salpeter

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

sepp
Berichten:1
Lid geworden op:zo 07 dec 2003, 15:32
Locatie:Belgium
Contacteer:
salpeter

Bericht door sepp » zo 07 dec 2003, 15:33

mijn buurman klaagt altijd dat z'n salpeter wat duur is dus ging ik op t internet ff surfen. Kan ik hier vragen waar jullie de goedkoopste maar toch redelijke kwaliteit vinden?
Reacties willen jullie die naar garfield_666_@hotmail.com sturen en als onderwerp van de mail:salpeter

met vriendelijke groet ik en m'n buurman[:)]

M

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: salpeter

Bericht door Oude Essink » zo 07 dec 2003, 17:21

[V][V] Wat is jouw buurman van plan te doen met die Salpeter; ik neem aan in relatie tot bijen? Bij de vroegere korfimkerij werd bijen afgesalpeterd om ze uit de korf te krijgen of ook wel om haar plaatsgeheugen een knauw te geven in verband met verplaatsen op korte afstand. Ik kan je verzekeren, dat onze dames daar niet vrolijk van werden. Dit soort dierenbeulerij zouden wij toch niet meer toe moeten passen. Er zijn betere methodes voor zowel het een als het ander. Overigens verkoopt het bijenhuis salpeterlapjes, die, mogen wij hopen, een bescheiden hoeveelheid van die zooi bevatten. met groet en bezin eer je begint,
hennie oes


Afbeelding

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: salpeter

Bericht door Henk Klok » ma 08 dec 2003, 15:12

Salpeter is de triviale naam voor een aantal salpeterzure metaalzouten, met name gewone salpeter of Kaliumnitraat (KNO3), Chilisalpeter of Natriumnitraat (NaNO3), en kalksalpeter of Calciumnitraat? (Ca(NO3)2).
Het woord salpeter komt van sal (zout) en petra (stenen), omdat het zout oorspronkelijk van de stenen van de mestvaalt afgeschrapt werd.
Salpeter wordt o.a. gebruikt als meststof en voor het maken van explosieve mengsels zoals zwart buskruit en andere zgn. sassen?.
Salpeter bevat het nitraation NO3- dat een voorname bron van gebonden stikstof is voor de plantenwereld. Bij de synthese van aminozuren (waar eiwitten uit bestaan) is namelijk stikstof nodig. Hoewel de atmosfeer grotendeel uit dit element bestaat zijn planten -althans zonder hulp van bepaalde bacterië- niet in staat van deze bron gebruik te maken.
Nitraat is ook een vrij sterke oxidator en dat is de reden dat een gepoederd mengsel van nitraat met kool en zwavel explosief is. Het nitraat oxideert de zwavel en de kool en daar komt veel warmte bij vrij. Als salpeter verhit wordt zonder een toegevoegde brandstof zoals kool of zwavel ontleedt de stof onder vrijmaking van zuurstof. Bijvoorbeeld
4KNO3 -> 2K2O + 2N2 + 5O2
Deze reactie was al vroeg in de 17e eeuw bekend. Cornelis Drebbel heeft de ontleding waarschijnlijk gebruikt om adembare 'lucht' aan te maken aan boord van zijn onderzeeër?.
Salpeterzuur(HNO3) wordt bijvoorbeeld gebruikt om in metalen te etsen.
(Bron:wikipedia.org)
Henk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 33 gasten