oude honing

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: oude honing

Bericht door Hennie Peters » di 11 nov 2003, 11:46

Moet de teruggevoerde gekristalliseerde honing eerst worden gekookt alvorens hem terug te voeren.
Dat zou je kunnen doen. Alle gisten, maar ook alle enzymen zijn dan dood. Het is dan slechts een sterke suikeroplossing

Frans denkt dat het ongezond is voor de bijen, merendeels vanwege de aanwezige alcohol. Dat is denk ik geen goed argument. De alcohol verdampt vrij snel en het gaat om minimale hoeveelheden.
Albert,

Het is niet slechts een sterke suikeroplossing. De alcohol verdampt inderdaad boven de 78 graden.
Maar wat ik in dit verhaal mis is de HMF die ontstaat bij het verhitten van honing. Bijen schijnen daar gevoeliger voor te zijn dan mensen

Misschien dat iemand kan vertellen wanneer dit dodelijk gaat worden voor bijen, en dan bedoel ik hoelang mag verse honing koken voordat het dodelijk is.

groet,
Hennie

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: oude honing

Bericht door wilde » di 11 nov 2003, 13:03

Hennie, HMF ontstaat door veroudering en het gaat veel sneller als ook verwarming wordt toegepast. Bij sterk verhitten (koken) denk ik dat er nauwelijks HMF overblijft. HMF is overigens slechts een stof die als indicator van de veroudering van honing gebruikt wordt. Schadelijk voor mensen is deze stof dus in het geheel niet. Of dat ook zo is voor honingbijen weet ik niet, maar ik vermoed dat het niet erg schadelijk is.

Groetend, Albert

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 47 gasten