Wanneer geboorte koningin?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

StefaanDeputter
Berichten:84
Lid geworden op:do 12 jun 2003, 21:15
Locatie:Belgium
Contacteer:
Wanneer geboorte koningin?

Bericht door StefaanDeputter » wo 20 aug 2003, 21:25

Een klein vraagje:
als men in een moerloze kast een raam hangt met eitjes, open en gesloten broed, wanneer mag men dan de geboorte van een koningin verwachten ?Ik ken natuurlijk ook de ontwikkelingsstadia (3-6-7)van ei tot koningin ,maar beginnen de bijen doppen te maken van een eitje of van een larve ?Dat scheelt natuurlijk zeker 3 dagen.
Ik heb namelijk een raam ingehangen op 14-8, op 17-8 waren er open doppen en op 20-8 zijn de doppen gesloten.

Groeten
Stefaan Deputter



Bijgewerkt door - stefaandeputter op 20/08/2003 21:26:48

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Wanneer geboorte koningin?

Bericht door Romée van der Zee » wo 20 aug 2003, 22:01

Dag Stefaan,
Er worden moercellen opgetrokken op alle stadia van open broed, tot 2 dagen oude larven. Het merendeel, 70%, wordt opgetrokken op eitjes. Daarvan weer de helft op eitjes van 48 tot 72 uur oud.

Ik heb er wat uitgebreider over geschreven op:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... PIC_ID=360

Je kunt nu zelf wel uitrekenen wanneer de eerste moer uitloopt.
grtn
Romée

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Wanneer geboorte koningin?

Bericht door wilde » wo 20 aug 2003, 22:15

Stefaan, als de eerste dop op 20 aug. is gesloten dan zal er op 28 aug. een jonge koningin kunnen uitlopen. Dat is de 14e dag en dus iets minder waarschijnlijk. Je zou immers op de 12e of 13e dag een rijpe moer verwachten na op 14 aug. een raam met open jong broed te hebben gegeven.

Toch kan het wel. Mijn beste moer van dit moment kwam na overlarven pas op de 14e dag uit, dat wil zeggen, ik controleerde de uitloop en heb de dop zelf geopend op de 14e dag. Dat is theoretisch 2 dagen te laat, immers 5 dagen open larve en 8 dagen verzegelde dop maakt samen 13 dagen. Het zijn bij overlarven echter maar 12 dagen omdat de larve al een dag oud is. De praktijk is echter wat weerbarstiger.

Je hebt dan overigens wel een late moer, die nog moet beginnen met eigen broed (op zijn vroegst ongeveer 9 september) en de bijen daaruit moeten dan de winterbijen nog produceren. Dan is het al eind oktober voordat die uitlopen! Het kan (in het Zuiden) nog wel denk ik.
Aanvulling: ik had het antwoord van Romée nog niet gezien. Dat geeft veel interessante details.
Groetend, Albert



Bijgewerkt door - wilde op 20/08/2003 22:20:07

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 161 gasten