Muizen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
City2000
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 01 sep 2003, 18:29
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Muizen

Bericht door City2000 » do 02 okt 2003, 18:35

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag die over muizen gaat.
Muizen staan in boeken beschreven als "vijanden".
Dat ze in de winter de kasten binnen dringen de raten aanvreten en zodaning het volk verstoren dat het kou risico's kan lopen.

Nou zag ik een tijdje geleden al een muis in mijn tuin rond huppelen.
Toen ik vandaag in de kast keek en wat ramen had afgeklopt schrok ik toen ik plotseling voor mijn voeten langs een muis langs zag rennen.
Deze muis rende gewoon dwars door het hoopje bijen die voor de stand op de grond gekomen waren.. alsof de muis onsterfelijk was.
Na een beetje speuren heb ik het nestje van de veldmuis gevonden in onze kleine compost hoop dat vlak schuin achter de bijenkast staat.
Nou is mijn vraag als volgt: kunnen deze veldmuizen de kast binnen komen als de ingang slechts 8 mm is? Ik heb namelijk een spaarkast met ingangen van ongeveer 8 mm. Ik had mij ooit laten vertellen dat door deze kleine ingangen de muizen er niet doorheen kunnen.

Ik wil natuurlijk niet het muizen nestje weg halen (natuur is natuur!)
maar wil ook niet dat deze mijn bijenvolk gaat aantasten.
Loopt mijn volk gevaar met het er achter gelegen muizen nest?

Groeten,
Roelof Stadt (Amsterdam)

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Muizen

Bericht door Frans vanTongeren » do 02 okt 2003, 19:44

Dag Roelof,
Door die doorgang van acht mm kan een muis niet passeren.
Maak je dus geen zorgen.
(Zelf moet ik de 'vliegblokjes' nog plaatsen in mijn doorgang van twee cm.)

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Muizen

Bericht door Wim Joosten » vr 10 okt 2003, 12:32

Volgens het boek "Bijen en bijen houden" van "de Roever" weren gaten kleiner dan 6 mm. muizen volkomen.
Dat impliceert dus dat bij grotere gaten het risico bestaat, dat de kast voor muizen toegankelijk is.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Muizen

Bericht door maartenkleijne » vr 10 okt 2003, 16:49

Genoemde 6 of 8 mm gaat over de opening waardoor muizen argeloos naar binnen wippen als ze gezellig aan het rondscharrelen zijn. Als ze op de vlucht zijn of echt honger hebben gaan ze wel door veel kleinere openingen, zoals:
-onder mijn keukendeur door waar nauwelijks een kier zit: een A4-tje kan er niet zonder frommelen onderdoor.
-de gesloten keukenla in waar niet echt een kier zichtbaar is, maar wel koekjes te ruiken.
Ik heb nog nooit een muis zien gaan door een verkleinblok met een opening van een paar mm, maar ze zouden het zeker doen als het niet naar bijen rook maar b.v. pindakaas.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten