omgang met bijen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

mango
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 11 aug 2003, 16:08
Locatie: Netherlands
Contacteer:

omgang met bijen

Bericht door mango » di 14 okt 2003, 05:58

Hoi, als nog-niet-begonnen-maar-zeer-zeker-diep-geinteresseerde bijenkweker wannabe
heb ik volgens mij nog enkele vragen die ik dolgraag beantwoord zou willen zien.
een forum zoals dit lijkt mij dus bij uitstek 'n goede oplossing. :)

Ik wilde onder andere ten eerste vragen of het echt strikt noodzakelijk is beschermende kleren te dragen
bij het hanteren van honingbijen, ik vraag dit omdat ik graag als vermeende 'purist' te werk zou willen gaan
en de bijen meer als deelzame aardgenoten te behandelen, en af en toe van hun honing te mogen proeven. ;)
ik heb wel ervaring, en ben er ook best wel goed in mag ik best eerlijk zeggen, met het omgaan met andere dieren,
wat mij altijd zeer bevallen heeft natuurlijk. maar nooit met bijen.
Het is mij te verstaan gekomen dat er vriendelijke, rustige soorten zijn en ook wat soorten met 'n wat minder rustige 'levensopvatting' ;)
klopt dit? en zo ja, zou men mij hier wat van de vriendelijke rassen op kunnen noemen die zich goed voelen in dit landelijk klimaat?


Groet,
Joel

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: omgang met bijen

Bericht door wilde » di 14 okt 2003, 08:50

... vriendelijke rassen op kunnen noemen ....
Joel kijk bijvoorbeeld op:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2042

Je zou ook eens kunnen zoeken op de woorden Carnica, Buckfast of zachtaardig. Ik probeerde het even en vond veel informatie.

Groetend, Albert

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: omgang met bijen

Bericht door Frans vanTongeren » di 14 okt 2003, 11:14

Dag Joel,
Dit artikel lijkt me aan te bevelen:
'Kiezen voor Carnica of Buckfast/Harm van de Pas'
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... PIC_ID=343
-
Wil je alles weten?
De zwarte bij'een restauratie/VandeBotermet
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... PIC_ID=155

mango
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 11 aug 2003, 16:08
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: omgang met bijen

Bericht door mango » di 14 okt 2003, 13:55

dat is 'n heel mooi artikel, over de donkere bijen, zeer interessant. die bijen lijken mij wel wat eerlijk gezegd. lijkt mij ook 'n uistekend ras.

verder moet ik zeggen dat ik groene bijen, ik geloof dat ze vooral uit zuid amerika komen ook heel erg mooi vind, maar weet er helaas te weinig vanaf.

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: omgang met bijen

Bericht door Frans vanTongeren » di 14 okt 2003, 16:42

Dag Joel,
Groene bijen zijn mij onbekend.
In Zuid-Amerika vliegen momenteel bijen rond die een vermenging zijn van Afrikaanse en Europese rassen; Met die bijen moet je echt 'in het pak'.
Honing maken doen ze wel, maar ze willen niet dat de imker zich daarmee bemoeit !
De klimatologische grens is de 10 graden isotherm van de kooudste maand.
Gelukkig worden wij door onze winter afgeschermd tegen die...'killerbees'.

Frans Klein Breteler
Berichten: 68
Lid geworden op: wo 20 aug 2003, 08:40
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: omgang met bijen

Bericht door Frans Klein Breteler » di 14 okt 2003, 16:47

Beste Joel,

Het volgende zou ik jou en allen die er over denken in de bijen te gaan
willen meegeven.

Ik ben ook een beginnend imker en was ook nonchalant t.o.v. lichaamsbescherming toen ik begon te imkeren. (Ik keek naar ervaren imkers die gemakkelijk met de bijen omgingen en dacht dat ik dat ook zo makkelijk kon. Wist ik veel dat elke beweging die die imkers maakten berekende bewegingen waren?!)

Weet je of je allergisch bent of niet voor de steken? Ik wist het niet en ging onbekommerd te werk. Ik heb zelf ook veek ervaring met dieren en dacht dat ik daarom ook wel makkelijk met bijen om kon gaan. Maar bijen zijn geen paarden, koeien, honden of katten. Ongeacht of een bij zachtaardig is of niet, door onwetendheid kan je altijd een foute beweging maken waardoor je de bijen kwaad maakt.

Mijn persoonlijke resultaten zal ik even opsommen:
(door niet goed beschermd in de bijen te gaan,)

-meerdere steken op mijn enkel>"paarse klompvoet", voortaan laarsen.
-steek op mijn kaak>extreme reactie>ziekenhuisopname>voortaan kap.
-meerdere steken op hand>gezwollen vingers>latex handschoenen.
-meerdere steken op lichaam>JEUK (erger dan pijn[;)]>dichte kleding.
[Oops!]

Ik schrijf dit niet om je bang te maken maar wel om je erop te wijzen dat je, in de tijd dat je het gedrag van de bijen leert kennen, beter het zekere voor het onzekere kunt nemen en het beste beschermende kleding kan dragen.


Met vriendelijke imkersgroet,

Frans

Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: omgang met bijen

Bericht door Hennie Peters » di 14 okt 2003, 18:00

Frans en Joel,

Het kan ook anders. Ik ben dit jaar in mei begonnen met imkeren en op de eerste paar steken reageerde ik helemaal niet. Uiteraard prikt het wel en de eropvolgende dagen heb je flink jeuk. Pas rond de vijfde steek kreeg ik een flinke zwelling. Ik heb nu rond de twintig steken gehad en de zwelling neemt al weer af. Gisteren heb ik nog een steek opgelopen in mijn kin en daar heb ik helemaal geen zwelling meer van gehad. De angel met het gifzakje heb ik eerst geprobeerd weg te wrijven, daarna ben ik naar een spiegel gelopen om hem goed te kunnen verwijderen. Ik heb dus wel het nodige gif binnen gekregen. Dat is even anders dan een maand of zo geleden, toen liep ik een steek op in mijn voorhoofd en daarvan had ik twee dagen een dik oog.
Uiteraard reageert iedereen anders op een steek omdat we niet allemaal hetzelfde afweersysteem hebben. Sommigen hebben de pech allergisch te worden voor bijengif, maar zelfs dan is er een mogelijkheid om een desensibilisatiekuur te volgen. Daarover is op het forum al het nodige geschreven. Jezelf altijd inpakken omdat je wel eens een allergische reactie kunt krijgen heeft ook zijn nadelen. Met een pak mis je een heleboel van het imkergebeuren. Zo merk ik dat ik veel minder goed hoor als ik een kap op heb en dat vind ik niet prettig.

Ik zou het in eerste instantie gewoon zonder bescherming proberen en als je erger dan gemiddeld reageert kun je altijd nog beschermende kleding gebruiken.


groet,
Hennie

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: omgang met bijen

Bericht door Wim Joosten » di 14 okt 2003, 19:23

Ik adviseer je om met beschermende kleding te beginnen. Je moet inderdaad eerst ervaring opdoen om rustig met de bijen om te kunnen gaan. Zonder ervaring loop je vast en zeker steken op en als je dan met een schrikbeweging reageert, loop je zeker nog meer steken op. Ook bij Carnica's en Buckfast.
Bovendien kunnen bijen stekelig reageren bij bepaalde weersomstandigheden (onweer), drachtomstandigheden (koolzaad, mosterd !!!, slechte dracht) en andere faktoren. Bovendien als je samen met andere imkers, die niet van die vriendelijke volken hebben, op dracht gaat, kun je beter wel een pak dragen. Want de bijen weten je wel te vinden hoor. Dus beschermende kleding heb je naar mijn mening wel nodig. Later zal je inderdaad wel zonder kunnen.

Ik gebruik zelf regelmatig latex handschoenen. Dit geeft ook een wat vrijer gevoel en de bijen steken er niet snel doorheen. Ik heb dat nog niet meegemaakt.

Met vriendelijke groet,
Wim

Gebruikersavatar
Harmen vd Ende
Berichten: 258
Lid geworden op: za 04 jan 2003, 23:48
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: omgang met bijen

Bericht door Harmen vd Ende » di 21 okt 2003, 12:05

Hallo Joel,

Denk je te beginnen met bijen en het eerste onderdeel waar je veel reaktie op krijgt is het steken van de bijen. Dat vind ik als beginnend imker jammer, omdat dit wat mij betreft het "iets" minder leuke van het bijen houden is.( maar ja wat zou je doen als je huis zomaar open maken!) Ik denk dit jaar terug aan de eerste keer dat ik een moer zag en eitje, gesloten broed etc. Dat ik in het voorjaar alles moest overzetten in nieuwe kasten. Hoe het is om een veger te maken. Het tuten van de jong moer te horen. De eerste ramen met honing die je slingert etc. Ik kan nog wel twee bladzijden doorgaan wat je in een jaar leert.
Mijn advies is als je begint:
Wordt lid van een club.
Volg eventueel een cursus
Vraag een goede en enthausiaste mentor
Lees veel publikaties over bijen (Speelziek van Gool Oude groentjes etc.)
Doe het eerst zoals de mentor het je aanraad
Laat je niet al te veel van de wijs brengen door dit forum:D (gebruik in eerste instantie simpele oplossingen)
Na enige tijd ga je het vanzelf op je eigen manier doen.
En steken ... Ach( ik wordt al aardig kind aan huis bij:D ze)

groeten Harmen

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: omgang met bijen

Bericht door Frans vanTongeren » di 21 okt 2003, 14:27

Hallo Joel,
Harmen brengt me op een idee !
Iemand op het forum heeft z'n ervaringen met bijen, gedurende vier seizoenen, opgeschreven.
Surf naar:
Mijn manier van imkeren
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... PIC_ID=124
en wie weet...begin je er niet aan in 2004
[:)]
17.35 uur
pagina 2
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... PIC_ID=124
pagina 3
pagina 4
(3 en 4 zoek ik voor je op als je ze lezen wilt)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten