levensduur

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Kuiper
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 05 feb 2003, 13:26
Locatie: Netherlands
Contacteer:

levensduur

Bericht door Kuiper » di 30 sep 2003, 08:50

hallo, had ik altijd gedacht dat de max. levensduur van dar en werkster 7 weken was, maar in week 30 (na terugkomst van vakantie) constateerde ik geen spatje broed meer in de kast, terwijl het volk op zes raten zat en de moer in geen velden of wegen te bekennen. Ik heb geen 'kunstgrepen' uitgehaald met dit volk (een solitaire kast achter in de tuin), de afgelopen 10 weken geen broed gehad, maar ze doen het nog steeds heel aardig, alhoewel inmiddels wel gehalveerd naar 3 raten. Dat wil zeggen dat darren + werksters inmiddels al 10 weken in leven zijn, kan het zijn dat onder gunstige(?) omstandigheden de max levensduur met een paar weken wordt verlengd?

City2000
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 01 sep 2003, 18:29
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: levensduur

Bericht door City2000 » di 30 sep 2003, 09:24

Hallo Kuiper,

In de winter stopt de moer met eitjes leggen (onder een bepaalde temperatuur), maar daarvoor gaan de bijen zogenaamde winterbijen maken. Dat wil zeggen dat ze bijen gaan maken die wat beter de kou kunnen doorstaan. Deze winterbijen hebben ook een langere levensduur. Ik meende dat deze zelfs 6 maanden oud konden worden(?).
vandaar dat jou bijen misschien al tien weken oud kunnen zijn.

Groeten,
Roelof Stadt (Amsterdam)

Kuiper
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 05 feb 2003, 13:26
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: levensduur

Bericht door Kuiper » di 30 sep 2003, 10:01

Hallo Kuiper,

In de winter stopt de moer met eitjes leggen (onder een bepaalde temperatuur), maar daarvoor gaan de bijen zogenaamde winterbijen maken. Dat wil zeggen dat ze bijen gaan maken die wat beter de kou kunnen doorstaan. Deze winterbijen hebben ook een langere levensduur. Ik meende dat deze zelfs 6 maanden oud konden worden(?).
vandaar dat jou bijen misschien al tien weken oud kunnen zijn.

Groeten,
Roelof Stadt (Amsterdam)


Oorspronkelijk geplaatst door City2000
Hoi Roelof, week 30 is eind juli, dan is er nog geen sprake van winterbijen, die komen pas eind aug (reken maar even door, stel je voor dat ze in januari, hartje winter, al hun harige hoofd uit het vlieggat steken...)

Nog even aan de overige leden van het forum: kan het zijn dat het volk enigszins op sterkte blijft door eierleggende werksters? Er is wel een relatief groot aantal darren.
Groet Ilse

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: levensduur

Bericht door Frans vanTongeren » di 30 sep 2003, 11:08

Hallo Ilse,
Die darren kunnen vier maanden worden!
Ze blijven in jouw kast leven doordat de werksters door hebben dat die mennekes een bijdrage aan de 'centrale verwarming' kunnen leveren; ze hadden niet meer geleefd als je koningin actief was gebleven.
De toekomst ziet er treurig uit...
In het voorjaar leeft niemand meer door ouderdomsgebreken.
uit liefde en respect kun je ze nog een paar kilootjes suiker geven.
Volgend jaar...opnieuw van start gaan!

Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: levensduur

Bericht door Hennie Peters » di 30 sep 2003, 17:42

Dag Ilse,

Ik was vanmiddag bij At Hendriks in Duiven. Hij vertelde dat hij nog Buckfast moeren over heeft. Als je nog een moer in je volk wilt invoeren dan kan ik je zijn telefoonnummer wel geven.

groet,
Hennie

Henk Klok
Berichten: 761
Lid geworden op: wo 17 jan 2001, 00:00

Re: levensduur

Bericht door Henk Klok » di 30 sep 2003, 18:07

Ik was vanmiddag bij At Hendriks in Duiven. Hij vertelde dat hij nog Buckfast moeren over heeft. Als je nog een moer in je volk wilt invoeren dan kan ik je zijn telefoonnummer wel geven.
Oorspronkelijk geplaatst door hennep
Of een volk met die darrenbroedige werkster(s) een koningin wil accepteren, dat is de vraag.
Een kast met een koningin op de plek van het darrenbroedige volk en het darrenbroedige volk verplaatsen. Ramen afslaan, de haalbijen vliegen terug naar hun oude plek, de eigenwijze broedsters blijven bij de oude kast. Zo is het mij tenminste geleerd.

Henk

Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: levensduur

Bericht door Hennie Peters » wo 01 okt 2003, 11:24

Ilse, (en anderen)

At Hendriks had geen bezwaar tegen het plaatsen van zijn telefoonummer op het grote boze internet.

Hierbij dus, tel: 0316 265036

Hij heeft nog een aantal moeren over,
OP=OP.

groet,
Hennie

Kuiper
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 05 feb 2003, 13:26
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: levensduur

Bericht door Kuiper » ma 06 okt 2003, 09:27

Hallo Ilse,
Die darren kunnen vier maanden worden!
Ze blijven in jouw kast leven doordat de werksters door hebben dat die mennekes een bijdrage aan de 'centrale verwarming' kunnen leveren; ze hadden niet meer geleefd als je koningin actief was gebleven.

Oorspronkelijk geplaatst door Frans vanTongeren
Hoi Frans, wel wat laat, maar ik wil nog even reageren op wat je boven schreef nav darrenbroedige werksters. Die darren kunnen 4 maanden worden, schrijf je: bedoel je daarmee de darren die ontstaan onder deze specifieke omstandigheden (moerloos volk uit werksters?), en hoe lang is eigenlijk de maximale levensduur van werksters (nu al drie maanden) in zo'n geval? Ik vind deze verlenging van de levensduur in deze moerloze omstandigheden frappant, dacht altijd dat dit 'genetisch' was ingebakken, uiteraard met het verschil tussen zomer- en winterbijen.

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: levensduur

Bericht door Piet Jager » ma 06 okt 2003, 10:13

Dag Ilse,

Bilthoven - Putten v.v is niet zover!
'k Heb nog wel een jonge, bevruchte Carnicamoer voor jou!

!Piet

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: levensduur

Bericht door Frans vanTongeren » ma 06 okt 2003, 13:08

Dag Ilse,
Als je koningin Mabel (Carnica, ooit bevrucht door een Balkan-dar) in je darrenbroedig volkje plaatst, wordt het daar een wisse smitse!
Ze pletten haar op het aambeeld of sturen haar direct de laan uit.
-
Darren leven langer dan werksters omdat die mannen niets te doen hebben; ze kuieren wat rond, worden door werksters gevoed en bij mooi weer vliegen ze de tent uit op zoek naar een mogelijke vrijpartij. Als hen dat lukt is hun lot bezegeld.
Die werksters van jou hebben ook niet veel te doen. Het zijn toch geen massale pakketten
darrenraat dat er werden/worden belegd. Werksters leven langer als hen meer rust wordt gegund.
Winterbijen zijn van hetzelfde type als de zomerbijen (die gemiddeld zes weken leven). Winterbijen kunnen een half jaar blijven voortbestaan als ze qua arbeid ontzien kunnen worden.
Daarom tracteer ik bijenvolken in augustus tot half september met een kilo suiker per week.-
-
Je hebt het druk als journalist; af en toe lees ik hoogwaardige stukjes van je in Trouw.
(daarom is die krant wellicht 'de beste krant van Nederland'.)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten