Koolmezen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Koolmezen

Bericht door Wim Joosten » di 04 nov 2003, 11:06

Ik vraag me af in hoeverre de koolmezen een probleem kunnen gaan worden voor mijn bijen.
Ik heb de kasten vlak bij mijn keukenraam staan. Wanneer ik dus in de keuken sta, dan kan ik dus zien hoe het met de bedrijvigheid van de bijen staat.
Nu zie ik de laatste tijd regelmatig koolmezen in de boom vlak bij de kasten zitten en deze kijken verlekkerd naar mijn bijen. Ik heb nog niet kunnen ontdekken dat ze een bijtje gepikt hebben maar ik kan me voorstellen dat dit wel het geval zal zijn.
Hoe zal dit gaan als de winter straks in zal gaan vallen want deze komt er ("maken de bijen het vlieggat klein, dan komt er een winter met venijn" [:)]).

Moet ik nu maar een net gaan spannen of een voerplek elders voor de mezen inrichten?


Met vriendelijke groet,
Wim

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Koolmezen

Bericht door wilde » di 04 nov 2003, 11:13

Wim, ze halen kreupele, verkleumde en afgevlogen bijen op. Nu hoef je je er niet druk om te maken. Als ze in april-mei jongen hebben wordt het pas een probleem want dan kunnen ze er een paar honderd per dag aan. Als er dan niet erg veel volken staan is de druk per volk soms erg groot. Ik heb om die reden de koolmezen-nestkast verwijderd uit mijn tuin. Ze moeten nu verder vliegen vanuit de tuinen van de buren en dat helpt. Ik heb wél een nestkast voor pimpelmezen aan de bijenstal hangen (25 mm doorsnede vlieggat). Die laten de bijen met rust.

Groetend, Albert

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Koolmezen

Bericht door Oude Essink » di 04 nov 2003, 14:58

Wim, zorg eventueel voor ander voeraanbod voor de mezen in de loop van de winter. vetbollen en vooral netten met pinda's vinden ze aantrekkelijker dan jouw bijen.
hennie oes

Afbeelding

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten: 430
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Koolmezen

Bericht door Erik Speksnijder » di 04 nov 2003, 19:51

Hoi Wim,

Je kunt als je je zorgen maakt een tuinnet voor je kasten spannen. Hierbij moet je de vliegopeningen net vrij laten, zodat de bijen op een zonnig moment toch makkelijk uit kunnen vliegen. Ik gebruik zelf een blauw net. Vogels zien deze beter dan een zwart tuinnet en je treft dan ook zelden of nooit een verstrikte vogel aan. Ook cd'tjes aan een touwtje werken redelijk als verschikker.
Enkele jaren geleden is in een winter een redcedarkast van me onder handen genomen door een hongerig koolmeesje, die dacht dat hij een specht was. Enkele lelijke hakplekken rond de handvatten, gelukkig niet helemaal door het hout heen, waren het gevolg. De vorige winter was het een echte specht, die het op mijn bijen voorzien had en hierbij heb ik één korf verspild. In de korf hakte het beestje eerst 2 kleine proefgaten om de wintertros te lokaliseren en vervolgens een wat groter gat (op de juiste lokatie) om comfortabel te kunnen eten. Eigenlijk best wel slim en na afloop van de eerste emoties ook best wel mooi, maar deze winter zorg ik er toch voor dat het niet meer gebeurd. Zodra de eerste echte nachtvorsten inzetten, hangt er een net voor de kasten.

Erik

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Koolmezen

Bericht door Wim Joosten » di 04 nov 2003, 20:06

Bedankt voor de reacties. Ik las in het boek van "de Roever" dat koolmezen ook tegen de kast aantikken om de bijen te verstoren, zodat de bijen naar buiten komen. De koolmezen zouden ze dan makkelijk kunnen verorberen.
Wanneer dit in een koude winterperiode gebeurd en de bijen dus in een tros hangen, dan dit de bijen kunnen verstoren. De bijen zouden dan de tros verlaten om de verstoorder te lijf te gaan. Aangezien dit dan in een koude periode gebeurd dan zouden deze verkleumde bijen een gemakkelijke prooi voor de mezen worden. Daar komt nog bij dat de tros verstoord raakt en daarom het hele volk hieraan ten onder zou kunnen gaan.

Ik vroeg me af in hoeverre imkers hierin ervaring hebben opgedaan. Nu ik de koolmezen zo verlekkerd naar mijn bijen zie kijken, maak ik me zorgen. Maar het kan goed zijn dat wat Albert zegt van toepassing is. Want er liggen inderdaad dode, verkleumde en oude bijen voor de kast.
Ik zal in ieder geval een voerplek aan het andere eind van de tuin inrichten om de aandacht af te leiden.
Ik zal het goed in de gaten blijven houden hoe het verder gaat en een net in overweging nemen want ik heb vorig jaar ook al een specht in de buurt gezien.

Met vriendelijke groet,
Wim

lamheuv
Berichten: 242
Lid geworden op: di 19 mar 2002, 21:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Koolmezen

Bericht door lamheuv » wo 05 nov 2003, 19:27

's Zomers gebruiken wij extra vliegplanken. De bijen kunnen dan met hun vrachtje makkelijker landen.
In de herfst haal ik de vliegplanken weg i.v.m. de koolmezen.
Verderop geven we ze in de winter voer.
We hebben nog nooit overlast geconstateerd.

M.vr.gr. Elze Lammerts.

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Koolmezen

Bericht door LWPisa » do 06 nov 2003, 16:26

Koolmezen eten zeker bijen en van de vliegplank af ook.
Sinds mijn kasten in het bos in een vogelvriendelijke dekking staan is het raak in het koude seizoen. Een groepje koolmezen kan vrij veel bijen verorberen. Gelukkig hebben de boomklevers met wie ze vaak samen optrekken minder lef. Er zitten in mijn situatie al gauw 5 a 10 vogeltjes op/naast de kast.

Verhindering van mezenvraat is gebonden aan persoonlijke ethica en de faunawet. Netten spannen is de vogelvriendelijkste en toegestane oplossing.

Lennard

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Koolmezen

Bericht door maartenkleijne » do 06 nov 2003, 17:05

Bij mij in de tuin zitten altijd veel koolmezen, plus nestkasten. In de broedtijd komen ze alle dode en stervende bijen ophalen, nooit levende van de vliegplank. Buiten het broedseizoen heb ik nog nooit een mees bij de bijen gezien. Misschien doen ze dat alleen als ze verder niks te eten hebben.
Ik ben er wel alert op want het verhaal van koolmezen die in de winter aan de kast kloppen om bijen naar buiten te lokken was mij al bekend.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten