Pim over de vitrine kast las ik pas nadat wij (Bee-at-Home werkgroep) op de kinderboerderij geweest waren. Op de vraag over de isolatie kon ik direct ingaan, toevallig hadden we daar overgesproken. Het is een onverwarmde ruimte, de ruimte voor het volk is natuurlijk wel groot in zo'n vitrine kast, maar daarentegen staat de kast wel binnen. Dus kwamen wij tot de conclusie dat isolatie niet echt noodzakelijk is.

Over de behandeling met/zonder mierenzuur hebben we het niet gehad.
Zoals bekend staat de kast van de Floriade in het Bijenhuis. Ik weet niet wat Roel daar als behandelingsmethode gebruikt heeft.
Dus wellicht kan Roel antwoord geven?

groet,

Huib Koel :cool:

piml
Berichten: 250
Lid geworden op: wo 03 apr 2002, 10:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: vervanging voor beroker

Bericht door piml » do 14 aug 2003, 13:24

Dag Huib en collega-imkers,

Het probleem dat kinderen moeite hebben de bijen in de kast te zien is reeds bekend. De gemeente werkt aan een plan en ook de vrienden van de kinderboerderij denken met ons mee. Waarschijnlijk dat er een trappetje en/of een aantal boomstammetjes komen, zodat ook de misschien wel toekomstige bijenhouder(s) de bijen van dichtbij kan zien. De vele ouders krijgen nu pijn in hun rug van het optillen en neerzetten van hun aanhang.
Voor de rest trekt het bijenhuis, dat nog niet klaar is, vele bezoekers. De dode bijen haal ik overigens om de paar dagen via de bodem en de deurtjes uit de kast.

Op mijn vraag terugkomend. Gisteren (woensdag) gebruikte ik dus een plantenspuit bij het openen van mijn kasten in de droge duinen. Water spuiten hielp echt niet: ik werd tot op 50 meter verderop achterna gezeten door onze gevleugelde vriendinnen. Ik heb nu dan ook een spray in Wageningen besteld. Mijn bevinden hierover volgen snel...

groetjes

Pim Lemmers

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 50 gasten