te laat voederen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Frans Klein Breteler
Berichten: 68
Lid geworden op: wo 20 aug 2003, 08:40
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: te laat voederen

Bericht door Frans Klein Breteler » vr 10 okt 2003, 16:35

Beste allemaal,

Door omstandigheden (ontslag[V], en de hele rompslomp daar omheen) ben ik er niet aan toe gekomen om mijn bijen voldoende in te voeren, terwijl ik als beginnend imker wel wel weet dat dit tot de verplichtingen van de imker tot de bijen behoort als je ze hun honing afhaalt begin september. Ze hebben zo'n 4 kilo suiker per kast gehad. Nu lees ik 'tot mijn vreugde' :D dat er een oplossing bestaat in de vorm van 'borstplaat'. Nu is mijn vraag, wat is borstplaat? Ik kon dit niet terug vinden in het boek van dhr.Speelziek (Bijenhouden?) J.P. had het over apifonda, is dat het zelfde als borstplaat?

Wie kan mij hier meer over vertellen?

Met vriendelijke groeten,

Frans Klein Breteler

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: te laat voederen

Bericht door Wim Joosten » vr 10 okt 2003, 19:25

Vervelend voor je dat ontslag. Succces met het vinden van een nieuwe baan.

Borstplaat is wat anders dan Apifonda.
Borstplaat maak je als volgt: 5 kg suiker op 1 l water al roerende inkoken tot het bij afkoeling draden trekt. Vlak voor het stollen uitgieten in blikken deksel o.i.d. Deze kun je omgekeerd op de ramen leggen. De warmte en condenswater wordt zo benut om de suiker op te lossen.

Apifonda is meer dan alleen suiker. Het is een suikerdeeg. Je kunt suikerdeeg ook zelf maken:
meng 2,5 kg poedersuiker 0,5 kg vetarme sojameel en 1 kg honing.
Maar dit gebruik je meer in drachtarme perioden. In de winter is meer behoefte aan licht verteerbare koolhydraten.
Suiker lijkt me dus het beste (de borstplaat). Ik neem aan dat je bijen zelf al voor voldoende stuifmeel hebben gezorgd.

M.v.g.,
Wim

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: te laat voederen

Bericht door Els Kleijnendorst » vr 10 okt 2003, 21:03

Wim's recept voor borstplaat is nog niet af. Nadat de suikeroplossing draden trekt, moet je de pan van het vuur nemen en in koud water zetten. Je blijft continu roeren tot de suikermassa gaat "krassen" (zo klinkt het) en troebel wordt. Dan snel overdoen in je vorm.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten