Hoe te meten met een refractometer?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Hoe te meten met een refractometer?

Bericht door Els Kleijnendorst » wo 03 dec 2003, 13:45

Maarten Herweijer (Imkerij Westland) stelde in de rubriek 'Vraag en Antwoord'

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Hoe te meten met een refractometer?

Bericht door Hans van der Post. » wo 03 dec 2003, 16:59

Ik begrijp er uit dat de honing refractometer een andere schaal heeft dan de doorgaans refractometers (suiker) die in omloop zijn. Deze zijn goedkoper nu ja......... 150 euro.
Je kan met een bestaande meter(suiker)honing meten en dan meten met de honing refractometer en kijken wat deze aanwijst.
Hans.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Hoe te meten met een refractometer?

Bericht door wilde » wo 03 dec 2003, 22:29

De refractometer moet honingsuikers kunnen meten. Ook slechte honing moet nog enigszins meetbaar zijn. De minimumwaarde van honing is momenteel 80%. Daarbij mogen nog 1,6 punten worden bijgeteld op de refractometerwaarde voor vaste stoffen in de honing, zodat de minimumwaarde op de meter 78,4% is om het product honing te mogen noemen.
Extreem goede honing zou misschien 83% kunnen scoren (ik heb het nooit gehad!). Dan moet de meter dus tenminste die waarde aan kunnen geven en liefst ook ruim onder de laagste waarde en boven de hoogste.

De meeste honing-refractometers hebben een zeer ruime schaal. Ze zijn dan ook bruikbaar voor andere producten. Een meter voor druivensap om het suikergehalte van de druif te bepalen ten behoeve van het wijnmaken heeft dacht ik een lagere schaal dan de bij ons gebruikelijke meters.
Mijn refractometer heeft een schaal die loopt van 58% tot 90%. Dat is dus zeer ruim als je slechts ongeveer 76% tot 83% wil kunnen meten.

Groetend, Albert

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Hoe te meten met een refractometer?

Bericht door Els Kleijnendorst » do 04 dec 2003, 21:17

Maarten,
De refractometer waar Albert over spreekt is een suikermeter. Jouw meter is speciaal voor honing gemaakt, daarin is die gemiddelde 1,7 punt al verwerkt. (Tot voor kort werd hiervoor in Nederland 1,6 punt gebruikt.)
Ook is in jouw meter een thermometer geïntegreerd, daardoor hoef jij ook de omgevingstemperatuur niet meer mee te rekenen. Bij suikermeters moet dat wel; voor iedere graad hoger dan 20° C moet 0,1% worden bijgeteld bij de afgelezen waarde en iedere graad lager 0,1% afgetrokken.
Voor honing-refractometers is al dit rekenwerk dus niet meer nodig. Wel zal je regelmatig, bijv. eenmaal per jaar, je meter moeten ijken. Die dingen hebben de neiging te verlopen. Een flesje ijkvloeistof is in mijn bezit, laat mij even weten of en wanneer je je meter wilt ijken.

Mvrgr,
Els

Harm van de Pas
Berichten: 35
Lid geworden op: do 23 nov 2000, 00:00
Locatie: Angeren

Re: Hoe te meten met een refractometer?

Bericht door Harm van de Pas » vr 05 dec 2003, 17:34

Wie weet wat de waarde moeten zijn van een honing refractometer???
M.a.w. tussen welke waarden moet gemeten kunnen worden



Mijn refractometer heeft een bereik van 73,5% tot 87,5%.
Ik denk dat een bereik van 75%-85% ook prima voldoet. De hoogste waarde die ik ooit gemmeten heb is 84,2%. De laagste waarde 77%.

De refractometers die nu verkocht worden zijn, zoals Els al aangaf allemaal honingmeters. M.a.w. ze hoeven niet meer gecorrigeerd worden. Echter geven deze nieuwe honingmeters vaak het watergehalte aan ipv het suikergehalte, dit is even wennen.

Ik heb ook een potje ijkhoning in mijn bezit. Als iemand in de omgeving van Arnhem zijn refractometer wil laten ijken kunnen ze ook bij mij terecht.

gr.

Harm

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: Hoe te meten met een refractometer?

Bericht door Ria van den Berg » zo 07 dec 2003, 23:13

Wij hebben een draagbare honingrefractometer. Het merk is Atago en onze coop verkoopt hem nu voor $400 Cdn. Hij is .1 nauwkeurig. Dat vind ik niet helemaal juist, want soms is te scheidingslijn niet scherp te krijgen.Verder is het een heel handig apparaat, tijdens het slingeren of zelfs uit de raat kan je er een druppel op doen en even tussentijds testen. Er zit aan de buitenkant een thermometertje dat meteen de correctie aangeeft. Ze hebben ook een Ancansco en die kost maar $ 225 Cdn. Onze geeft het vocht% aan. Voor ons is het vooral belangrijk dat we onder de 18% vocht zitten, daarboven worden we gekort op de honingprijs. Wij halen trouwens wel de 15% vocht. Dan krijgen we een bonus. Toch streven we naar 17.5 -18 %. Dat betekent dat we de bijen "bij" blijven met honing afhalen.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Hoe te meten met een refractometer?

Bericht door Hans van der Post. » ma 08 dec 2003, 09:42

Ria van den Berg schreef:
Toch streven we naar 17.5 -18 %. Dat betekent dat we de bijen "bij" blijven met honing afhalen.
vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
Leg ons dat eens uit dat "bij blijven"? Het vochtgehalte wordt toch alleen maar lager als de honing op het volk staat.
Hans.

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Hoe te meten met een refractometer?

Bericht door Els Kleijnendorst » ma 08 dec 2003, 21:23

Ria, leg ook eens uit hoe jullie die 15% vocht voor elkaar krijgen? Het afgelopen jaar, dat toch heel warm en droog was, komt de verzegelde honing in Nederland slechts in een enkel geval tot 16,6 of 16,4% vocht (83,4 of 83,6% suikers, incl. de 1,7% vaste stoffen). En die waarden zijn echt heel uitzonderlijk voor Nederland.
Ben hier erg benieuwd naar,
Els

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: Hoe te meten met een refractometer?

Bericht door Ria van den Berg » di 09 dec 2003, 03:15

Onze coop geeft een bonus voor een lager vochtgehalte. Dat is maxomaal als de partij 15.4% of minder vocht heeft. Dit jaar vulden we de eerste dag 17.3% af. Voor ons een teken dat de nectar al droog was en het betekent een korte(re)dracht. We beginnen liever met net boven de 18%. We vulden op 5 augustus drie vaten af met 15.1% uit een stand waar het droog was. Dat was de droogste partij (vorig jaar 15.0 op 5 sept). In augustus kregen we een paar regen buien en toen gingen we omhoog. De bijen begonnen te roven in de stand waar we 11 augustus afhaalden. Hier is het fenomeen dat er zo'n grote dracht is, dat de bijen niet talen naar de afgehaalde honingbakken. Als ze dat wel doen, noemen wij het "roven". Hans, wij gaan voor de honing, niet voor de was(zeker met prijzen van $2.00 Cdn per pound). Als wij totaal verzegelde honing hebben, zijn we te laat.We verliezen honing als de bijen gaan verzegelen. Onze honing is (bijna) altijd droog. Ik denk dat het te maken heeft met het droge klimaat, de nectar is gewoon droger dan in Nederland. Gemiddeld zit onze honing tussen de 17.0 en 17.5 % vocht, meestal is er een randje verzegeld. Dan krijgen we 0.3 dollarcent per pond bonus. Boven de 18% worden we gekort en boven 20% kan de partij worden geweigerd.
In 1998, ons topjaar voor honingproduktie met 275 pound per volk en we konden het niet bijhouden, vulden we de laatste drie vaten af op 3 oktober af met een vochtgehalte van 14.9 %, ik denk het laagste dat we ooit hebben gehaald.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten