Multiple sclerose/bijensteek therapie

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:
Re: Multiple sclerose/bijensteek therapie

Bericht door maartenkleijne » ma 22 sep 2003, 15:10

Linda, de oplossing van Pim is eigenlijk het makkelijkste. Als jullie een tuin hebben tenminste.
We -ik- kunnen zorgen dat er altijd een volkje bij jullie thuis staat, en als je de animo ervoor ontwikkelt kun je ze wellicht later zelf verzorgen.

linda veerman
Berichten:6
Lid geworden op:wo 17 sep 2003, 07:47
Contacteer:

Re: Multiple sclerose/bijensteek therapie

Bericht door linda veerman » zo 28 sep 2003, 12:12

Beste Maarten en Pim,

Een late reactie [:I] want ben hier een tijdje niet geweest hopelijk nemen jullie mij dit niet kwalijk.

Pim Lemmers wat fijn dat de vrouw in Haarlem, die U zo goed helpt ,zoveel baat heeft bij de steken.

Maarten Kleijne bedankt voor Uw tip om een volkje in de tuin te zetten.
en Pim we hebben een tuin dus dit is zeker mogenlijk.

Henk Rempe helpt ons fantastisch
mijn pap mag bijen bij meneer Rempe halen(30 hebben al gestoken en merk al vooruitgang qua energie en staan )


Vriendelijke groeten,

linda

H. Rempe
Berichten:11
Lid geworden op:zo 14 jul 2002, 21:50
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Multiple sclerose/bijensteek therapie

Bericht door H. Rempe » wo 01 okt 2003, 23:46

Frans KB

Een beetje late reactie maar uiteraard mag je mij mailen over de reuma. Sterker nog ik heb daar ook persoonlijke belangstelling voor aangezien m'n lief de voorfase van reuma heeft. Ik ben overigens nog weinig informatie tegengekomen over bijengif en reuma.

Ik geef nu bijen aan linda. Het probleem is echter hoe houden we ze in leven in een potje? Elders op het net wordt aangegeven dat bijen in een potje met daarin een closetrol die ingesmeerd is met honing gestald in op een koele plek (koelkast) tot drie weken in leven blijven. Dit is helaas nog niet gelukt. Na ruim een week gaan de bijen dood[V]

We gaan ze nu niet in de koelkast plaatsen maar gewoon op een kloele donkere plaats ergens in huis. Wellicht dat dit beter gaat of heeft iemand van u een beter idee of ervaring[?]

groet henk

Imkerij Westland
Berichten:143
Lid geworden op:do 21 feb 2002, 13:12
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Multiple sclerose/bijensteek therapie

Bericht door Imkerij Westland » do 02 okt 2003, 07:51

Linda,

Kijk ook eens in de rubriek: http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2105
Zolang je zelf geen cursus gevolgd heb, is het inderdaad verstandig maandelijks het volkje om te ruilen bij een imker.
Hij kan zorgen dat het volk in goede conditie blijft om er zonder problemen de therapie mee te volgen.
Maarten

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Multiple sclerose/bijensteek therapie

Bericht door wilde » do 02 okt 2003, 13:34

We gaan ze nu niet in de koelkast plaatsen maar gewoon op een kloele donkere plaats ergens in huis. Wellicht dat dit beter gaat of heeft iemand van u een beter idee of ervaring.
Henk, het bewaren van overtollige koninginnen doe je met behulp van toegevoegde werksters. Je kunt zo een koningin nog gemakkelijk een week bewaren. Mijn ervaring is dat er nauwelijks werksters doodgaan binnen een week. Ik heb uitgeprobeerd hoelang een moer in leven bleef. Dat was 3 weken. In de loop van die weken gaan er wel enkele werksters dood. Die methode moet dus ook voor alleen werksters kunnen gelden.

Ik bewaar ze in Nicotkluisjes op vrij droog suikerdeeg en wrijf elke dag enkele druppels water in de gaatjes van het kluisje. Ze worden bewaard in het donker van een kast in de woonkamer. De koelkast is mijns inziens zeer ongeschikt. Een bij is bij 6 graden C niet meer actief en gaat dood. In een kluisje gaan maximaal 15 werksters denk ik.
Gebruik meerdere kluisjes als je er meer nodig hebt en houd de datum bij.

Groetend, Albert

linda veerman
Berichten:6
Lid geworden op:wo 17 sep 2003, 07:47
Contacteer:

Re: Multiple sclerose/bijensteek therapie

Bericht door linda veerman » do 02 okt 2003, 14:01

Beste Maarten,

Bedankt voor de link[:)]

Vriendelijke groeten,

Linda

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 47 gasten