bijen in militaire dienst?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

piml
Berichten:250
Lid geworden op:wo 03 apr 2002, 10:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
bijen in militaire dienst?

Bericht door piml » di 16 sep 2003, 09:44

Imker-collega's

Tijdens mijn vakantie las ik in diverse Oostenrijkse media het bericht dat een wetenschapper, ik geloof ergens in Amerika, bijen heeft getraind bij het opsporen van mijnen!

Moeten onze bijen dus binnenkort in militaire dienst of is dit een fabeltje?

met vriendelijke groeten,




Pim Lemmers

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: bijen in militaire dienst?

Bericht door Henk Klok » di 16 sep 2003, 10:58

Nee, het is geen fabeltje, er is onderzoek naar gedaan, bijen werd 'geleerd' om naar springstoffen te zoeken door hen langzamerhand i.p.v. suiker een beetje van de te zoeken stoffen te geven.
Zie deze link (engelstalig).

Henk

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: bijen in militaire dienst?

Bericht door Erik Speksnijder » di 16 sep 2003, 22:00

Hoi Pim,

Er is niets nieuws onder de zon. In de tijd van de Romeinen en waarschijnlijk ook al eerder werd er in het leger reeds gebruik gemaakt van bijen. Weliswaar niet om explosieven op te sporren, maar om zelf als explosief gekatapulteerd te worden naar hun vijanden. Ook uit de latere Middeleeuwen zijn afbeeldingen bekend van bijenkorven, die als ware rokende bommen van de kasteelmuren af werden gegooid en de laatste berichten over de inzet van bijen dateren uit de Vietnam-oorlog en nu dit....
africhten om explosieven op te sporren...
de volgende stap is het gericht afstraffen van terroristen


Erik

Huib Koel
Berichten:517
Lid geworden op:wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: bijen in militaire dienst?

Bericht door Huib Koel » di 16 sep 2003, 22:25

Dag Pim,

Volgens mij zijn het eerder sluipwespen die ingezet worden.
Als je de link volgt die Romeé aangaf met de video over sluipwespen (zie onder die rubriek) dan hoor je de wetenschapper uit Wageningen het verhaal bevestigen.
groet,

DaanL
Berichten:314
Lid geworden op:zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: bijen in militaire dienst?

Bericht door DaanL » wo 17 sep 2003, 15:26

dit heb ik wel ingekort.

daan


Datum : 05/09/2003
Titel : Bijen speuren naar mijnen
Een professor van de universiteit van Montana in de VS heeft bijen zodanig getraind dat die landmijnen kunnen opsporen. De insecten die de mensheid vooral diensten bewijzen met hun honing, kunnen nu ook worden onderricht om via de geur mijnen te lokaliseren, zelfs op grote afstand.
Volgens professor Jerry Bromenshenk worden de bijen bij het zoeken naar voedsel aangetrokken door de geur van de chemische bestanddelen van de mijnen. Ze zullen precies boven de explosieven blijven rondcirkelen, luidt het.

Bromenshenk initiatief is mede ingegeven doordat moderne landmijnen steeds moeilijker op te sporen zijn met traditionele detectoren. De springstof is immers niet meer omhuld met metaal, zoals dat vroeger het geval was, maar met plastic. Getrainde bijen kunnen dat laatste type mijnen zelfs vanop zeven meter afstand herkennen, stelt de professor.
Zijn onderzoek krijgt de steun van het Pentagon, het Amerikaanse ministerie van Defensie. Volgens Bromenshenk kunnen de bijen binnen enkele maanden al worden ingezet.

Volgens cijfers van de VN liggen er wereldwijd zo'n 110 miljoen mijnen. Ongeveer hetzelfde aantal bevindt zich nog in militaire depots.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten