Wolkenkrabberkasten

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

City2000
Berichten:41
Lid geworden op:ma 01 sep 2003, 18:29
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Wolkenkrabberkasten

Bericht door City2000 » di 07 okt 2003, 00:02

Hallo allemaal,
Ik heb dit wel vaker gezien, een hele stapel honingkamers op elkaar.
(zie foto)

Afbeelding

Ik heb ze nog wel hoger gezien dat men een trap nodig had om er boven bij te kunnen.
Wat is hier nou de bedoeling van want je hebt toch aan een paar honingkamers genoeg?
Wanneer ze vol zijn slinger je ze leeg.
Wordt dit misschien gedaan om de bijen meer ruimte te geven om het zwermen tegen te gaan?

Groeten,
Roelof Stadt (Amsterdam)

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Wolkenkrabberkasten

Bericht door wilde » di 07 okt 2003, 10:47

Roelof, ik denk dat het puur uit effinciency overwegingen wordt gedaan. Het gaat altijd om zeer sterke of langdurige drachten, dikwijls in een warm klimaat. De honingkamers worden alle tegelijk afgenomen als de raat verzegeld is, want zo zijn ze natuurlijk ook niet te vervoeren.

Ik doe het in voorjaar en zomer in het klein ook een beetje zo: ongeveer 3 of maximaal 4 honingkamers bij goede dracht en sterke volken. Dat kunnen dan ook in plaats van lage honingkamers 2 broedkamers zijn. Maar met 4 BK's gestapeld is dat zeker niet zo hoog als op de plaatjes die ik ook wel gezien heb.

Groetend, Albert

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Wolkenkrabberkasten

Bericht door LWPisa » di 07 okt 2003, 14:03

H Roelof,

precies wat Albert zegt...megavolken en superdracht.

Het record honingopbrengst is ook gehaald met zo'n wolkenkrabber systeem (als ik me Crane's boek goed herinner) in Brazilie met een toren van een meter of 6 hoog, met meerdere koninginnen tussen roosters...over de 600 kilo...

groeten,
Lennard

City2000
Berichten:41
Lid geworden op:ma 01 sep 2003, 18:29
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Wolkenkrabberkasten

Bericht door City2000 » di 07 okt 2003, 16:47

in Brazilie met een toren van een meter of 6 hoog, met meerdere koninginnen tussen roosters
Ik was altijd in de veronderstelling dat je nooit meerdere volken in 1 kast gescheiden door een paar KI-roosters kon doen. Maken de werkster van de verschillende volken dan geen ruzie met elkaar aangezien die wel door de KI-roosters kunnen. Of gebeurt dit niet omdat ze een gezamelijke kast geur hebben?

Groeten,
Roelof Stadt (Amsterdam)

Hugo
Berichten:366
Lid geworden op:zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Wolkenkrabberkasten

Bericht door Hugo » di 07 okt 2003, 22:07

... die wel door de KI-roosters kunnen.
Een KI-rooster !!! Als dat maar eens bestond : gedaan met al dat gefriemel met pipetjes en microscopen en bulbus-jes !

mvg,

Hugo (h.b)



Nobodies prefetc

Frans Klein Breteler
Berichten:68
Lid geworden op:wo 20 aug 2003, 08:40
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Wolkenkrabberkasten

Bericht door Frans Klein Breteler » wo 08 okt 2003, 16:04

Heb dit ook gezien in Canada afgelopen zomer. Ben daar een dagje geweest bij een boer die imkerde voor de kost. Deze man had 1500 kasten (en ieder voorjaar 700 nieuwe koninginnen nodig). Hij vertelde mij dat hij van de bodem af een broedkast had, vervolgens koninginnenrooster, 2 honingkasten, vervolgens weer koninginnenrooster, weer broedkast, weer koninginnenrooster, weer 2 honingkasten, weer koninginnenrooster, (pfffffff, wat een getyp) etc. (etc. etc. naar wens, zo hoog als je de toren wilt hebben). Lennard kent het uit Brazillie met de 'non-stop' zomer. In Canada het nog -20 vriezen in mei en half/eind augustus is er al de eerste nachtvorst. Het kan dus ook in een killer klimaat, maar ten koste van.......[:(!]

Vriendelijke groet, Frans

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten